دولت ميخواهد بخشي از کسري اعتبارات هزينه‌هاي جاري و عمراني در سال آينده را از طريق فروش اوراق صكوک و اسناد خزانه تأمين کند و بر همين اساس است که امسال، فروش اوراق صكوک در مقایسه با سال قبل 15 برابر شده است.

یونانی کردن اقتصاد ایران با رفع کسری بودجه با انتشار اوراق قرضه
گروه اقتصادي مشرق- دولت در سال آینده رقم هنگفتی اوراق تعهدزا منتشر خواهد کرد که نحوه هزینه بخش قابل توجهی از آن معلوم نیست.

در لایحه بودجه سال 1395 پیش‌بینی شده که 27.5 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی از طريق فروش اسناد خزانه اسلامي، اوراق مشارکت و صكوك اجاره تأمين شود.

پيش‌بيني شده است براي اجرای طرح‌های عمرانی پنج هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود.

برای تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی 15 هزار میلیارد تومان و برای تهاتر کردن بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی 7500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

انتظار است که در بخش مصارف بودجه عمومی نیز ردیف‌های تخصیص این منابع دیده شود در حالی که فقط 750 میلیارد تومان برای تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت (صکوک) در جدول 8 ردیف 101000-11 دیده شده است.

بر این اساس عدم درج ردیف‌های هزینه‌ کرد منابع مذکور درباره بخشی از این منابع اشکال دارد.

طبق ماده 2 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، اولا دولت موظف بوده تا هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه، جدول بدهی‌ها و مطالبات قطعی‌شده و تعهدات دولت به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و موسسات عمومی غیردولتی و بانک‌ها و موسسات اعتباری و تعهدات آنها به دولت را به مجلس ارائه کند که این حکم ارائه نشده است.

طبق ماده 2 قانون مزبور اوراق تسويه خزانه که توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي صادر مي‌شود و در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي و تعاوني طلبكار و متقابلاً بدهكار قرار ميگيرد بايد به صورت جمعي  خرجي در بودجه درج شود که اين حكم نيز رعايت نشده است.

ثالثاً انتشار اوراق صكوك اجاره براي پرداخت مطالبات قطعي اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي و تعاوني از دولت و شرکتهاي دولتي در بودجه پيش بيني ميشود.

اين درحالي است که جزء اندکي از 15 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در ردیف 310105 صرف بازپرداخت مطالبات در سال 1395 خواهد شد.

عدم درج رديف‌هاي هزينه‌کرد برخي منابع مذکور، بدين معناست که دولت ميخواهد بخشي از کسري اعتبارات هزينه‌هاي جاري و عمراني خود را از طريق فروش اوراق صكوك و اسناد خزانه تأمين کند که به نوعي پوشش کسري بودجه دولت است، بر همين اساس است که امسال فروش اوراق صكوك در مقایسه با سال قبل 15 برابر شده و به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دولت اعتدال همه تلاش خود را برای پیشرفت و رفاه ملت بخصوص قشر همیشه گرسنه جامعه می کند باید به دولت اعتدال وقت دهیم تا در چهار سال بعد از این دوره چهارساله اقتصادمون رو سامان بده و همه مون رو میلیاردر کنه
  • ناشناس ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    همش خبر های دروغ
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مثل زمان احمدی نژاد که پول جیب مردم میذاشت؟؟خخ
  • حدحد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خود رئیس جمهور قبل از انتخابات ریاست جمهوری توی گفتگوی ویژه ی خبری گفته بود که کاری میکنم تا دولت دستش رو جلوی مردم دراز کنه ... !
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    بهتر از استقراض دولت از بانک مرکزیه که باعث تورم میشه
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    امید است که این خلاء با خویشتنداری مسوولان به نفع منافع ملی کشور ختم به خیر شود
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    افرین
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دولت مستضعفین. خودشان مثل فقرا زندگی میکنند این دولت برای هم هبه فکر مردم هم هستند
  • هاشمی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    امید است که این خلاء و شبهه قانونی ایجاد شده با خویشتنداری مسوولانذ به نفع منافع ملی کشور ختم به خیر شود
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    این فروش اوراق قرضه باعث جمع آوری نقدینگی از دست مردم شده و رکود را عمیق تر می کند در حالی که هر عقل سیلیمی می داند که الان باید مالیات و سود بانکی کاهش یابد و هزینه های جاری و عمرانی دولت افزایش یابدو .....
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    آی کیو موقع رکود پول را از دست مردم نمی گیرند بلکه مالیلت و سود بانکی را کاهش می دهند برو از اقتصاد دانان تقدیر امید بپرس چرا مثل ملا نصرالدین دارند رکود را بیشتر می کنند ؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    به قبری گریه می کنی که مرده ای در آن نخوابیده این مدل اقتصادی در دوره اصلاحات هم 8 سال کشور را زمین گیر کرد و 8 سال در رکود تورمی کشور غلط زد خدا خودش رحم کنه
  • وحید ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اقا درست نفهمیدم چی نوشته بود...کلی اصطلاحات با کلمات سخت بود...نویسنده محترم توجه داشته باشن اطلاعات اقتصادی مردم در چه حدیه اگه چیزی هم لازم به توضیح بود داخل پرانتز بگن....ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس