اگر پارامترهای قضاوت در جشنواره فیلم فجر بر اساس معیار های فنی، هنری و تکنیکال باشد از همین حالا باید مهران احمدی و پانته آپناهی را باید سیمرغ به دست دید. سال آینده فیلم نفس و فیلم ابدو یک روز رقابت سختی برای معرفی به اسکار را خواهند داشت.

گروه فرهنگی مشرق: بسیاری از تحلیل گران و منتقدان سینمایی اعتقاد داشتند که «نرگس آبیار» فیلمساز متوسطی است و ابر و باد و خورشید فلک دست بر دست هم گذاشته اند تا فیلم «شیار 143» با اتکا به اجرای بازیگرش و یک پایان احساسی، به موفقیتی نسبی دست یابد. حتی تحلیل های غیر منصفانه تا بدانجایی پیش رفت که عده ای اعتقاد داشتند که آبیار در فیلم سومش قطعا زمین خواهد خورد و به جرگه فیلمسازان متوسط ارزشی‌نما خواهد پیوست و پرونده این بانوی سینماگر با سومین فیلم بلندش بسته خواهد شد. نوسترداموس های رسانه‌ای - سینمایی پیش بینی می‌کردند او هم کنار فیلمسازانی قرار خواهدگرفت که درصورت تصویب بودجه از جانب نهادهای خاص توفیقکی پیدا خواهد کرد که مثلا هر سه یا چهار سال فیلم بسازد. اما آبیار با ساخت سومین فیلمش تمام معادله ها را بر هم ریخت.   
اکران نفس در جشنواره فیلم فجر تمام پیش بینی های رایج و مرسوم ژورنالیستی و نقادانه را ابطال کرد. مخالفانی که پیش بینی می کردند که شیار 143 تنها چند «آنِ» خاص در نوع پایان بندی دارد با دیدن نفس شوکه شده اند و قطعا این شوک را به زبان نخواهند آورد.

آیا سینما با نفس نرگس آبیار از تنگی نفس نجات پیدا می کند؟!


«نفس» نرگس آبیار از همان ابتدای فیلم و با شنیده شدن صدای زیبا و منحصر به فرد بازیگر خردسالش (ساره پور موسوی) در نقش «بهار نوروزی» هزاران «آنِ» منحصر به فرد دارد، ریتم دارد، قصه هایی لبریز از جزئیات دارد، رنگ بندی دارد و قابل توجه بازیگر فیلم قبلی خانم آبیار؛ طراحی شخصیت عمیق‌تری دارد. نکته جالب این است که بسیاری از سینمادوستان، موفقیت شیار را در اجرای مریلا زارعی می‌دانستند در صورتی‌که در فیلم نفس پانته‌آپناهی اجرای به مراتب عالی‌تری دارد.  «پانته‌آپناهی ها» نقش دیدنی و منحصر به فرد مادربزرگ خانواده را خیلی جسورانه‌تر و اغواگرانه‌تر از بازیگر فیلم شیار بازی می‌کند. واقعا حیف از این بازیگر خاک صحنه خورده که سینما مجال کمتری برای درخشش فراهم کرد.

«نفس» نرگس آبیار موید یک نکته مهم در مورد فعالیت‌های اخیر این فیلمساز است. آبیار قبل از اینکه وارد فضای سینما شود، قصه‌گوی خلاقی بوده که قصه هایش متکی بر جزئیات بوده و این فیلمساز شهیر و پر آوازه نسل ما، تجربه ای عجیب را اندوخته است. آبیار در ادامه فعالیت‌هایش به مستند سازی روی آورده و در حوزه سینما کارش را به صورت ترکیبی انجام می‌دهد، روی کاغذ فیلمی قصه گو را به نگارش در می‌آورد و در فرم گرایش ظریفی به مستند نمایی وقایع دارد.  طبیعی است بخشی از داشته هایش را در فیلم نفس رو کرده است و فرم بدیع و دلچسبش نوعی روایتگری مبتنی بر ارائه مستندنمایی در نمایش جزئیات دقیق زندگی است. وقتی نفس را تماشا می کنید تصور می کنید پشت دوربین قبل از انتخاب میزانسن و دکوپاژ، امیر کاستاریکا، روح فلینی فقید،پاراجانف آبیار را یاری کرده اند.  


آیا سینما با نفس نرگس آبیار از تنگی نفس نجات پیدا می کند؟!

رقابت با ابدویک روز برای حضور در اسکار سال بعد


نفس نرگس آبیار فیلمی خوش ساخت که به مراتب چند صد برابر  از شیار 143 جذابتر و زیباتر است. آبیار با ساخت «نفس» نشان داد فیلمساز باهوشی است و در هیچ دسته بندی ایدئولوژیک نمی‌گنجد و خداراشکر که او به دام دسته بندی‌های عنوان دار سیاسی رایج نیفتاد و فیلمش را ساخت؛ به معنای واقعی فیلمی ملی. شاید در این چند سطر حق مطلب ادا نشود اگر بگوییم که فیلم نفس دو بال قدرتمند در عرصه بازیگری دارد، ستاره تئاتر پانته آپناهی ها که درنفس تولدی دوباره یافته‌است و ستاره سینما مهران احمدی که بازی او در این فیلم گرم و قدرتمند است. اگر پارامترهای قضاوت در جشنواره فیلم فجر بر اساس معیار‌های فنی، هنری و تکنیکال باشد از همین حالا باید مهران احمدی و پانته آپناهی را باید سیمرغ به دست دید. سال آینده فیلم نفس و فیلم ابدو یک روز رقابت سختی برای معرفی به  اسکار را خواهند داشت.
                        علیرضا پورصباغ


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • منا ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ساره نور موسوی نه ساره پور موسوی لطفا تصحیح کنید.
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    یه عادت بدی که جامعه هنری ارزشی ما پیدا می کنه اینه که اگه یکی کار ارزشی ساخت به عنوان بت در نظر می گیرندش و حساب این رو نمی کنند که روی بازیگر و کارگردان جماعت نمیشه حسابی کرد، حساب باز کنی میشه امثال مخملباف که اون طوری رم می کنند، همون خانم مریلا زارعی که نقش گلاب را در شیار بازی کرد برید فیلم بعدیش رو ببینید که چی بود، عناصر این فیلم جدید خانم آبیار هم بیشتر در مایه های نئورئالیسم است و فقرنمایی و نه کار بزرگ، پس مناسب ارسال برای جشنواره های خارجی نیست
  • مصطفی ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    قرصاتو خوردی مشرق بابا جان
  • علی ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    تو شیار 143 هم خیلی ویژگی های مثبت وجود داشت همون سال هم من فقط فیلم شیار143 و عصبانی نیستم و خانه پدری رو دوست داشتم
  • آیدا ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    چرا اینقدر غلو میکنی مشرق!!!
  • شاهین ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    سراسر این متن فقط یه شوخی بی مزه با سینمای ایران بود. در این بسته ی تصویری که اشتباها نام فیلم به خودش گرفته فقط بازی پانته آ پناهی ها قابل توجهه. بعید می دونم کاستاریکا و فلینی و پاراجانف نویسنده ی این مطلب رو به خاطر این مقایسه ی بی ربط ببخشند. سراسر این فیلم ضعف کارگردانی، قاب بندی های غلط، نماها و میزانسن های غلط و بی دلیل، استفاده بی دلیل و مغشوش از انیمیشن، و بدتر از همه نبود قصه و عدم وجود کنش حتی در حداقلی ترین شکل خودش بیداد می کنه. خیلی سخته فیلم نفس رو تا انتها ببینی بدون این که خوابت ببره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس