«فارن افرز» ارگان شورای روابط خارجی آمریکا تأکید می‌کند که واشنگتن باید مانع از انتقال فناوری‌های نظامی مثل موشک‌های بالستیک و سامانه‌های دریای و هوایی چین به ایران شود.

گروه جنگ نرم مشرق- سایت نشریه «فارن افرز» (Foreign Affairs) متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا «Council on Foreign Relations» که از اندیشکده‌های آمریکایی است، در یادداشتی تحت عنوان «تور غرب آسیای (خاورمیانه) چین»، به سفر اخیر رییس جمهور چین به ایران پرداخته است.

«فارن افرز» با نگرانی از روابط چین با ایران در دوران پسابرجام، به دولت آمریکا پیشنهاد می‌دهد «به منظور اطمینان از این که در شرایط پس از توافق هسته‌ای، چین برای حفظ منافعش در منطقه فناوری‌های خطرناک اتمی و نظامی را به ایران منتقل نکند، آمریکا و متحدانش بایستی خطوط مشخصی را هر چه زودتر مشخص کنند».

این نشریه با اشاره به این نکته که رییس جمهور چین اولین رهبر جهانی بود که بعد از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای به ایران سفر کرد، به دیدار "شی جین پینگ" با رهبر انقلاب پرداخت که در این دیدار وی اعلام کرده که چین به دنبال فصل جدیدی از روابط با تهران است و همچنین آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز به رییس جمهور چین گفته که ایران هرگز همکاری‌های چین در دوره تحریم‌ها را فراموش نخواهد کرد.

آمریکا مانع از انتقال فناوری های نظامی چین به ایران شود /// در حال ویرایش
«فارن افرز»: رییس جمهور چین اولین رهبر جهانی بود که بعد از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای به ایران سفر کرد

نویسنده این گزارش سپس به تحلیل گسترش اهداف تجاری و اقتصادی چین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) می‌پردازد و اعلام می‌کند: «در حالی که آمریکا هر چه بیشتر به سمت خوداتکایی در بخش انرژی می‌رود، چین در مسیر مخالف حرکت می‌کند. چین در سال 2030 میلادی تبدیل به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان می‌شود و در سال 2035 میلادی به واردات روزانه 13 میلیون بشکه نفت نیاز دارد. بخش زیادی از این منابع نفتی برای چین از غرب آسیا (خاورمیانه) تامین خواهد شد و به همین دلیل چین نگران است که هر گونه درگیری بین ایران و غرب و یا ایران با اسراییل (رژیم صهیونیستی) باعث ایجاد مشکل در رسیدن نفت به چین شود».

نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه به علاقه چین در نقش میانجی‌گر اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر در موارد گوناگون سعی کرده تا کنفرانس‌های صلح در منطقه را میزبانی کرده و در اموری مثل مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نقش میانجی را ایفا کند و می‌افزاید: «با این حال چین تا به این لحظه از موضع‌گیری مشخص و طرفداری از کشور خاصی در مناقشات غرب آسیا (خاورمیانه) دوری کرده است. چین در سال‌های اخیر حضور نظامی خود را در این منطقه نیز گسترش داده است و کشتی‌های جنگی این کشور در بنادر ایران و امارات پهلو گرفته‌اند. جنگنده‌های چینی نیز یک بار در ایران سوخت‌گیری کرده‌اند که این امر برای اولین‌ بار پس از پیروزی انقلاب ایران رخ داده است».

آمریکا مانع از انتقال فناوری های نظامی چین به ایران شود /// در حال ویرایش
چین در سال‌های اخیر حضور نظامی خود را در غرب آسیا (خاورمیانه) گسترش داده است و کشتی‌های جنگی این کشور در بنادر ایران و امارات پهلو گرفته‌اند. جنگنده‌های چینی نیز یک بار در ایران سوخت‌گیری کرده‌اند که این امر برای اولین‌ بار پس از پیروزی انقلاب ایران رخ داده است

این گزارش با یادآوری جنگ داخلی لیبی که چین مجبور شد تا 35 هزار نفر از اتباع خود را از این کشور آفریقایی تخلیه کند، این عملیات را بلندترین و پیچیده‌ترین عملیات در تاریخ نیروی دریایی چین دانست که به رهبران این کشور اهمیت داشتن نیروهای دریایی در مناطق مختلف جهان را نشان داد و در این رابطه اعلام می‌کند: « به نظر می‌رسد در صورتی که چین بخواهد متحدی کلیدی را در منطقه انتخاب کند، این کشور ایران خواهد بود. ایران به تنهایی موقعیت استراتژیکی را در اختیار چین قرار می‌دهد و به چین کمک می‌کند تا عبور امن انرژی مورد نیاز این کشور از تنگ هرمز را تضمین کند. از طرف دیگر دو کشور ایران و چین دید مشترکی در خصوص تغییر نظم جهانی و کاهش نقش آمریکا در جهان را دارند».

«فارن افرز» معتقد است تا زمانی که چین فقط به تجارت و خرید و فروش انرژی با ایران بپردازد، کشورهای عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز اصولا مشکلی با حضور چین در منطقه ندارند اما زمانی که بحث مربوط به انتقال فناوری‌های حساس اتمی و نظامی مثل موشک‌های بالستیک و سامانه‌های دریایی و هوایی به ایران باشد، مسئله متفاوت خواهد بود. این نشریه در ادامه پیشنهاد می‌دهد: «آمریکا بایستی به صورت ادامه‌دار به چین یادآوری کند که به توافق هسته‌ای و تحریم‌های باقی مانده بر علیه ایران احترام بگذارد و بایستی سایر متحدان خود از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس را نیز تشویق کند تا همین سیاست را در قبال چین در پیش بگیرند. آمریکا بایستی مکانیزم‌های مختلفی را برای رابطه و گفتگو با چین در خصوص مسائلی مثل ایران و یا ماموریت‌های ضد دزدی دریایی این کشور برقرار کند».

آمریکا مانع از انتقال فناوری های نظامی چین به ایران شود /// در حال ویرایش
آمریکایی‌ها از روابط چین با ایران در دوران پسابرجام نگران هستند

نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا در پایان به عدم موفقیت آمریکا در نسبت با روسیه برای مقابله با قدرت‌های حاضر (مانند گروه داعش) در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) اشاره کرده و به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کند از همین حالا سیاست‌های خود درباره حضور چین در این منطقه را مشخص کند زیرا: «این گام‌های اولیه تا سال‌های بعد مراحل بعدی برخوردها و همکاری‌های این دو ابرقدرت در غرب آسیا (خاورمیانه) را مشخص می‌کند».

نگرانی آمریکایی‌ها پس از سفر رییس جمهور چین به ایران افزایش یافته زیرا می‌دانند حضور رو به افزایش چین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از قدرت آمریکا‌یی‌ها در منطقه می‌کاهد و بر قدرت ایران می‌افزاید، بنابراین به دنبال کنترل روابط چین با ایران هستند تا از افزایش قدرت ایران در دوران پسابرجام جلوگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ببر صداتو آمریکایی عین قاشق نشسته می پرن وسط
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ناشناس ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مرگ بر امریکا دشمن اصلی ما امریکاست .
  • علی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    باور کنید که اگر آمریکا و سیاستهای کثیفش بر علیه ایران و ایرانی نمی بود ایران پس از انقلاب به مراتب بهتر ازین شرایط رو در همه حوزه ها تجربه میکرد و الان بدون شک یکی از ابرقدرتهای جهانی میبود. سنگ اندازیها و دشمنیهای این گاوچرونای تازه به دوران رسیده از اول انقلاب تا الان باعث خسارتهای زیاد مادی و معنوی برای مردم ایران شده.تصور کنید که اگر جنگ 8 ساله رو بر ایران تحمیل نمیکردند و تصور کنید که اگر با این همه تحریمهای ظالمانه اقتصادی مردم ایران بیشتر میتونستند انرزی خودشون رو صرف پیشرفت و اقتصاد ایران کنن و..... اونوقت ایران الان در چه جایگاهی قرار داشت! با این وجود چیزی که عجیبه اینه که چطور هنوز با وجود این همه دشمنی و این همه خسارت بعضیها فکر میکنند که آمریکا میتونه دوست باشه! آمریکا حتی قبل از انقلاب که یک نوکر دست به سینه در اختیار داشت نمیشد روی دوستیش حساب کرد اونوقت الان چطور میتونه دوست مردم ایران بشه؟!
  • مسافر تنها ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    علی جان بزرگترین ضعف ایران مدیریتی است چرا همه مشکلات را گردن امریکا می اندازیم شما ببینید در این دولت حتی یک قرار داد با صنایع داخلی بسته نشده در عوض میلیاردها دلار با صنایع ایتالیا و فرانسه قرارداد امضا شده است چون مرغ همسایه غازه
  • رعیت ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مسافر تنها با ایرانخودرو قرارداد ببنده یا با سایپا؟؟این همه سال انتحصار داشتن، چه گلی به سر ملت ایران زدند؟؟
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    قاشق نشسته دیگه چیه؟
  • حسن عامل ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مشرق ایول با همین فرمون برو جلو خدا قوت پهلوان
  • سوسن ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مرغ همسایه که غازه برای حضرات دولتی ما جوون ها با استاراپ ها و ایده های خلاقانه مون بایستی جذب سرمایه کنیم؛ وگرنه اگه بخواد به امید دولت و مسئولان باشیم که هیچ اتفاقی نمی افته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس