وزیر سابق ارشاد با بیان اینکه تأیید صلاحیت داوطلبان هر انتخاباتی جزو وظایف قانونی شورای نگهبان است، گفت: برخی نهضت ثبت‌نام در انتخابات به راه انداختند تا به شورای نگهبان و نظام فشار آورند.

به گزارش مشرق، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد صبح امروز (جمعه) طی سخنانی در جمع دبیران استانی و شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، اظهار داشت: عده‌ای وقتی فضای انتخابات در کشور آغاز می‌شود، می‌خواهند تردید افکنی کنند و با التهاب‌آفرینی در جامعه تنش ایجاد کند. این افراد به دنبال دلسرد کردن مردم از انتخابات هستند.

وی افزود:‌ وظیفه امروز ما هم تبلیغ و ترویج اصل شرکت در انتخابات است و هم باید مردم را به انتخاب فرد شایسته و اصلح در سراسر کشور تشویق کنیم تا انشاءالله افرادی متعهد و انقلابی وارد مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری شوند تا بتوانند در مجلس منشا اثر باشند،‌هم در بعد قانونگذاری و وضع قوانین و هم در بعد نظارت، اقدامات اساسی و جدی انجام دهند.

وزیر سابق ارشاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بعد از اعلام افراد تائید صلاحیت شده در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کمی دغدغه‌ها کمتر شد، عده‌ای در بررسی صلاحیت‌های علمی‌شان حذف شدند. در حالی که این افراد قبلا تقریبا در همه استان‌ها نیروهایی را در نظر گرفته بودند تا با تفکرات خاصی که دارند وارد مجلس خبرگان رهبری شوند اما شورای نگهبان ایستاد و در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون را در نظر گرفت.

وزیر سابق ارشاد در ادامه سخنانش با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره تائید صلاحیت‌ها، گفت:‌متاسفانه آقای رئیس‌جمهور گفته که خوب است تائید صلاحیت‌ها را به مردم و احزاب واگذار کنیم، این حرف‌ها واقعا عجیب و غریب است. قانون اساسی بسیار شفاف درباره نحوه تعیین صلاحیت‌ها سخن گفته و تاکید کرده این موضوع جزو وظایف شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه خود اعضای خبرگان رهبری درباره نحوه تائید صلاحیت‌ داوطلبان خبرگان قانون می‌نویسند، گفت: خود مجلس خبرگان رهبری این روال را در نظر گرفته است که تائید صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان باشد، موضوع تائید صلاحیت‌ها یک امر حاکمیتی است و بحث تصدی‌گری نیست که بشود آن را به شخص یا گروهی واگذار و تفویض کرد،‌عده‌ای در این میان موضوع شورای رهبری را مطرح می‌کنند در حالی که خود این افراد به خوبی می‌دانند این امر خلاف نص صریح قانون اساسی است.

حسینی یادآور شد: خود آقای رئیس‌جمهور در همان روزهای اول سوگند یاد کرده که پایبند به قانون اساسی باشد، این بدان معناست که رئیس‌جمهور باید در درجه اول اهتمام به صیانت از قانون اساسی داشته باشد نه اینکه سخنی مطرح کند که با قانون مغایرت داشته باشد، به نظر می‌رسد روشنگری و اطلاع‌رسانی در جامعه درباره این موضوعات امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه همه نیروهای ارزشی و اصولگرا قرار گیرد، شب گذشته بنده در جلسه‌ای بودم که شرکت‌کنندگان در آن جلسه نیروهای جوان متدین و انقلابی بودند اما سؤالاتی را مطرح می‌کردند که کاملا معلوم بود تحت تاثیر چنین القائاتی در جامعه قرار گرفتند.

وی همچنین تاکید کرد: امروز زمان روشنگری درباره ابهامات مطرح شده از سوی برخی افراد است. به ویژه این مسائل در تهران باید بیشتر به جامعه اطلاع‌رسانی شود. به نظر می‌رسد نمایندگان در شهرستان‌ها آنقدر درگیر مسائل حوزه انتخابیه‌شان می‌شوند که واقعا دیگر نمی‌توانند مسائل کلان کشور را به خوبی دنبال کنند اما نمایندگان تهران وقت‌شان آزادتر است، در بسیاری از طرح‌ها و لوایح نمایندگان تهران می‌توانند با استدلال‌هایشان، آنها را به نتیجه برسانند، در دوره‌های قبل هم داشتیم که افراد به اسم اصولگرا از شهرستان‌ها به مجلس راه یافتند اما گاهی مواضع‌شان را تغییر داده‌اند، این افراد به جو غالب بر مجلس نگاه می‌کنند. اگر جو غالب بر مجلس طور ی باشد که اکثریت نمایندگان تهران نیروهای ارزشی و اصولگرا باشند، می‌توانند بر کل کشور تاثیر بگذارند.

وزیر سابق ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبت‌نام گسترده کاندیداها در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، تاکید کرد: هدف از این ثبت‌نام‌های گسترده فشار آوردن به شورای نگهبان و نظام جمهوری اسلامی ایران بود، عده‌ای نهضت ثبت‌نام راه انداختند تا به شورای نگهبان و نظام فشار بیاورند. 800 کاندیدا در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند در حالی که برخی از این افراد اصلا دروس فقهی را نگذرانده بودند به این معنا که اصلا شرایط لازم برای کاندیداتوری انتخابات مجلس را نداشتند.

وی ادامه داد:‌امیدواریم انشاءالله بعد تشکیل دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، این مجلس تصمیمی بگیرد که نحوه و شرایط ثبت‌نام داوطلبان خبرگان رهبری تغییر یابد و کسانی که دروس فقهی را نگذرانده‌اند اصلا اجازه ثبت‌نام نداشته باشند، تدوین قانون خبرگان رهبری در دست خود مجلس خبرگان است.

حسینی در پایان گفت:‌متاسفانه برخی ثبت‌نامی‌های انتخابات مجلس نیز دارای محکومیت کیفری بودند و با اینکه می‌دانستند رد صلاحیت می‌شوند باز هم ثبت‌نام کردند، برخی گفته‌اند از 3 هزار داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات مجلس تنها 30 نفر تائید صلاحیت شده‌اند که این سخن یک دروغ محض است و تعداد بیشتری تائید صلاحیت شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس