کد خبر 529578
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: هرکه اهل تقوا باشد، خدا او را در عرش خود قرار می‌دهد و یک نوری به او عطا می‌کند که راه را برای خود و جامعه روشن کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین "صدیقی" امشب (شنبه) در پانزدهمین همایش ستارگان محراب که ویژه بزرگداشت آیت الله مرحوم شیخ محمود تحریری در مسجد حضرت اباالفضل (ع) برگزار شد، با بیان اینکه "خداوند متعال قرآن شریف را آینده حقایق عالم قرار داده است"، اظهار کرد: کسی که عاشق خداوند باشد وقتی به قرآن نگاه کند جلال الهی را در آن می‌بیند. قرآن امتیازات زیادی را برای انسان‌ها قرار داده است که مهم‌ترین آن قرب به خداوند است و بالاترین مقام کمال الهی، همین قرب و نزدیکی به خداوند است.

وی ادامه داد:‌ در رابطه با مقام عینیت در قرآن سخنانی وارد شده است که افراد در این مقام به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کسانی هستند که فقط برای اینکه بهشت را به دست بیاورند کاری انجام می‌دهند و با خداوند معامله می‌کنند. انسان‌ها به سه شکل با خداوند متعال ارتباط دارند. یک گروه آن‌هایی هستند که به خاطر بهشت خداوند را اطاعت می‌کنند. گروه دیگر به جهت اینکه عذاب نشوند از دستورات الهی پیروی می‌کنند اما گروه آخر به این دلیل از خداوند پیروی می‌کنند که اهل دل و معرفت هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه افزود: انسان‌هایی همچون آیات عظام انصاری و همدانی جزو انسان‌هایی بودند که همواره اهل بکا بودند. کسانی که دل خدایی داشته باشند، دل را به دست پروردگار می‌سپارند و در ولایت تکوینی ائمه(ع) فرمانبر خدا بودند و همواره دستورات الهی را اجراء می‌کردند. لذا خداوند فیض خود را از مجرای عالمان و شهداء در جهان جاری می‌کند.

صدیقی: آیت‌الله تحریری معلم و آینده‌ساز بود
صدیقی ادامه داد: گروه دوم افرادی که مقام عینیت به آن‌ها تعلق می‌گیرد کسانی هستند که دارای محدودیت زمان و مکان نیستند. ائمه (ع) نمونه بارز گروه دوم یعنی متقین هستند که به مقام عینیت رسیده‌اند. انسانی که اهل تقوا باشد خداوند او را در عرش خودش قرار می‌دهد و یک نوری به او عطا می‌کند که راه را تشخیص بدهد. علما چراغ راه انسان‌ها هستند و آن‌ها می‌توانند با نوری که دارند انسان‌ها را راهنمایی کنند. افراد اهل دل را فقط نمی‌توانیم به تسبیح و سجده طولانی بشناسیم بلکه افراد اهل دل کسانی هستند که اهل خشیت هستند. علامه طباطبایی صاحب دل بود و همواره بر اساس دستورات الهی عمل می‌کرد. یکی از ویژگی‌های آیت الله تحریری نیز این بود که اهل دل، معلم و سازنده‌ی نسل جوان بود. او در منبر خود همواره از روایات استفاده می‌کرد تا جوانان نیز از این روایات بهره ببرند و مسیر الهی را بشناسند. علما نه تنها چراغ خود بودند بلکه همواره اطراف خود را پر از نور می‌کردند.

وی گفت: فردی که اهل عینیت باشد در خداوند ذوب می‌شود و هرگز در اجتماع فقط به فکر خود و خانواده خود نیست، بلکه همواره به فکر اجتماع نیز است. فرد مومن آمده که به جهان کمک کند و کاری کند که همه اهل علم و عمل باشند.

پیام آیت الله سبحانی به این همایش

در این مراسم پیام آیت الله سبحانی قرائت شد. همچنین در پایان از کتاب زندگی‌نامه مرحوم آیت الله شیخ محمود تحریری با عنوان «عاشق دلسوخته» رونمایی شد.


حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، پیامی برای بزرگداشت آیت الله شیخ محمود تحریری مرقوم فرمودند.

متن کامل این پیام بدین شرح است:  
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
قال الله تعالی
 
رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً   
 
صَدَقَ اللهُ الْعَلِیُّ الْعَظیم (احزاب ٢٣)     
 
عالمان وارسته پس از طی مراحلی از علم و عمل ، جامعه را از دو راه بسوی ، کمال رهبری می کنند.
 
١. با علم و دانش خود ، غبار جهل را از دلِ آنان می زدایند.
 
٢. از طریق رفتارهای خود ، معلم انسانها می گردند و اعمال آنان اسوه و الگو برای دیگران می شود.
 
حدیث معروف (( کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم)) ناظر به همین گروه است که گذشته از طریق لسان و قلم ، با رفتار خود دیگران را تعلیم می دهند.
 
مرحوم مغفور خلد آشیان ، حجة الاسلام و المسلمین آیة الله جناب آقای حاج شیخ محمود تحریری که –رضوان خدا بر او باد- نمونه بارزی از این گروه بود. او علاوه بر اینکه در محضر عالمان بزرگ حوزه علمیه قم مانند : آیت الله بروجردی و حضرت امام اعلی الله مقامهما دروس عادی را فرا گرفته بود ، در مکتب عرفان و اخلاق استاد بزرگ مرحوم علامه طباطبایی قدس سره پرورش یافت و به حد کمال رسید.
 
وجود چنین عالمان  بزرگ و عارفان حقیقی و استادان اخلاق در جامعه گفتار و رفتار آنان موثر و دگرگونی شگفتی در انسان های مستعد پدید می آورند.
 
این راد مرد الهی از مصادیق روشن گفتار امیر المؤمنین علیه السلام بود که در اوصاف متقیان می فرماید: (( لولاالاجلُ الذی کتبَ الله علیهم لم تستقرّ أرواحهم فی أجسادهم طرفةَ عین، شوقاً الی الثواب و خوفا من العقاب، عَظُم الخالق فی انفسهم فصغُرَ ما دونَه فی اعیُنهم)).
 
اینجانب علاقمند بودم در نکوداشت این عالم وارسته شرکت جویم ولی خواستم از همین راه دور با این پیام نارسا و نوشتار ، در صف خریداران یوسف زمان قرار گیرم. و سلام و درود خود را به کلیه کسانی که این همایش را پدید آورده اند ، تقدیم داشته و مسلماً نکوداشت این عالم وارسته نوعی خدمت به جامعه علم و تقوا است.
 
از فرزندان آن مرحوم خواهانم که راه و روش والد ماجد خود را در پیش گیرند و چراغی فروزان برای جوانان و کلیه علاقمندان به مکتب اخلاقی ایشان ، باشند.
و سلام الله علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا

قم – حوزه علمیه – جعفر سبحانی
١٩ ربیع الثانی ١٤٣٧ برابر ١٠/١١/٩٤

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس