کد خبر 527463
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰

باید همه تلاش کنیم تا بدانیم این منابع آگاه که در مورد تایید یا رد صلاحیت‌ها اظهار نظر می‌کنند و اطلاعات ناقص را قبل از اعلام نتایج به بیرون می‌فرستند، چه کسانی هستند لذا قطعا باید با رسانه‌هایی که با استناد به منابع آگاه نامشخص اذهان عمومی را مشوش می‌کنند برخورد کنیم.

به گزارش مشرق، درباره سازوکار تایید صلاحیت‌ها اظهار داشت: بعد از انقضای مدت قانونی بررسی صلاحیت‌ها که می‌تواند تا پایان روز جاری فرآیند آن ادامه یابد، باید صبر کنیم تا نتیجه رسیدگی‌ها قطعی اعلام شود.

ابراهیمیان با بیان اینکه در مورد احراز صلاحیت‌ها برخی به دنبال تخریب یکدیگرند، گفت: موارد قانونی ابطال انتخابات یا جرایم انتخاباتی در قانون مطرح شده و بحث صلاحیت و شرایط آن‌ نیز همیشه مطرح بوده است بنابراین تقاضای من از شرکت‌کنندگان این است که به قانون احترام بگذارند و التزامات را رعایت کنند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان  تاکید کرد: ما در حوزه انتخابات در منطقه الگو هستیم و جای امیدواری است که در آینده در جهان هم الگو باشیم.

ابراهیمیان افزود: ستادهای انتخاباتی و چگونگی فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها در قانون مقرر شده و امسال هم یک جدول زمانبندی در انتخابات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر تبلیغات قبل از انتخابات صورت بگیرد مطمئنا در صلاحیتها مد نظر قرار خواهد گرفت و ما قانون را در مورد آن اجرا می‌کنیم، افزود: تبلیغات در فضای مجازی نیز در تایید صلاحیت کاندیداها مورد توجه بوده و در مورد کنترل فرآیند انتخاباتی نیز مورد بررسی و نظارت شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

** امنیت سیستم‌های رای‌گیری الکترونیکی تایید نشده است

ابراهیمیان درباره سرنوشت صندوق‌های الکترونیکی نیز اظهار داشت: ما در نشست قبلی خود در مورد آن تصمیم گرفته‌ایم، نتیجه این نشست هم اینکه نشستی مشترک با وزارت کشور انجام شد و ساز و کار برگزاری انتخابات الکترونیک و مشکلات پیرامونی آن مطرح و حل و فصل گردید و قرار شد که شورای نگهبان آن را بررسی کرده و اظهار نظر کند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: به نظر می‌رسد هنوز نامه‌ای به شورا واصل نشده است، همچنین در وضعیت فعلی با تصمیمی که شورای نگهبان گرفته اجرای انتخابات الکترونیک دشوار است چرا که مشکلات قانونی از سمت برخی اعضا مطرح شده و هنوز معلوم نیست مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه شورای نگهبان به ضرورت وجود قانون تاکید کرده بود، چرا مواد مربوطه را حذف کرده که این خود یک مشکل است.


وی با اشاره به مشکل دوم سازوکار اجرایی کردن انتخابات الکترونیکی گفت: مشکل دوم این است  که امنیت سیستم‌هایی که باید از طریق مراجع مربوطه مورد تایید قرار می‌گرفت، تایید نشده است.


** رایزنی مبنای کار شورای نگهبان نخواهد بود/ تایید صلاحیت نیاز به رایزنی ندارد

ابراهیمیان درباره تلاش دولت برای تغییر در لیست رد صلاحیت‌ها عنوان داشت: تغییر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان یک امر رایج و عادی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه امکان دارد دلایل معترضین قابل قبول بوده و ما موظفیم به اعتراض معترضین توجه کنیم، گفت: تایید صلاحیت نیاز به رایزنی ندارد و کار با شورای نگهبان از گذشته انجام شده؛ ولی رایزنی به معنی اینکه از سوی دولت یا هر نهاد دیگری صورت بگیرد، مورد توجه شورای نگهبان نخواهد بود.


وی عنوان داشت: ما ابزار رسیدگی خودمان را داریم و هر کسی اطلاعاتی دارد که می‌تواند برای احقاق حق استفاده شود، توانایی ارائه آن را خواهد داشت و البته رایزنی به معنای مصالحه بوده که در امر انتخابات معنی ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اخیرا مطرح شده که احراز صلاحیت‌ها با افزایش 15 درصدی مواجه خواهد شد،‌ عنوان داشت: همیشه تعدادی از اعتراضات مورد پذیرش قرار می‌گیرد و اعضای شورای نگهبان با کار سخت، صلاحیت‌ها را بررسی کرده و در چارچوب قانون اعمال می کنند.


وی درباره حضور جریان‌های مختلف سیاسی و نقش آن‌ها در افزایش مشارکت مردمی نیز تاکید کرد: حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات باعث می‌شود که مردم در انتخابات حضور بیشتری پیدا کنند.


**سخنان رئیس جمهور دال بر قانون شکنی نیست

ابراهیمیان همچنین درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره انتخابات گفت: ما باید در برابر هر توصیه‌ای به قانون عمل کنیم و آنچه که از سوی رئیس جمهور مطرح شده صراحتی بر اینکه شورای نگهبان خلاف قانون عمل کرده، ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه روسای جمهور در ادوار مختلف از یک حزب یا طیف خاصی بوده‌اند و تمایل دارند که حزب متبوعشان پیروز شود؛  اظهار داشت: قطعا از این سخنان دعوت به قانون شکنی استدلال نمی‌شود.


ابراهیمیان همچنین درباره نحوه اعتراض نمایندگان کنونی مجلس به موضوع رد صلاحیت‌ها ادامه داد: به اعتراضات نمایندگان کنونی مجلس رسیدگی می‌کنیم، باید ببینیم آیا دلایل مستند بوده یا نه لذا در هر حال اگر دلایل کافی باشد تایید صلاحیت و اگر کافی نباشد رد صلاحیت خواهند شد.


عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: در قانون 4 شرط انتقاد و التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی آمده است که البته این قانون معنای نسبی دارد لذا کسانی که رد صلاحیت می‌شوند به این معنی نیست که فاسد یا فاسق هستند. 

ابراهیمیان در پایان درباره منابع آگاهی که اخیرا درباره تایید یا رد صلاحیت‌ها برای برخی رسانه ها اظهار نظر می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید همه تلاش کنیم تا بدانیم این منابع آگاه که در مورد تایید یا رد صلاحیت‌ها اظهار نظر می‌کنند و اطلاعات ناقص را قبل از اعلام نتایج به بیرون می‌فرستند، چه کسانی هستند لذا قطعا باید با رسانه‌هایی که با استناد به منابع آگاه نامشخص اذهان عمومی را مشوش می‌کنند برخورد کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس