کد خبر 534471
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

یک پژوهشگر و کتابدار پیشکسوت با اشاره به نقش انکارناپذیر مطالعه در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گرانی کتاب و وجود شبکه‌های مجازی را از عمده دلایل سرانه پایین مطالعه در جامعه ایرانی دانست.

به گزارش مشرق، حسین مسرت یکی از ابزارهای مهم در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه را داشتن دانش، بینش و فرهنگ خواند و گفت: یکی از عمده روش‌های افزایش دانش و فرهنگ مردم جوامع نیز مطالعه و کتاب‌خوانی است.

وی تاکید کرد: البته هرچند امروزه این ارتقا از طریق دیگر رسانه‌های مجازی و غیرمجازی نیز میسر می‌شود ولی باز هم نقش کتاب در این رابطه انکارناپذیر است.

مسرت با اشاره به این که پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان دلایل زیادی دارد، اظهار کرد: گرانی کتاب یکی از دلایل سرانه پایین مطالعه است به نحوی که نه تنها افراد جامعه رغبت کمتری برای خرید کتاب پیدا می‌کنند بلکه حتی بسیاری از کتابخانه‌ها نیز در تامین کتاب‌های روز دچار مشکل می‌شوند.

او افزود: همین عامل باعث شده است که نهاد کتابخانه‌ها که قبلاً به طور سالانه اقدام به ارسال عناوین زیادی کتاب جدید به کتابخانه‌های زیرمجموعه خود می‌کرد، از چند سال پیش تاکنون عناوین جدید را نفرستد و همین می‌تواند در کاهش رجوع مردم به کتابخانه‌ها دخیل باشد.

این پژوهشگر فرهنگی در ادامه وجود شبکه‌های مجازی را یکی دیگر از عوامل موثر در پایین بودن سرانه مطالعه ذکر و در این رابطه خاطرنشان کرد: شبکه‌های مجازی به نوعی باعث دور شدن و فاصله گرفتن افراد از مطالعه شده‌اند به نحوی که وفور این شبکه‌ها و در اختیار گذاشتن متون‌ کتاب‌ها و اطلاعات دیگری همچون اطلاعات ادبی، فرهنگی، هنری و غیره باعث شده که اقبال به کتاب در بین مردم کمتر شود.

وی گفت: قاعدتاً رفتار برخلاف این عوامل منجر به استقبال مردم از کتاب و مطالعه خواهد شد؛ به عبارتی عرضه ارزان‌قیمت کتاب به وی‍ژه با ارائه تخفیف در قالب نمایشگاه‌ها و تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب‌های روز می‌تواند باعث افزایش مطالعه شود.

مسرت معتقد است که معلمان نقش موثری در تشویق دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی دارند به این صورت که توجه دانش‌آموزان به معلمان خود باعث می‌شود که کتاب معرفی‌شده از سوی معلمشان را جست‌وجو و مطالعه کنند.

این کتابدار نمونه استان یزد در عین حال ابراز کرد: البته این در حالی است که براساس نتایج تحقیقات، در حال حاضر نزدیکترین محل مراجعه دانش‌آموزان برای دریافت اطلاعات، اینترنت است چرا که به راحتی با جست‌وجو در اینترنت می‌توانند تحقیقات خود را سامان ‌بخشند و نیاز است که راه‌های دسترسی دانش‎‎آموزان و البته عامه‌ مردم به کتاب نیز به سهلی اینترنت شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    کتاب گران است، اما عمل بینی و لوازم آرایشی گران نیست. قبل از ورود شبکه های اجتماعی هم حتما نرخ کتاب خوانی بالا بوده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس