کد خبر 532588
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

روسیه با ابراز نگرانی از طرح های نظامی سازی فضا، خواستار امضای یک سند جهانی لازم الاجرا برای خودداری از انجام اقدام های تسلیحاتی در فضای کیهانی شد.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به خاطر احتمال استفاده از فضای کیهانی در مسابقه تسلیحاتی به شدت نگران است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک وی با اعلام این موضوع، تصریح کرد: درباره خطر وقوع مسابقه تسلیحاتی در فضای کیهانی به شدت نگران هستیم و می خواهیم یک سند لازم الاجرای حقوقی برای ممانعت از استقرار سامانه های ضربتی در فضا تهیه و تصویب شود.

هرچند سال 1967 شوروی و آمریکا پیمانی منعقد کردند که طبق آن استقرار تسلیحات کشتار جمعی در فضا ممنوع اعلام شد ولی در زمان جنگ سرد، سلاح هایی برای نابود کردن ماهواره ها ساختند که انبوه سازی نشد، زیرا آن زمان قدرت فضایی چندان اهمیت نداشت. ضمن اینکه خطرات ناشی از تسلیحات ضدماهواره ای برای ثبات راهبردی بسیار زیاد بود و استفاده یا آزمایش آن در ابعاد بزرگ این نوع سلاح ها نیز در حکم حمله موشکی - هسته ای تلقی می شد.

اما براساس پیش بینی های کنونی، احتمال دارد فضای کهکشانی به صحنه تقابل نظامی تبدیل شود، هر چند که بهای زیاد و پیچیدگی های فنآوری فضایی و طول مدت طراحی و ساخت می تواند این روند را به تاخیر بیاندازد، اما بعید است که کنار گذاشته شود.

مصالحه در حوزه تسلیحات فضایی چندان ممکن نیست، زیرا هم اکنون آمریکا به عنوان پیشگام استفاده نظامی از فضا نمی خواهد توان و سرعت پیشرفت خود را کاهش دهد و روسیه و چین هم قوی ترین رقبا هستند و همزمان حرکت های زنجیره ای کشورهای دیگر در این مسیر، می تواند به بروز مسابفه تسلیحاتی در فضا منجر شود.

ژانویه 2001 در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، کمیسیونی به ریاست دونالد رامسفلد وزیر دفاع تشکیل شد که با ارسال گزارشی به کنگره بر استفاده تسلیحاتی از فضا برای دفاع از ماهواره ها و تجهیزات فضایی آمریکا پای فشرد.

رامسفلد با تاکید بر خواسته های خود، درهای فضا را به روی تسلیحات آمریکایی باز کرد و سپس دور جدیدی از برنامه های نظامی سازی جو زمین توسط واشنگتن آغاز شد که فضا را علنا به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل کرد.

ریابکوف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از مشکلات جدی در زمینه اجرای قرارداد منع آزمایش های هسته ای خبر داد و گفت: آمریکا تا اندازه زیادی مقصر پیشرفت نکردن در این روند است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که نبود موازنه های لازم در حوزه تسلیحات متعارف سبب نگرانی مسکو شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس