وزیر خارجه اسپانیا روز چهارشنبه ابراز تاسف کرد که انگلیس دائماً دستور سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه مذاکرات دوجانبه ای برای پایان دادن به وضع استعماری در جبل الطارق، آغاز شود را نقض می کند.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری افه «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» افزود: این یک دستوری است که در سال 1965 از سوی سازمان ملل صادر شده و هر سال از سوی آن نهاد به ما یادآوری می شود.
وی ادامه داد؛ در آغاز دوره وزارت خود در سال 2011 با این وضع روبرو شد که انگلیس در جبل الطارق، با سوء استفاده از امتیازاتی که در گذشته به دست آورد، به دفعات متعدد به نقض قوانین پرداخت.
وی در همین خصوص به انجمن سه جانبه ترویج شده از سوی «میگل آنخل موراتینوس» وزیر خارجه وقت اسپانیا اشاره کرد که با بهترین نیات تشکیل شد اما به دلیل رویکرد احساساتی مردم جبل الطارق، پیشرفت سیاسی نداشت.
گارسیا مارگالو اضافه کرد: این انجمن باعث تحکیم یک مدل اقتصادی بر اساس کدورت و مالیات پایین و به ضرر مناطق اطراف جبل الطارق شد.
رئیس سیاست خارجی اسپانیا در این ارتباط به یک گزارش در مورد شاخص های جبل الطارق که هنوز اعلام نشده اما حاکی از آن است که همه آنها بر اساس یک ایده اقتصادی مصنوعی که با دیگر بهشت های مالیاتی قابل مقایسه نیست، اشاره کرد.
مارگالو گفت: توضیح در این مورد که چگونه کشوری نظیر انگلیس که عضو دائم شورای امنیت است، قبول می کند که همیشه در نقض دستور سازمان ملل باشد، دشوار است.
وی اضافه کرد: حزب حاکم مردمی پیشنهاد داد که این انجمن به یک کانون مذاکره با مشارکت مقامات محلی و منطقه ای دو قسمت مرزی جبل الطارق و اسپانیا با برابری مطلق تبدیل شود و با مشارکت کمیسیون اروپایی به بررسی همکاری محلی بپردازد.
جبل الطارق، منطقه ای 6.8 کیلومتری در سواحل جنوبی اسپانیا با 30 هزار جمعیت است که از سه قرن پیش بر اساس پیمان «اوتریخت» از سوی پادشاه وقت این کشور به انگلیس واگذار شد اما دولت اسپانیا سال هاست این پیمان را به رسمیت نمی شناسد و تأکید دارد که حتی بر اساس پیمان مذکور نیز حریم هوایی یا دریایی این کشور به انگلیس واگذار نشده است.
در پی ایجاد صخره های مصنوعی توسط دولت محلی جبل الطارق در آب های منطقه و همچنین سختگیری های مقامات اسپانیایی نسبت به تردد خودروها و مردم میان جبل الطارق و سرزمین اصلی اسپانیا، تنش میان لندن و مادرید در دو سال اخیر تشدید شده است.
گارسیا مارگالو دو سال پیش اعلام کرد که کشورش به اعمال اقداماتی از جمله دریافت مبلغ 50 یورو عوارض برای تردد میان جبل الطارق و اسپانیا خواهد پرداخت.
وی همچنین به برخی اقدامات احتمالی دیگر نظیر بستن حریم هوایی اسپانیا به روی هواپیماهایی که به مقصد جبل الطارق پرواز می کنند، اشاره کرد.
جبل الطارق در حقیقت به یک بهشت مالیاتی معروف شده که به قوانین احترام نمی گذارد و باعث ورود کالاهای قاچاق از منطقه خود به خاک اسپانیا می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس