تعدادی از هنرمندان مجرب ایرانی که در زمینه طراحی، هنری صنعتی، کارشناس، معمار و بناء در عراق حضور دارند با دستان پر مهر خود در ساخت گنبد، گلدسته و غیره حرمین مطهر آثاری را از خود خلق می کنند که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

به گزارش مشرق، هنرمندان ایرانی این هنرمندان به رغم وجود بسیاری از مشکلات ، دوری از خانواده و خانه و کاشانه و نیز نبود امنیت مناسب جانی اما در کمال آرامش و عشق و علاقه به ائمه کارهای بزرگی را در حرمین کربلا از خود خلق می کنند که کمتر بیننده ای را می توان دید که مجذوب این هنرنمایی نشود.

هنرمندان ایرانی از سراسر میهن اسلامی کشورمان که هر کدام به نوبه خود در رشته ای از تجربه و تخصص خاصی برخوردار هستند پس از تخریب حرم مطهر امامین عسکریین (ع) در حدود 10 سال پیش توسط جنایتکاران و عناصر تکفیری در شهر مقدس سامرا کار ساخت و ترمیم این حرم را در سال 1389 آغاز کرده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

ساخت بزرگترین گنبد در جهان اسلام توسط ایرانی ها در عراق +عکس

**بزرگترین گنبد در جهان اسلام با 26 هزار خشت طلا

گنبد حرمین امامین عسکری که در بین گنبدهای اماکن مقدس در جهان اسلام عنوان بزرگترین را به لحاظ ابعاد به خود اختصاص داده یک هزار و 200 متر مربع مساحت دارد که برای ساخت آن بیش از 26 هزار خشت طلا به کار رفته است.

بر اساس اطلاعات موجود و به ثبت رسیده در ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان متولی ساخت و ترمیم حرمین در عتبات برای ساخت این خشت ها 35 تن فلز مس با روش های مختلف به کار رفته است.

خشت های آماده شده در ابعاد و اشکال مختلف پس از قالب گیری با روش های علمی در وان های مخصوص با مواد شیمیایی ویژه چربی گیری شده و آلودگی های آن برطرف می شود و سپس با نیکل کاری، سطح بیرونی زمینه آن برای طلا کاری آماده می شود و پس از طلا کاری آزمایشات مختلف به انجام رسیده و در مرحله آخر برای جلوگیری از فرسایش زود هنگام با موادی مخصوص رنگ آمیزی می شود.

ساخت بزرگترین گنبد در جهان اسلام توسط ایرانی ها در عراق +عکس

**گریو گنبد

از دیگر مسایلی که برای ساخت آن هنر خاصی را طلب می کند ساخت گریو گنبد است که تنها کسانی می توانند در این زمینه فعالیت کنند که از ظرافت و توانمندی ویژه ای برخوردار باشند.
گریو به نوار آبی رنگی گفته می شود که به صورت حلقه ای پهن که مزین به آیات نورانی قرآن کریم بوده و در دور گنبد طراحی و نوشته می شود.

مناره ها ، ضریح ، درب و صندوقچه های داخل حرم نیز از دیگر مسایلی است که هر کدام هنر خاصی را برای ساخت آن طلب می کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این زمینه ضمن توضیح برخی از مسایل و ظرفت های خاص برای ساخت و ترمیم حرمین به خصوص بزرگترین گنبد جهان اسلام در حرمین امامین عسکریین (ع) در سامرا گفت: کار ساخت و ترمیم حرمین تنها به واسطه عشق و ایمان و علاقه به ائمه اطهار به انجام می رسد و کسانی در این مهم گام بر می دارند که علاوه بر اینکه برای کار شبانه روزی وجهی را دریافت نمی کنند بلکه از جان و مال خود مایه می گذارند.

ساخت بزرگترین گنبد در جهان اسلام توسط ایرانی ها در عراق +عکس
حسن پلارک اظهار داشت: پروژه ساخت گنبد در زمانی پیش بینی شده انجام پذیرفت اما به دلیل پاره ای از مشکلات از طرف عراق و نیز مشکلات امنیتی که توسط گروه های تکفیری در منطقه به وجود آمد سبب شد تا افتتاح طرح های انجام شده به تاخیر افتاده و به زمان دیگری منتقل شود.

وی همچنین در مورد برخی از اقدامات انجام شده نیز گفت: برای ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین نیز چهار سال زمان صرف شده و در ساخت آن از 70 کیلوگرم طلا، 4500 کیلو گرم نقره، 2500 کیلو گرم مس و 11 تن چوب ساج استفاده شده است.

پلارک با اشاره به توسعه فضای حرمین و اتمام عملیات ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین (ع)در قم گفت: ساخت شش درب طلا شامل جهار درب ورودی اصلی و دو درب ورودی داخلی رواق ها نیز به اتمام رسیده است.

ساخت بزرگترین گنبد در جهان اسلام توسط ایرانی ها در عراق +عکس
وی اظهار داشت: ضریح ، صندوق ها و درب ها در یک کارگاه در قم تجمیع شده است که پس از تعیین زمان از سوی تولیت حرم مطهر و مقامات عراقی به سامرا منتقل و نصب خواهد شد.

حرم حضرت امام محمد هادی (ع)، امام دهم و حضرت امام حسن بن علی عسکری (ع) امام یازدهم معروف به حرم امامین عسکریین است. نخستین ساختمان آرامگاه این دو امام همام متعلق به قرن چهارم هجری قمری است.

ساخت بزرگترین گنبد در جهان اسلام توسط ایرانی ها در عراق +عکس
شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در شمال بغداد واقع شده و مرکز استان صلاح الدین و در فاصله ۱۲۴ کیلومتری بغداد است. سامرا از شرق به کرکوک، از شمال به نینوا، از غرب به استان الانبار و از جنوب به بغداد منتهی می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • امیر ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    اینهمه سال زحمت بکشید و بسازید و اونوقت اون حرومیا بیان و در چند ثانیه خراب کنن...
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    بهتر بود طرح های اسلیمی روی سینه این گنبد بزرگ به کار میرفت مثل طرح های استاد فرشچیان که مثل گنبد های دیگه نباشه
  • محب آل محمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    ت اعخدا قوت دلاوران خداوند یارونگهدارتان باشد انشا الله مورد شفاعت این دو حجت خدا فرار بگیرید
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    ان شاء الله همگی بریم زیارت خدایی باصفاست
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    انشاءالله
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    یادش بخیر عجب حرم باصفایی عجب گنبد زیبایی از داخل خیلی قشنگ بود
  • احمد ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    فعلا که حرامی ها مشغول کشتن همدیگه هستن. اگر هم خرابش کنن، دوباره بزرگتر میسازیمش! اگر بازهم خرابش کنن، باز هم بزرگتر میسازیمش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس