همزمان با بهره‌برداری از فازهای جدید، در طول ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۹۵ میلیارد متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شد.

 به گزارش مشرق، آمارهای شرکت نفت و گاز پارس حکایت از آن دارد که در طول ۱۰ ماهه نخست سال جاری بیش از ۹۵ میلیارد و ۱۸۴ میلیون مترمکعب گاز غنی از پارس جنوبی برداشت شده است.

بر این اساس در این مدت، از فاز یک پارس جنوبی در مجموع ۶ میلیارد و ۵۲۱ میلیون مترمکعب، از فاز ۲ و سه پارس جنوبی حدود ۱۵ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب، از فاز ۴ و ۵ حدود ۱۶ میلیارد و ۱۴ میلیون مترمکعب، از فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز استخراج شده است.

علاوه بر این، در طول ۳۰۶ روز نخست سال جاری از فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی حدود ۱۰ میلیارد و ۹۸۸ میلیون مترمکعب، از فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود ۱۰ میلیارد و ۹۸۸ میلیون مترمکعب، از فاز ۱۵ و۱۶ حدود ۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون مترمکعب، از فازهای ۱۷ و ۱۸ حدود ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت شده است.

این در حالی است که علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هفته گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، گفته بود: پیش بینی می شود تا پایان اسفند ماه سال جاری در مجموع حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان مشترک با قطر برداشت شود.

پس از بهره برداری کامل از فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در طول حدود یکسال گذشته تاکنون، شمارش معکوس برای بهره برداری با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آغاز شده است.

در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی برداشت می‌شود و مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده تا بهار سال آینده امکان برداشت حداکثری گاز از این دو فاز مشترک گازی فراهم شود.

از سوی دیگر فاز ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از دیگر فازهای جدید پارس جنوبی بوده که تاکنون برخی از تاسیسات فراساحلی و پالایشگاهی این دو فاز گازی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

از این رو پس از بهره‌برداری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در نوبت بهره برداری کامل قرار دارند و در مجموع با توجه به پیشرفت بخش‌های مختلف توسعه تاسیسات فراساحلی و پالایشگاه ساحلی امکان بهره برداری و حتی افتتاح این فازها در سال آینده وجود دارد.

میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۶۹ با حفر اولین چاه اکتشافی در خلیج فارس کشف شد و بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده ذخیره گاز درجای این میدان حدود ۱۴.۲ تریلیون متر مکعب و ذخیره میعانات گازی این میدان مشترک بالغ بر ۱۹ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس