گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


ویرایشکیهان

از عجله در امضا و اجرای برجام تا درخواست تضمین از آمریکا!

محمد جواد ظریف می‌گوید آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.

به گزارش شبکه خبر وزیر خارجه که برای شرکت در نشست حمایت از سوریه به لندن سفر کرده بود، در دیدار شماری از اعضای پارلمان انگلیس و همچنین فعالان سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای گفت: بانک‌های اروپایی باید تضمین‌هایی دریافت کنند مبنی بر اینکه آمریکا آنها را در انجام معاملات با ایران محدود نخواهد کرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویتر، ظریف ضمن سخنانی در چتم‌هاوس گفت آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.

ظریف گفته است: «بازسازی اعتماد بانک‌ها در خصوص این که ایالات متحده در روابط آنها با ایران دخالت نخواهد کرد، احتمالاً مستلزم ارائه تضمین‌های بیشتر از سوی آمریکا است.» ظریف گفت: «ما به پیچیدگی‌های حقوقی بیشتر نیاز نداریم، بلکه نیازمند آن هستیم که شفاف و دقیق تضمین داده شود که بانک‌ها می‌توانند با ایران معامله کنند.» وی در همین حال تصریح کرده است: امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که اگر این امر حل نشود می‌تواند برای اجرای توافق مشکل بوجود بیاورد.

به گزارش رویترز، شمار زیادی از بانک‌های خارجی به رغم برداشته شدن تحریم‌های ایران براساس توافق هسته‌ای، نگرانند که در صورت از سرگیری معاملات و تعاملات خود با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.

این اظهارات عجیب در حالی است که منطقاً باید لغو تحریم در متن برجام تضمین شده باشد و درخواست تضمین از آمریکا برای عدم تحریم بانک‌ها و شرکت در حالی که طرف ایرانی طبق برجام به تعهدات خود عمل کرده، سؤال برانگیز است. پیش از این رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم دقت و حساسیت و رعایت اصول توازن و همزمانی در تعهدات و امکان برگشت‌پذیری تعهد در صورت نقض آن از سوی طرف بد عهد مقابل تأکیدکردند. اما شتابزدگی برخی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و برخی اجزای وزارت خارجه هم در امضای توافق و هم اجرای آن موجب نگرانی‌های بعدی را فراهم کرده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر بنا بر احتمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا باشد- آن گونه که آقای ظریف را نگران کرده و خواستار تضمین شده- می‌توان گفت هیچ یک از توافق‌ها یا تفاهم‌نامه‌های امضا شده در فرانسه و ایتالیا نیز معتبر نیست و شرکت‌هایی مانند پژو و توتال و بیمه ساچه و بوئینگ و... در صورت تهدید به تحریم‌ها ممکن است مجدداً جا بزنند! و این در حالی است که دولت با سخاوت تمام دسترنج 10 سال تلاش دانشمندان هسته‌ای را ظرف چند ماه تعلیق، اوراق، بتن‌ریزی و یا به خارج صادر کرد!

اولاند نگران بیکاری جوانان ایرانی /روحانی منجی اقتصاد ورشکسته فرانسه!

سود برجام برای ماست یا غربی‌ها؟ ظاهرا روحانی نگران اولاند، و اولاند نگران روحانی است!

به نوشته جهان نیوز بازار مسکن و کار و اشتغال و سرمایه و تولید و واردات و صادرات و... دو سال خوابید به هوای «برجام»! همه منتظر بودند که «برجام» بیاید و معجزه کند. دو سال و اندی گذشت. دولت کارها را خواباند. آنقدر «برجام، برجام» کرد که خودش هم باورش شد گره کار فقط و فقط با «برجام» باز می‌شود. به یاد ملانصرالدین، خودش هم رفت در صف آش ایستاد، اما نه از آش خبری بود و نه از «جاش». دشمنی که حالا با لبخند مقابل ما نشسته بود، هم «آش» را با خود برده و هم «جاش» را!

نویسنده ادامه می‌دهد: «برجام» امضا شد، اما نه کسی به خیابان آمد و جشن گرفت و نه حتی بچه‌مدرسه‌ای‌ها برای کلاس‌های فوق‌العاده برجامی به سبک «برخی‌ها» ذوق‌زده شدند! «برجام» آمد و اتفاقا خوب هم بود؛ اما نه برای ما. برای شرکت‌های ورشکسته دنیا! برجام آمد و گره کار اروپایی‌ها و غربی‌ها و «دست مخملی‌ها» باز شد؛ هرچه «آقا» تاکید کردند که گره کار به دست جوان ایرانی باز می‌شود، با سیاست اقتصاد مقاومتی، با بها دادن به تولید داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی، با تحویل گرفتن سرمایه‌های درونی نظام؛ اما گوش کسی بدهکار نبود که نبود. چقدر این «برجام دوست‌داشتنی» خوب است. اساسا قلب‌ها را به هم پیوند می‌زند. اولاند را نگران بیکاری جوانان ایرانی می‌کند و روحانی را منجی اقتصاد رو به ورشکستگی فرانسه!

حالا نه تنها برجام امضا شده، بلکه جوهر امضای طرفین هم خشک شده و حتی اگر از همه بدقولی‌ها و بدعهدی‌های «آن طرفی‌ها» هم بتوان چشم‌پوشی کرد، اما از «گوشه چشم این طرفی‌ها» که تماما به «آن طرف» دوخته شده نمی‌توان به سادگی گذشت.

برجام امضا شد اما نه فکری به حال تولیدکننده شد و نه به یاد «دیپلمات‌ها» افتاد که اساس کار و کلید اقتصاد ما، «اقتصاد مقاومتی» است نه عکس یادگاری انداختن با مدیرعامل «پژو»! ایرانی جماعت حاضر است همین «پراید» را سوار شود اما اقتصادش رونق داشته باشد! ایرانی جماعت به همان پژو 206 و GLX و پارس راضی است اما به شرط آنکه اقتصادش رونق داشته باشد، نگران اشتغال فرزندش نباشد، از بدو تولد دغدغه ازدواج فرزندش را نداشته باشد.

مخلص کلام اینکه، این روزها «ایرانی‌ها» به این فکر می‌کنند که بالاخره برجام برای ما بود یا برای اونا؟! مگر مشکل اقتصاد ما پژوی مدل جدید سوار نشدن بود و هست؟! اصلا مگر قرار است محصولات جدید پژو به «زیر خط فقری‌ها» با اقساط مادام‌العمر اهدا شود که اینگونه منتش را بر سر مردم می‌گذارند!

یادآور می‌شود رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه گذشته گفته بود: رئیس جمهور فرانسه  گفت هدف او ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است(!)

فشار به صرافی‌ها برای عدم انتشار قیمت ارز!

صرافی‌ها تحت فشار بانک‌ مرکزی هستند تا قیمت دلار و سایر ارزها را منتشر نکنند!

خبرنگار روزنامه هفت صبح با انتشار این خبر نوشت: همین که خواستم برای ستون جدول طلا و ارز به سایتی مراجعه کنم که همیشه از روی آن قیمت دلار و بقیه ارزها را در ستون همیشگی طلا و ارز صفحه بازار می‌نویسم، دیدم جا تر است و از بچه خبری نیست. هیچ قیمتی برای تک‌تک ارزها روی سایت وجود نداشت. بلافاصله سایت چند صرافی دیگر را چک کردم تا ببینم نکند صرافی مرتبط با ما، اشتباه کرده یا سایت با مشکل فنی روبه رو شده است. نتیجه جست‌وجویم این بود که صرافی‌ها در اقدامی هماهنگ، قیمت ارز را روی سایت خودشان بارگذاری نکرده‌اند. کنجکاو شدم، گوشی را برداشتم و به رفقایی که در صرافی‌ها کار می‌کنند، زنگ زدم که داستان از چه قرار است. آنها گفتند که امروز اجازه نداشتیم قیمت ارز را روی سایت‌هایمان بگذاریم.

از یکی از آنها که مدیر یک صرافی مهم در تهران است پرسیدم چه کسی به شما اجازه نداده؟ او هم در پاسخ با هزار عجز و التماس خواست که اسمش را در گزارشم ننویسم. او توضیح داد که بانک مرکزی دستور داده تا اطلاع ثانوی قیمت‌ها را روی سایت نگذاریم. باز هم بسنده نکردم. گفتم شاید این دستور فقط در تهران و چند شهرستان دیگر ملزم به اجراست. به همین خاطر گوشی را برداشتم و با مدیر یک صرافی در کیش تماس گرفتم. گفتم شاید در مناطق آزاد داستان از قرار دیگری باشد، اما او هم مرا ناامید کرد و اوضاع را عین تهران توصیف کرد. از همه آنها پرسیدم حالا که قیمت‌ها را روی سایت نمی‌گذارید، خرید و فروش ارز چطور است؟ آنها پاسخ دادند که خرید و فروش ارز به همان شکل سابق است و به صورت حضوری خرید و فروش می‌کنیم.

هفت صبح می‌افزاید: «یکی از آنها داستان را بی‌ارتباط با صحبت‌های روز سه‌شنبه معاون اول رئیس‌جمهور ندانست. اسحاق جهانگیری پریروز به بانک مرکزی دستور داده که به سرعت تک‌نرخی شدن ارز را اجرا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم بلافاصله اعلام کرد در عرض شش ماه این دستور را اجرا می‌کنیم. اما تا لحظه آخر نوشتن این گزارش، نتوانستیم درک کنیم که اعلام نکردن نرخ ارز روی سایت صرافی‌ها چه ارتباطی باید با تک نرخی شدن ارز داشته باشد. فقط یک احتمال دادیم. آن هم در آمپاس نگه داشتن صرافی‌ها توسط بانک مرکزی است. شاید با این کار صرافی‌ها خود را آماده دستورهای بعدی بانک مرکزی کنند.»

تأثیر نوسانات نرخ ارز در تلقی مردم نسبت به اجرای برجام یکی از دلایل فشار برای عدم انتشار نرخ ارز ارزیابی می‌شود.

یادآور می‌شود به دنبال شروع اجرای برجام، انتشار اخبار نامطلوب اقتصادی تقریباً از صفحات اصلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب حذف شده است به نحوی که امریه سانسور و فرمایشی‌نویسی را متبادر به ذهن می‌کند.

یادآور می‌شود بانک مرکزی روز پنج‌شنبه گزارش عملکرد اقتصادی دولت در سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد که باز هم نرخ رشد اقتصادی در این گزارش منتشر نشده و سانسور شده است. بنابر برخی گزارش‌ها نرخ رشد منفی بوده است.

ابطحی: پاسخ نقد من به هاشمی را با فحاشی و اهانت دادند

محمدعلی ابطحی گفت: پس از نقد اخیرم از آقای هاشمی که همچنان به آن باور دارم، فحاشی‌ها و اهانت‌های عجیب و غریب و فراوانی در صفحه اینستاگرامم نوشتند.

وی در کانال تلگرام خود نوشت: پس از نقد اخیرم از آقای هاشمی که همچنان به آن باور دارم، فحاشی‌‌ها و اهانت‌های عجیب و غریب و فراوانی در صفحه اینستاگرامم نوشتند. این بار متاسف‌تر شدم، نه به  خاطر اهانت به خودم، به خاطر اینکه خیلی از اینها تصور می‌کنند اصلاح‌طلب هستند؛ این یعنی مبانی اصلاحات در حال فراموشی است.

افراطیون به خاطر این جمله باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب به «مرض‌شناسی» افراطیون مدعی اصلاحات در حوزه انتخابات پرداخت.

داریوش سجادی با اشاره به نوشته مصطفی تاج‌زاده مبنی بر اینکه «ما پیروزیم نه فقط به دلیل بی‌شماری‌مان بلکه به دلیل این که حق می‌گوییم و برحق توکل کرده‌ایم و دست خدا با ملت است» خاطرنشان کرد: با یک نگاه پاتالوژیک (مرض شناسانه) بخوبی و به کفایت می‌توان گوهر کلام تاج‌زاده را در همین جمله ویروس‌یابی کرد.

در فرهنگ محاوره آمریکایی مثلی است بدین مضمون؛ در «شیر یا خط» اگر شیرآمد من «برده‌ام» و اگر خط آمد تو «باختی»! دوگانه‌ای که برای یک طرف در هر دو حالت برد-برد است و برای طرف دیگر نیز در هر دو حالت باخت- باخت!

جنس اظهارات تاج‌زاده نیز که اختصاص به ایشان نداشته و از جانب دیگر هم‌قطاران ایشان نیز به کرات مطرح شده حامل یک پیش‌فرض تسبیبی است (اتیولوژیک-Etiologic).

سببیتی مفروض و خودخوانده بدین منوال که از خود و جایگاه و پایگاه و ثقل و گرانش خود در جامعه درک و فهمی خویش کامانه داشته و ضمن ابتلا به یک «داروینیسم سیاسی» برثلاثی زیر باورمنداند: 1- اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی ذاتاً اصلح‌اند! 2- اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی به اعتبار «بقای اصلح» پیروز قطعی هر انتخاباتی‌اند! 3- هر نتیجه‌ای غیر از این دال بر تقلب در انتخابات است!

بخش عمده‌ای از شهرآشوبی‌های 88 نیز محصول همین باورمندی کلینیکال به داروینیسم سیاسی نزد مهتران اصلاح‌طلبی بود.

بدآیندی که قبل از «داروین» نمایندگی آن را «شیطان» عهده‌‌داری می‌کرد که با باورمندی به ارجحیت و ارشدیت ذاتی خود نسبت به انسان «تکبر» خود را بدان وسیله توجیه کرد!

کارچاق‌کنی تازه این بار برای تعدیل انتظارات مردم از برجام

یک روزنامه زنجیره‌ای با هشدار نسبت به برآورده نشدن توقعات مردم از اجرای برجام خواستار تعدیل انتظارهای مردم شد.

آرمان با بیان اینکه میان دیپلماسی و فعالیت رسانه‌ای دولت شکاف عمیقی افتاده می‌نویسد: انتظار می‌رفت با توجه به پیش‌بینی اجرایی شدن برجام و توقعات و انتظارات عمومی از آن، سیاست اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای مدونی برای آن آماده می‌شد تا از یکسو به تعدیل انتظارات و منطقی‌سازی آن شکل داده و از طرف دیگر، این پیروزی دیپلماتیک و افتخارات آن را آنگونه که شایسته است، بروز می‌داد متاسفانه هجمه اطلاع‌رسانی دلواپسان از اطلاع‌رسانی دولت پیشی گرفته است. این روزنامه می‌افزاید: سیاست ضروری تعدیل انتظارات و تاکید بر زمانبر بودن لمس دستاوردهاست، همچنین بهره‌برداری از انواع رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی از رسانه‌های سنتی گرفته تا رسانه‌های نوظهور است که باید توسط روابط عمومی‌ها سازماندهی و اجرا شوند. سیاست آخر، اطلاع‌رسانی گسترده، نه تنها برای نخبگان بلکه برای عموم است. باید برای «حاشیه‌نشینان اطلاعاتی» نیز پیام داد.

در این زمینه، برگزاری جلسات اطلاع‌رسانی و تحلیل دستاوردهای برجام با آحاد مختلف مردم از جمله جوانان و... ضرورت دارد. روابط عمومی‌ها باید هم فرمانده و هم سرباز این حرکت باشند و به اصطلاح بازیخوانی درستی از آنها صورت پذیرد. سخن آخر آنکه مراقب باشیم با ضعف در اطلاع‌رسانی فرصت امیدبخشی به مردمی را که سال‌ها در انتظار فرجام برجام بوده‌اند، به سادگی از دست نرود. با عنایت به تحرکات صاحب امتیاز نشریه در حوزه فعالیت‌های اقتصادی معطوف به روابط عمومی، پیشنهاد اخیر نیز در زمره دیگر فعالیت‌های این روزنامه اجاره‌ای ارزیابی می‌شود.


خبر عجیب درباره معاون اول رئیس‌جمهور/ رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و روسیه/ شگرد جالب 2 وزیروطن امروز

ایرانی‌ها در انتخابات به تروریست‌های تکفیری پاسخ می‌دهند

خطیب موقت جمعه تهران گفت مردم ایران با شرکت در انتخابات پیش‌رو،  توطئه‌های تروریست‌های تکفیری علیه ایران را خنثی می‌کنند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله امامی‌کاشانی، با اشاره به تحولات منطقه عنوان کرد: جنایاتی که اکنون تکفیری‌ها در منطقه آغاز کرده‌اند طرحی است که دشمنان علیه ملت ایران و نظام اسلامی ریخته‌اند لذا ملت ایران باید توجه کند انتخابات نزدیک است؛ اینکه رهبر معظم انقلاب به انسجام و همدلی بسیار تاکید کردند و اینکه بیان داشتند همه به پای صندوق‌های رأی بیایند چون دشمن بر روی این مباحث متمرکز شده است.

بنابراین همه باید با این فکر به پای صندوق‌های رای بیایند که امام زمان(عج) یک حرکتی را نگاه می‌کند و این حرکت در حضور پای صندوق‌ها می‌تواند تعیین‌کننده بوده و نقشه‌های شوم دشمنان را پاسخگو باشد. امام جمعه موقت تهران همچنین تاکید کرد: در هر زمانی از انتخابات که پیش می‌آید همیشه هر موفقیتی که در این زمینه حاصل  می‌شود دشمن عقب‌نشینی می‌کند. امامی‌کاشانی در ادامه متذکر شد که همه 7 اسفندماه سال جاری بدون هر اختلاف و بگو مگویی در پای صندوق‌ها حاضر شویم. در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توجه کنیم به کسانی رأی دهیم که به ولی فقیه اعتقاد داشته و موسای زمان را قبول دارند.

با حمله به شورای نگهبان سوژه دست دشمن ندهیم

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه با حمله به شورای نگهبان سوژه دست دشمن ندهیم، گفت: باید فیلتری برای بررسی صلاحیت ورود به مجلس وجود داشته باشد که در ایران این فیلتر شورای نگهبان است و باید همه به نظر آن تمکین کنند. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: این موضوع نباید سبب اختلافات شود، اگر اصل نظام را قبول داریم، باید قانون را هم بپذیریم، چراکه باید فیلتری برای بررسی صلاحیت ورود به مجلس وجود داشته باشد که در ایران این فیلتر شورای نگهبان است و باید همه به نظر آن تمکین کنند.

 آیت‌الله شبستری گفت: امام خمینی(ره) درباره شورای نگهبان تأکید داشتند و رهبری هم آن را تایید کرده و پشتیبانی می‌کنند. وی با بیان اینکه معترضان به رد صلاحیت‌ها باید از راه قانونی این موضوع را پیگیری کنند،‌ خاطرنشان کرد: باید تسلیم قانون بود و از تشنج‌آفرینی و تنش‌آفرینی اجتناب شود. با پرهیز از تفرقه‌افکنی و اختلاف دست دشمن سوژه ندهیم، چراکه آنها هرلحظه در کمین ضربه‌زدن به این نظام و انقلاب هستند.

انتشار لیست ائتلاف اصولگرایان تهران، امروز یا فردا

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان  روز پنجشنبه از انتشار لیست ائتلاف اصولگرایان تهران تا ۳ روز آینده خبر داد. به گزارش فارس، غلامعلی حدادعادل روز پنجشنبه در حاشیه سخنرانی در جمع اصولگرایان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: لیست ائتلاف اصولگرایان تهران تا 3 روز آینده منتشر خواهد شد. وی با بیان اینکه دورنمای وحدت اصولگرایان امیدوارکننده است، اظهار داشت: آنهایی که در لیست واحد نام‌شان نیامده باید انصراف دهند تا مردم در رأی دادن به اصولگرایان مشوش نشوند.

تأکید آیت‌الله ‌شاهرودی بر عفت سیاسی

نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری خواستار افزایش عفت سیاسی در انتخابات آتی خبرگان شد. آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی پنجشنبه گذشته در همایش جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری در قم اظهار داشت: نامزدهای مجلس و خبرگان که برای خدمت به انقلاب داوطلب شده‌اند، بویژه داوطلبان خبرگان باید تقوای سیاسی را رعایت کنند.

 عفت سیاسی در تبلیغات مجلس خبرگان رهبری باید بیشتر شود تا جنبه روحانی انتخابات این مجلس فدای انتخابات همزمان شورای اسلامی نشود، زیرا مردم، خبرگان را نمایندگان معنوی خود در نقاط مختلف کشور می‌دانند.


ویرایشخراسان

تصویب دومین برنامه پسابرجامی دولت برای حمل و نقل

پس از مجوزها و قراردادهایی که دولت برای توسعه حمل و نقل هوایی کشور با شرکت های غربی امضا کرده، بر اساس مجوز روزهای اخیر هیئت وزیران که بنا به پیشنهاد سال گذشته وزارت راه و شهرسازی تصویب شده، به استناد اصل 138 قانون اساسی ورود و ترخیص تعداد قابل توجهی ماشین آلات راهداری کشور همچون گریدر برای توسعه فعالیت های حوزه راه در کشور با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط مجاز اعلام شده است.

ذره بین نظارتی روی پیمانکاران بزرگ دولت سابق

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که حسب وصول برخی گزارشات و ابهامات درباره نحوه و میزان پرداخت مالیات توسط پیمانکاران بزرگ طرح های عمرانی، مسئولان مربوطه موظفند در اسرع وقت فهرست کامل کلیه قراردادهای اجرا شده و در دست اجرا در حوزه هایی چون راه، نفت و گاز، آب و برق و قطار شهری و مبالغ پرداختی بابت مالیات و عوارض آنها از سال 1387 را تهیه و ارسال کنند.


ویرایشجمهوری اسلامی

درخواست مصری‌ها برای مجازات علمای‌سعودی

یک شبکه ماهواره‌ای مصری خواستار محاکمه علمای سعودی شد. ابراهیم عیسی، که شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای «القاهره والناس» را اداره می‌کند در یکی از برنامه‌های خود گفت: علمای سعودی با فتواهای تکفیری خود در حال مسموم کردن افکار انسان‌ها هستند و به همین جهت باید محاکمه و مجازات شوند.

وی افزود: تروریست‌ها و افراطی‌ها محاکمه می‌شوند ولی هیچیک از شیوخی که افکار تکفیری و افراطی را ترویج می‌کنند و با این افکار، تروریست‌های تکفیری و افراطی را پرورش می‌دهند محاکمه نمی‌شوند.

رحمانف در سودای ریاست‌جمهوری مادام‌العمر

دادگاه قانون اساسی تاجیکستان، راه را برای ریاست جمهوری مادام‌العمر «امامعلی رحمان» صاف کرد. این دادگاه با پذیرش طرح تغییر قانون اساسی، خواسته‌های امامعلی رحمان را تامین کرد. از جمله مهمترین مفاد تغییر قانون اساسی که برای تصویب به دادگاه عالی تاجیکستان رفت، پیشنهاد کاهش سن نامزدهای ریاست جمهوری از 35 سال به 30 و همچنین عدم محدودیت شرکت امامعلی رحمان بعنوان پیشوای ملت در انتخابات دوره‌های آینده خواهد بود. قرار است نتیجه رای دادگاه قانون اساسی، به همه پرسی گذاشته شود. هدف دیگر تغییر قانون اساسی تاجیکستان اینست که رستم امامعلی، پسر 28 ساله رئیس‌جمهور تاجیکستان این شانس را خواهد داشت که در سال 1399 که 33 ساله می‌شود در انتخابات بعدی ریاست جمهوری تاجیکستان خود را نامزد کند.

برنامه جدید ضدایرانی شبکه جمهوری‌آذربایجان

شبکه تلویزیونی آذری زبان ضدایرانی «گوناذ تی وی» برنامه جدیدی را برای تحریکات قومی علیه ایران با مجری‌گری «نصیب نصیب‌لی» سفیر سابق جمهوری آذربایجان در تهران و یاسمن قاراقویونلو، عضو هیات علمی انیستیتوی فلسفه و حقوق آکادمی ملی علوم این کشور دایر کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی این شبکه، در این برنامه هفتگی مسایل مختلف تاریخی، ملی، قره‌باغ، دریاچه ارومیه و سایر موضوعات به بحث گذاشته خواهد شد.


ویرایشآرمان

دیدار خانواده‌های شهدای حرم با مقام معظم رهبری

نشریه خط حزب‌ا... در تازه‌ترین شماره خود از دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای حرم با حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای مقام معظم رهبری خبر داد. به نوشته این نشریه؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار خطاب به خانواده‌های شهدای حرم فرمودند: «حقیقتـا هـم شـهدای شـما، هـم خانواده‌هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگی بر گـردن همـه ملت ایـران دارند.

ایـن شـهدا امتیازاتـی دارند: یکـی ایـن اسـت کـه از حریـم اهل بیـت در عـراق و سـوریه دفـاع کردنـد و در ایـن راه بـه شـهادت رسـیدند. امتیـاز دوم ایـن شـهدای شـما ایـن اسـت کـه رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی‌کردنـد ایـن دشـمن می‌آمـد داخـل کشـور. اگـر جلویـش گرفتـه نمی‌شـد مـا بایـد اینجـا در کرمانشـاه و همـدان و بقیـه اسـتان‌ها بـا اینهـا می‌جنگیدیـم و جلـویشان را می‌گرفتیـم.

در واقـع ایـن شـهدای عزیـز ما جـان خودشـان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن و انقلاب اسلامی فـدا کردند. امتیـاز سـوم هـم این اسـت کـه اینهـا در غربـت بـه شـهادت رسـیدند. ایـن هـم یـک امتیـاز بزرگـی اسـت. این هـم پیش خـدای متعـال فرامـوش نمی‌شـود.»

سفر رئیس‌جمهور به مشهد

رئیس‌جمهور برای افتتاح چندین طرح عمرانی در استان خراسان رضوی امروز به مشهد مقدس می‌رود.حجت‌الاسلام حسن روحانی به مناسبت ایام‌ا... دهه فجر و برای افتتاح چندین پروژه مهم عمرانی امروز به خراسان رضوی می‌رود.

آغاز عملیات اجرایی قطار برقی مشهد- تهران با سرمایه‌گذاری 2میلیارد دلار و بهره برداری از توسعه خط یک قطار شهری و اتصال به فرودگاه با اعتبار 230 میلیارد تومان از جمله پروژه‌های افتتاحی در سفر یکروزه روحانی به مشهد مقدس است.

همچنین در جریان این سفر چندین واحد تولیدی و صنعتی که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتبار بیش از 311میلیارد تومان تکمیل شده به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی ایران - عمان

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت از اختصاص بخشی از یارانه 500 میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی از بندرشهید رجایی به بندر صحار عمان خبر داد.

فرهاد نوری گفت: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه‌های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه‌اندازی کند.

به گفته نوری بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.

قطعنامه‌ها علیه برنامه موشکی ناقض برجام نیستند

فرمانده کل ارتش تاکید کرد که قطعنامه‌ها علیه برنامه موشکی ایران ناقض برجام نیستند. امیر سرلشکر عطاء‌ا... صالحی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره قطعنامه‌های موشکی علیه ایران چیست؟ اظهار کرد: قطعنامه‌ها ناقض برجام نیست و حرف‌های لافی است که زده می‌شود، ما نه ملزم به اجرای آنها هستیم و نه به آنها توجه می‌کنیم.

بلکه کار خود را انجام می‌دهیم. وی درباره آینده برنامه موشکی ایران هم گفت: برنامه موشکی ایران دقیق‌تر هم خواهد شد و این سلاح‌ها برای ما به عنوان بازدارنده است و هیچ تهدیدی برای دوستان و همسایگانمان نیست. بلکه برای دشمنان باید این سلاح‌ها را به عنوان بازدارندگی حفظ کنیم تا اسرائیل بفهمد یعنی چه. چرا که اسرائیل نابود نمی‌شود مگر با مقاومت.

 عکس‌های خانوادگی مسئولان در اختیار جیسون!

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: جیسون رضاییان مصداق نفوذ فردی است. این فرد که تا عمق خانه برخی از مسئولان تراز اول نفوذ داشت حتی عکس‌های خانوادگی آنها را نیز در اختیار داشت. سردار محمدرضا نقدی با بیان اینکه نفوذ به دو صورت فردی و جریانی انجام می‌‌گیرد اظهار کرد: جیسون رضاییان مصداق نفوذ فردی است.

این فرد که تا عمق خانه برخی از مسئولان تراز اول نفوذ داشت و حتی عکس‌های خانوادگی آنها را در اختیار داشت متاسفانه در تصمیمات سطح عالی نظام تاثیر می‌گذاشت و آنقدر برای آمریکایی‌ها اهمیت داشت که برای آزادی او یک میلیارد و 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کردند و علاوه بر این تحریم‌های بانک سپه را نیز لغو کردند. وی با تاکید بر اینکه آمریکا تنها زبان زور می‌فهمد نه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بنیاد آمریکا و دنیای استکبار بر زورگویی استوار است.

خرید تسلیحات روسیه از سوی ایران

رئیس مرکز تحقیقات اشتراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسکو تأکید کرد: تهران انتظار دارد در کنار حمایت رئیس‌جمهوری روسیه از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای، وام‌های بیشتری از روس‌ها دریافت کند. علی اکبر ولایتی در سفر خود به مسکو و پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: رهبران ایران و روسیه به ادامه همکاری‌ها درباره سوریه متعهدند. ولایتی گفت که در این دیدار موضوع عضویت احتمالی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای مطرح شده است.

وی همچنین تصریح کرد: موافقتنامه تسهیل صدور ویزا برای اتباع ایران و روسیه از دو روز دیگر اجرایی می‌شود.ولایتی علاوه بر این خاطرنشان کرد: موافقتنامه‌های امضا شده میان ایران و روسیه در حوزه‌های انرژی اتمی و حمل و نقل ریلی است. ایران همچنین قصد دارد تسلیحات بیشتری را از روسیه خریداری کند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ادامه داد: «ایران آمادگی فروش نفت به شرکت ملی نفت روسیه (روس‌نفت) را دارد.»

ویرایششرق

سخنان منتشرنشده‌ای از مقام معظم رهبری درباره مدافعان حرم

تسنیم:نوزدهمین شماره هفته‌نامه «خط حزب‌الله» با روایتی منتشرنشده از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم منتشر شد.

متن بیانات مقام معظم رهبری که در این نشریه منتشر شده، به این شرح است: «حقیقتا هـم شـهدای شـما، هـم خانواده‌هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگی بر گـردن همـه ملت ایـران دارند. ایـن شـهدا امتیازاتـی دارند: یکـی ایـن اسـت کـه اینهـا از حریـم اهل‌بیـت در عـراق و سـوریه دفـاع کردنـد و در ایـن راه بـه شـهادت رسـیدند... امتیـاز دوم ایـن شـهدای شـما ایـن اسـت کـه اینهـا رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی‌کردنـد ایـن دشـمن می‌آمـد داخـل کشـور... اگـر جلویش گرفتـه نمی‌شـد مـا باید اینجـا در کرمانشاه و همـدان و بقیه اسـتان‌ها بـا اینهـا می‌جنگیدیم و جلـوی اینهـا را می‌گرفتیم. درواقع ایـن شهدای عزیـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن، انقلاب اسلامی فـدا کردند.

امتیـاز سـوم هـم این اسـت کـه اینهـا در غربـت بـه شهادت رسیدند، ایـن هـم یـک امتیـاز بزرگـی اسـت، این هـم پیش خـدای متعـال فرامـوش نمی‌شـود». (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم)

هاشمي رفسنجاني: آموختم که باید صبور  بود

روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان رسانه‌ای  در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که راز توهین‌ها و تخریب‌های همیشگی به شما چیست؟ گفت: «در مقطعی که متوجه شدیم بعضی از جوانانی که با ما در مبارزه شریک بودند، یا مرتد یا التقاطی شدند، هم حمایت‌های معنوی و هم کمک‌های مادی خود به آنان را قطع کردیم و همان نقطه شروع تخریب‌های سیاسی و توهین‌های غیرانسانی شده که تا همین امروز نیز البته با شکل و ادبیات و عناوین مختلف ادامه دارد، البته شدت و ضعف آن و همچنین ماهیت تخریب‌کنندگان با توجه به احساس خطری که در جامعه می‌کنند، متفاوت می‌شود».

هاشمي با تأکید مجدد بر مفاهیم قرآن که انسان‌ها را دعوت به پرهیز از افراط و تفریط و همچنین صبر در مقابله‌ با توهین‌ها و تخریب‌ها می‌کند، گفت: «از قرآن کریم آموختم که در مقابل توهین‌ها و تخریب‌ها به مخاطبان، سلام نمایم و از امام عزیز وقتی آن همه توهین‌ها و تخریب‌ها را دید و چشید، آموختم که در راه دفاع از اسلام و همچنین افکاری که به آن اعتقاد و ایمان داریم، باید صبور بود».

معاون دبیرکل حزب اتحاد ملت:
مجلس آینده باید از تندروی‌ها جلوگیری کند

ایرنا: معاون دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه به اصل انتخابات احترام گذاشته و حضور فعالی در انتخابات خواهیم داشت، گفت: مجلس آینده باید اخلاق‌گرا و قانون‌گرا باشد و از تندروی‌ها جلوگیری کند.

حسین کاشفی گفت: در چندسال گذشته برخی کارشکنی‌ها را در مجلس شاهد بودیم به‌خصوص در بحث برجام که برخورد خوبی صورت نگرفت اما از تمامی کسانی که این‌گونه شجاعانه از منافع ملی کشور در عرصه‌های بین‌المللی دفاع کردند، تشکر می‌کنیم.

معاون دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: گرچه برخی افراد در زمینه برجام ایجاد مشکل کردند اما با حمایت رهبر معظم انقلاب و برخی نیروهای مجلس شورای اسلامی مسئله به نتیجه رسید.

کاشفی گفت: به‌عنوان احزاب این کشور باید از هرگونه تنش، منزوی‌کردن گروه‌ها و تهمت‌زدن به دیگران جلوگیری و بر محور قانون و اخلاق حرکت کنیم و بپذیریم که کشور متعلق به همه است و تلاش کنیم تا انتخاباتی باشکوه برگزار شود.

سردبیر سایت khamenei.ir: 
دشمن می‌خواهد پروژه نفوذ را در انتخابات آتی عملیاتی کند

ایرنا: «کمیل خجسته» سردبیر سایت khamenei.ir روز گذشته در سلسله‌نشست‌های بزم اندیشه سازمان خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی که با موضوع «انقلاب اسلامی و تهدیدهای پیش‌رو» برگزار شد، گفت:  «بازیگر اصلی پروژه نفوذ دشمن جریان غرب‌گراست که تلاش می‌کند بستر لازم برای حضور غرب در کشور را فراهم کند که این جریان شش کار اساسی را انجام می‌دهد».

خجسته، شبهه‌افکنی، ترویج تنبلی، ایجاد تردید در مسائل سرنوشت‌ساز، بزک‌کردن آمریکا یا نظام سلطه و نفوذ در ارکان نظام از طریق انتخابات را شش اقدام جریان غرب‌گرا برشمرد و گفت: «ایجاد تردید در باور مردم، تحریف امام راحل، ترویج الگوی اسلام آمریکایی، سه اقدام این جریان در آستانه انتخابات است. جریان غرب‌گرا در کشور جریان حزب‌اللهی را سرکوب می‌کند تا راه ورود غرب به انتخابات را فراهم کند و دشمن می‌خواهد پروژه نفوذ را در انتخابات آتی عملیاتی کند». 




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    جیسون رو نباید آزاد میکردیم
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    دلواپسی روزنامه زنجیره‌ای به‌خاطر انتظارات مردم از برجام خودشان انتظار درست کردن برای به نتیجه رسیدن برجام چرا حالا دلواپس انتظارات مردم از برجام شدن؟!؟!؟!؟!
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    به فکر جوانان باشید
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    قرارداد ترکمنچای باید به مجلس کشیده بشه و با رای قاطع به بازگشت آران و شروان به خاک ایران تصویب بشه جدا بودن آران و شروان از ایران یه چیز مضحکه
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام سایت محترم مشرق شبکه تلویزیونی آذری زبان ضدایرانی «گوناذ تی وی» در خارج از جمهوری آذربایجان و احتمالا در هلند و از سوی قومگرایان ایرانی برنامه اجرا می کند و مخالف دولت جمهوری آذربایجان نیز هست.هدف این شبکه تخریب روابط ایران و آذربایجان است و لذا تیتر خبر شما مبنی بر برنامه ضد ایرانی جمهوری آذربایجان بهتر است تصحیح شود.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    چقدر این افسادطلبان بی تقوا هستند!!!
  • سلیمانی1404 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    حالت خوبه عمو ؟؟؟؟؟ با خودت چند چندی ؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس