یک مقام مسئول از آغاز تولید زودهنگام گاز در دو فاز پارس جنوبی تا ۵۰ روز آینده خبر داد و گفت: تولید اولیه با ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعب گاز در روز از فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی آغاز می‌شود.

 به گزارش مشرق، علیرضا عبادی مجری فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، درباره آخرین وضعیت ساخت و راه‌اندازی فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی گفت: در حال حاضر پیشرفت ساخت این دو فاز مشترک گازی به بیش از ۸۵ درصد رسیده است.

مجری فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ۸۳ درصدی ساخت سکوها، ۸۵ درصدی لوله‌گذاری دریایی تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون پیشرفت ساخت پالایشگاه ساحلی به حدود ۸۴ درصد و پیشرفت حفاری چاه‌های دریایی در خلیج فارس هم به ۸۸ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در مراحل مختلف ساخت فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، اظهار داشت: براساس برنامه زمان بندی، پیش‌بینی می‌شود ساخت سکوهای دریایی تا فروردین ماه سال آینده به پایان برسد و پس از انتقال به آبهای خلیج‌فارس، در مرز مشترک با قطر نصب و راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به فعالیت همزمان دو دکل حفاری دریایی به منظور تکمیل و بهره‌برداری از چاه‌های جدید پارس جنوبی، بیان کرد: تاکنون قطعات و تجهیزاتی از کشورهای مختلف جهان همچون کره‌جنوبی، چین و برخی از کشورهای اروپایی برای تکمیل پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی سفارش شده، با این وجود سهم سازندگان داخلی در تجهیز پالایشگاه و تاسیسات فراساحلی این فاز مشترک گازی به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

عبادی درباره برنامه زمان‌بندی آغاز تولید گاز از فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی توضیح داد: با توجه به مراحل پیشرفت اجرایی ساخت پالایشگاه، پیش‌بینی می‌شود تا اسفندماه سال جاری اولین ردیف شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ با استفاده از گاز پالایشگاه‌های ۶ تا ۸ پارس جنوبی راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در صورت راه‌اندازی اولین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه امکان تولید روزانه ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه این فاز مشترک گازی فراهم می‌شود، تاکید کرد: همچنین تا بهار سال آینده دومین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته مجری فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، در مجموع باید تا زمستان سال آینده هر چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این دو فاز به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار گیرد که در این صورت امکان تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین فراهم می‌شود.

عبادی در پایان در خصوص اهداف توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی خاطرنشان کرد: هدف از بهره‌برداری از این دو فاز، تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۲ هزار و ۹۰۰ تن گاز مایع، ۲ هزار و ۷۵۰ تن گاز اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی و ۴۰۰ تن گوگرد گرانول شده خواهد بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس