کد خبر 534041
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷

سران سعودی در طرح جدید خود برای امنیتی کردن منطقه و گسیل نیروهای نظامی به سوریه، اقدام به برگزاری رزمایشی مشترک تحت عنوان «رعد (طوفان) شمال» با هم پیمانان عربی و منطقه‌ای خود کردند. گزارش‌ها از حضور واحدهایی از نیروهای کشورهای عربی شریک در منطقه رعد الشمال عربستان حکایت دارد.

به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، رزمایش‌ «رعد شمال» در استان حفر الباطن در شمال شرق عربستان با شرکت نزدیک به 250 هزارنیروی نظامی عمدتاً از کشورهای تحت نفوذ مالی عربستان مثل امارات، مصر، اردن، سودان، یمن و پاکستان آغاز شد. بر اساس این گزارش، حریم هوایی شمال عربستان در طول برگزاری این رزمایش به روی ترددهای هوایی مسدود خواهد بود.

این رزمایش که 18 روز به طول می‌انجامد با هدف تقویت همکاری نظامی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شرکای سعودی ها در برخورد با آنچه هرگونه تهدید تروریستی خوانده شده انجام می‌شود. از دیگر اهداف این رزمایش، آماده کردن نیروها برای اجرای مأموریت‌های نظامی مشترک در پی اعلام تمایل عربستان برای اعزام هزاران نیرو به سوریه است.

دیروز ارتش سودان نیز که به تازگی کمک های مالی فراوانی از سعودی ها دریافت کرده است، اعلام کرد، نیروهایش برای شرکت در مانور نظامی «رعد شمال» به عربستان سعودی رسیده‌اند.  برخی ناظران معتقدند این عملیات با هدف تقسیم سوریه به منطقه تحت سلطه نظام سوریه شامل بخشی ممتد از شمال حلب تا درعا و باقی مناطق تحت سلطه نیروهای هوادار امریکا و عربستان انجام می‌‌شود. ناظران محافل سیاسی همچنین معتقدند برگزاری این رزمایش مشترک پیام آشکاری برای رقابت خصمانه با سیاست‌های ایران در پی تنش سیاسی میان ریاض و تهران محسوب می‌شود.  اکثر ناظران خاورمیانه گفته اند تلاش سعودی ها برای ورود به جنگ سوریه، نقشه مشترک شاه عربستان و اردوغان برای متوقف کردن پیروزی ارتش سوریه و فروپاشی معارضان است. عربستان سعودی 15 بهمن اعلام کرد اگر ائتلاف امریکا تصمیم بگیرد، ریاض برای شرکت در هرگونه عملیات زمینی در سوریه آماده است. این پیشنهاد با استقبال امریکا و انتقاد‌های شدید سوریه و متحدان دمشق روبه‌رو شد؛ روسیه به عربستان سعودی هشدار داد هر گونه عملیات نظامی زمینی در سوریه بدون مجوز و موافقت دولت دمشق به منزله اعلام جنگ است.

 ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نیز در واکنش به این اقدامات گفت: «هر گونه حمله زمینی‌ که بدون تأیید دولت (سوریه) صورت بگیرد، تجاوز محسوب شده و متجاوزان با تابوت به خانه بازخواهند گشت.»
اعزام نیروهای عربستانی به سوریه خلاف قوانین بین‌المللی است

ونسا بیلی، کارشناس انگلیسی و از اعضای «جنبش همبستگی سوریه» اعلام کرد که اعزام نیروی زمینی توسط ریاض در حمایت از ایده اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا خلاف قوانین بین‌المللی بوده اما به رخ کشیدن چنین قوانینی دیگر غافلگیر‌کننده نیست.

وی درباره تعلیق مذاکرات صلح ژنو به‌ بهانه حملات نظامی ارتش سوریه و روسیه و احتمال حل تنش سوریه از طریق سیاسی گفت: اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم باید بدانیم که عربستان، قطر و ترکیه باعث سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات صلح هستند نه دولت سوریه. اعزام نیروی عربستان به سوریه هرچند خلاف قوانین بین‌المللی است اما به رخ کشیدن چنین قوانینی دیگر باعث شگفتی نخواهد شد.

دولت‌های غربی در خصوص سوریه اقدامات مورد نظر خود را در یک خلأ بی‌قانونی انجام می‌دهند. ونسا بیلی در پایان درباره واکنش ایران و روسیه به حضور نظامی عربستان در خاک سوریه نیز گفت که حضور ترکیه و عربستان در سوریه اقدامی احمقانه است و با واکنش سریع و مرگبار سوریه و متحدانش پاسخ داده خواهد شد.


منبع: ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پسر ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    شاهکاری دیگر از اعراب وهابی نحس نجس وحشی
  • علی60 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    0 0
    اهداف بلند مدت ان .سیم اخر توسط ال سقوط وترکیه به نیابت امریکا درمقابل روسیه وایران .با کمک سربازان ومزدوران کشورهای فقیر حتی منجر به کشته شدن 2میلیون از مزدوران سومالی.سودان وغیرو گردد نتیجه این جنگ گرفتن عراق وسوریه در نهایت لبنان از محور شیعی. وفطع روسیه از این سه کشور.براه انداختن جنگ داخلی در این سه کشور .ودرنهایت به مرگ تا به تب راضی شوند.انگاه صلح این چنینی.خروج روسیه وایران از این سه کشور تا صلح برقرار شود.پاتک مقابل این طرح.زهره چشم سهمگین توسط ایران عراق وازهمه مهمتر روسیه علیه این دوکشور ترکیه وال سقوط.که درنطفه خفه شوند.ضرب المثل معروف عربی راجع به عربها .را علیه خودشان اعمال شود.چنانچه در مقابل لشگری شمشیر بدست گرفتی اولین نفر را با قدرت چشم وخشم خود از دم تیغ بگذرانی .نفر اخر خود از دم تیغت میگذرد.سربازان .ومزدوران ال سقوط.نه توان جنگبدن دارند نه عشق به فدا شدن.اینان همانهایی هستند که صدام ملعون تا کویت وریاض را قول داد .اگر نبود امریکا شاید یک شبه تا ریاض میرفت.ولی سه روزه قول تهران را با تمام یال وکوپال کل اعراب وشرق وغرب ان زمان.8سال حتی یک وجب ....اخرهم این ارزو را به گور برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس