کد خبر 527032
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: فوتبال ژاپن تا سال 2050 برنامه دارد اما فوتبال ما گلخانه ای است.

به گزارش مشرق، مجید جلالی در گفت و گو با رادیو ورزش درمورد دلیل ناکامی فوتبال ایران در همه رده ها گفت: این مساله موضوعی عمیق و ریشه‌ای است. مثل همیشه رادیو به سراغ جنجال و پیدا کردن مقصر نیست و می‌خواهید عمقی ببینید چرا فوتبال ما ناکام است. فوتبال تمام مسیرهای پیشرفتش را به ما معرفی کرده است. در مقدماتی المپیک ژاپن ما را حذف کرد. ببینید آنها چه کرده‌اند. 5 دوره بدون وقفه به جام جهانی رفته و 6 بار به المپیک رفته‌اند در جام جهانی یکبار از گروهشان صعود کرده‌اند و در رده‌های پایه هم قهرمانی در آسیا داشته‌اند.

وی ادامه داد: بعد ما می گوییم چرا به ژاپن باختیم. فوتبال به ما می گوید می توانستیم با ترفندهای تخریبی ژاپن را ببریم اما اصل موضوع ثابت بود اینکه ما از ژاپن عقب هستیم فوتبال ما راه گلخانه ای می رود و ما را به موفقیت های با ثبات نمی رساند. تیم نوجوانان یا جوانان را حمایت می کنیم و هزینه زیادی برای 25 بازیکن می کنیم تا موفق شود. این روش گلخانه ای است نه پایه ای. در حال حاضر هم همه چیز فوتبال ما لیگ برتر شده ولی فوتبال در شهرستان ها و استان های دیگر را ببینید. ما دامنه ای نداریم که بخواهیم قله ای خوب داشته باشیم و با این شرایط حالا حالاها باید در فوتبال ناکام باشیم. فوتبال ما باید برنامه محور باشد.

جلالی در مورد شخص محور بودن یا برنامه محور بودن فوتبال ایران گفت: فاقد برنامه بلند مدت در فوتبال هستیم. برخی آمده اند این کار را بکنند. صفایی فراهانی برنامه داشت اما با جدایی او از فدارسیون برنامه ای دیگر آمد. مشکل اصلی فوتبال ایران افراد است. اینکه افراد با دولت ها می آیند و با دولت ها می روند و این مشکل ریشه ای است که باید در سطح کلان حل شود.

سرمربی سایپا در مورد اینکه چه کسانی باید استراتژی فوتبال ایران را طرح ریزی کنند فدراسیون یا مرجع بالاتر، گفت: این مرجع می تواند وزارت ورزش باشد یا مرجعی دیگر مثل ستادی باشد که نقشه راه را برای فدراسیون ترسیم کند و هر فدراسیون می آید باید همان نقشه راه را ادامه بدهد.

جلالی در مورد رعایت حق الناس در ورزش و هزینه های بیت المال در ورزش گفت: هر کدام از ما در جامعه مقصر است. وقتی افکار عمومی به نتایج مقطعی راضی هستند آنها تحت تاثیر افکار عمومی هستند و می بینند که مردم خواهان قهرمانی هستند و مدیر همه تمام بودجه را برای رسیدن به قهرمانی صرف می کنند و برخی مدیران از بدنه سیاست می آیند و می خواهند افکار عمومی را راضی کنند. اگر افکار عمومی را ارتقا بدهیم به این سمت که تا 4 سال دیگر قهرمانی نمی خواهیم اما برنامه توسعه فوتبال داشته باشیم. به مردم هم بگوییم این کاری است که فرانسه، آلمان و اسپانیا و حتی ژاپنی ها انجام داده اند. ژاپن برنامه تا سال 2050 نوشته اند سالی که خودشان اصلا زنده نیستند و افرادی هم که قرار است ژاپن را قهرمان جهان کنند هنوز به دنیا نیامده اند اما آنها برنامه نوشته اند. نتیجه گیری هم لازم است اما برای رسیدن به نتیجه پایدار به زیرساخت نیاز داریم. اگر اینگونه باشد دیگر نباید نگران حضور در جام جهانی باشیم. در کشور ما 2 میلیون نفر فوتبال بازی می کنند و 700 هزار نفر زیر 20 سال هستند اما از این تعداد ما نمی توانیم سالی 100 هزار فوتبالیست کشف کنیم و در سراسر جهان به دنبال بازیکن هستیم.

وی افزود: در درون دروازه، مدافع وسط، هافبک بازیساز مشکل داریم و اگر فوتبال ما برنامه داشته باشد سالی 100 هزار فوتبالیست تولید کنیم دیگر هزینه جذب بازیکن خارجی در باشگاه ها نخواهیم کرد. اگر کسی هم حرف منطقی و سازنده حرف می زند می گویند حرف تو به درد الان ما نمی خورد و هیچ برنامه توسعه ای هم نداریم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس