کد خبر 542840
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باعث سردرگمی اقتصادی در دوره ای ده ساله خواهد بود که ممکن است به بسته شدن مرز اسپانیا و جبل الطارق (مستعمره انگلیس در جنوب اسپانیا) منجر شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اکسپانسیون ، دولت « دیوید کامرون» نگران مشکلات اقتصادی است که سرمایه گذاریها، شغل و ارزش پوند را متاثر می کند.

این هشدار یکی از گزارش هایی است که دولت کامرون تهیه کرده و بر اساس آن، پشت کردن انگلستان به اروپا عواقب جدی برای ساکنان جبل الطارق را در پی خواهد داشت.

مردم جبل الطارق در حال حاضر می توانند آزادانه به اسپانیا سفر کرده و در آنجا کار کنند و خدمات خود را ارائه کنند. در منطقه «پنیون» یا صخره جبل الطارق، 30 هزار انگلیسی زندگی می کنند که در رفراندم 23 ژوئن تصمیم خواهند گرفت که آیا انگلستان در منطقه یورو باقی بماند یا خیر.

بر اساس گزارش مذکور، احتمال آنکه وضعیت جبل الطارق به سالهای 1969 تا 1985 باز گردد وجود دارد. در این دوره زمانی، اسپانیا هنوز وارد اتحادیه اروپا نشده بود و خط مرزی میان اسپانیا و جبل الطارق بسته بود.

اگر انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شود، تضمینی برای باز ماندن این مرز وجود نخواهد داشت. همچنین با مشکل شدن دسترسی جبل الطارقی ها به اتحادیه اروپا، بروز مشکلات اقتصادی در این ناحیه پیش بینی می شود.

این روزنامه در خصوص جبل الطارق به عنوان مستعمره انگلیس نوشت که این دولت وابسته ، به شدت از احتمال ترک اتحادیه اروپا توسط انگلستان هراسان است و به این خاطر «فابیان پیکاردو» نخست وزیر جبل الطارق دست به برگزاری برنامه ای برای ادامه حضور انگلیس در اتحادیه زده است.

به علت قرار نداشتن جبل الطارق در جمع نواحی وابسته به انگلستان، 22 هزار شهروند این منطقه نمی توانند به عنوان شهروند تمام عیار انگلیس در همه پرسی مورد نظر آن کشور برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای بدهند و در نتیجه به عنوان افراد منطقه«جنوب غربی» انگلستان رای خواهند داد.

جبل الطارق استثناء های بسیاری دارد که «عوارض گمرکی»، «مالیات ارزش افزوده» و «عوارض مربوط به کشاورزی و شیلات»، را شامل می شود . این درحالی است که اسپانیا بالاجبار و به علت خارج بودن انگلیس از پیمان شنگن می بایست کنترل های مرزی در آن ناحیه را حفظ کند.

این منطقه به مانع گسترده ای برای توسعه روابطه دو جانبه و در چارچوب اتحادیه اروپا برای اسپانیا تبدیل شده و طبق قانون اساسی جبل الطارق که در سال 1969 تصویب شد هیچ گونه تصمیم نسبت به آینده آن بدون در نظر گرفتن عقاید شهروندانش به مرحله عمل در نخواهد آمد.

جبل الطارق، در 6.8 کیلومتری سواحل جنوبی اسپانیا واقع شده و 30 هزار نفر جمعیت دارد که از سه قرن پیش بر اساس پیمان «اوتریخت» از سوی پادشاه وقت این کشور به انگلیس واگذار شد اما دولت اسپانیا سال هاست این پیمان را به رسمیت نمی شناسد و تأکید دارد که حتی بر اساس پیمان مذکور نیز حریم هوایی یا دریایی این کشور به انگلیس واگذار نشده است.

در پی ایجاد صخره های مصنوعی توسط دولت محلی جبل الطارق در آب های منطقه و همچنین سختگیری های مقامات اسپانیایی نسبت به تردد خودروها و مردم میان جبل الطارق و سرزمین اصلی اسپانیا، تنش میان لندن و مادرید در دو سال اخیر تشدید شده است.

«خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا دو سال پیش اعلام کرد که کشورش به اعمال اقداماتی از جمله دریافت مبلغ 50 یورو عوارض برای تردد میان جبل الطارق و اسپانیا خواهد پرداخت.

وی همچنین به برخی اقدامات احتمالی دیگر نظیر بستن حریم هوایی اسپانیا به روی هواپیماهایی که به مقصد جبل الطارق پرواز می کنند، اشاره کرد.

جبل الطارق در حقیقت به یک بهشت مالیاتی معروف شده که به قوانین احترام نمی گذارد و باعث ورود کالاهای قاچاق از منطقه خود به خاک اسپانیا می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس