کد خبر 532626
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد که واکسن‌های تولیدی این موسسه نیاز داخل کشور را پوشش می‌دهد و نیازی به واردات نیست اما سه برابر نیاز کشور، مجوز واردات داده شده است.

 به گزارش مشرق، حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با اشاره به اینکه واردات بی‌رویه واکسن، صنعت واکسن‌سازی کشور را با تهدیدی جدی مواجه کرده است، اظهار کرد: این موضوع بیشتر در واکسن‌های طیور دیده می‌شود. موسسه رازی حدود ۱۰ واکسن طیور را تولید می‌کند اما متاسفانه مشابه همین واکسن‌ها از خارج از کشور هم وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه واکسن‌هایی که موسسه رازی تولید می‌کند نیاز داخل کشور را پوشش می‌دهد و نیازی به واردات نیست، گفت: حتی سه برابر نیاز کشور مجوز واردات داده شده که این متاسفانه به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. گرچه ایجاد فضای رقابت برای افزایش کیفی محصولات مورد تایید است اما نباید فراموش نکنیم که این واکسن‌ها در شرایط خاص تحریم و با تمام مشکلات در این سال‌ها تولید شدند و حالا که نیاز به حمایت بیشتر دارند نباید با واردات بی‌رویه به تولید آنها آسیب رساند.

سیاست‌های دولت کاهش تصدی‌گری است

کهرام در خصوص نحوه مشارکت بخش خصوصی در تولید واکسن، گفت: در حال حاضر اصلی ترین مسئله مطرح شده طی این مدت موضوع کاهش وابستگی این موسسه به دولت است موسسه رازی امروز به مرحله‌ای رسیده که باید با تولید دانش‌فنی و انتقال آن به بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی حرکت به سمت انتقال تکنولوژی‌های کنونی موجود در موسسه به وسیله «آر.اند.دی» را با اهمیت خواند و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت تولید تکنولوژی‌های جدید سوق پیدا کنند در موسسه باید به دنبال تولید محصول جدید باشیم و تولیدات فعلی نیز در فرآیند مشخصی به بخش خصوصی در خارج از موسسه انتقال داده شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه سیاست‌های دولت کاهش تصدی‌گری است، گفت: دولت می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند بنابراین موسسه نیز باید با استفاده از فضای به وجود آمده، با ورود سرمایه بخش خصوصی تکنولوژی تولید محصولاتش را به این بخش واگذار کند.

صنعت واکسن ناگزیر به فراهم کردن فضا برای ورود بخش خصوصی است

کهرام در پاسخ به این پرسش که «آیا باید در آینده شاهد خصوصی شدن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی باشیم» گفت: اصلا قرار نیست موسسه رازی خصوصی شود. آنچه مطرح است، انتقال تکنولوژی به بخش خصوصی است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی دو سال پیش در بازدید از این موسسه تاکید کرد فقط موضوع انتقال تکنولوژی محصولات این موسسه به بخش خصوصی آن هم خارج از موسسه مطرح است. حتی قرار نیست این موسسه به پارک علم و فناوری تبدیل شود فقط از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی، فناوری محصولات فعلی و فناوری‌های آینده برای تولید محصول جدید را در اختیار این بخش قرار خواهیم داد.

کهرام در پایان با تاکید بر اینکه موضوع خصوصی‌سازی موسسه رازی مطرح نبوده و آنچه قابل واگذاری است انتقال فناوری و تجاری‌سازی دانش فنی محصولات موسسه است، گفت: بحث بر سر تجاری‌سازی دانش فنی محصولات موجود در موسسه است در مورد دارو این روند از ۱۵-۱۰ سال پیش آغاز و بخش خصوصی وارد عرصه شد صنعت واکسن نیز ناگزیر است فضا را برای ورود بخش خصوصی مهیا کند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس