کد خبر 529607
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

یک شرکت نفتی نیجریه از حمله به خط لوله نفت خام در ایالت بایلسا در جنوب این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، خط لوله مذکور در کنترل شاخه محلی شرکت انی ایتالیا قرار دارد. این شرکت دیروز (شنبه) اعلام کرد که حمله شبه نظامیان به خط لوله نفت خام پنجشنبه شب رخ داده است.

حادثه اخیر دومین حمله مهم به تاسیسات نفتی نیجریه از زمان صدور حکم بازداشت برای گاورمنت اکپموپولو سرکرده سابق شبه نظامیان معروف به تامپولو است.

طی چند سال اخیر به دلیل فرمان عفوی که در سال 2009 در مورد شبه نظامیان نیجریه صادر شد، منطقه نفت خیز این کشور از حمله به تاسیسات و ربایش کارکنانش در امان بود.

یک عضو شورای استانی بایلسا این حمله را محکوم کرد و آن را خرابکاری اقتصادی نامید.

وی گفت که مهاجمان این خط لوله را نزدیک شهر ساحلی براس و ترمینال صادرات نفت خام هدف قرار دادند. انی از طریق شرکت نفتی آجیپ نیجریه در این کشور فعالیت می کند.
سخنگوی شرکت نفتی نیجریه نیز گفت که هنوز نمی توان در مورد اثر این حمله بر صادرات نفت نیجریه نظر داد.

محمد بوهاری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با وعده مبارزه با فساد در نیجریه روی کار آمد؛ برخی مقام های سابق دولت و ارتش این کشور با اتهاماتی مواجه هستند و تامپولو نخستین شبه نظامی سرشناس سابق است که تحت تعقیب تشکیلات امنیتی نیجریه قرار گرفته است.

پس از فرمان عفو چند سال قبل در نیجریه، بسیاری از سران سابق شبه نظامی با انعقاد توافق های پرسود محافظت از خطوط لوله در دوره گودلاک جاناتان رییس جمهوری سابق، منافع هنگفتی را از آن خود کردند، اما همزمان دزدی نفت نیز در مقیاس صنعتی رواج داشت.

این دلتای نفت خیز از زمان روی کار آمدن محمد بوهاری به منبعی از تنش تبدیل شده است.

پیش از انتخابات، شبه نظامیان تهدید کردند که در صورت بازنده شدن جاناتان بار دیگر به فعالیت خود ادامه می دهند؛ آن ها همچنین گفته بودند که اگر حکم عفوی که آموزش های حرفه ای را برای حدود 30 هزار نفر از شورشیان سابق فراهم می کرد، تمدید نشود، دست به کار خواهند شد؛ این حکم در ماه میلادی جاری دست کم برای یک سال دیگر تمدید شد.

هفته گذشته شرکت نفت محلی نیجریه پس از حملاتی که به خطوط لوله صورت گرفت، مجبور شد پالایشگاه های کادونا و هارکورت را تعطیل کند.

نیجریه در غرب آفریقا و یکی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس