گفتند: سخن تو درباره فرمانرواى نيكو كردار، درست، امّا تبهكار چگونه؟ فرمود: مؤمن به كار خود مى‏‌پردازد و نابكار بر خوردار مى‏‌شود...راههايتان امن مى‏‌شود، بازارهايتان رونق مى‏‌گيرد.

مشرق- ابو البخترى:‌ مردى‏ وارد مسجد شد و گفت: حُكم جز از آنِ خدا نباشد. ديگرى نيز گفت: حُكم جز خدا را نشايد. در اين هنگام امام على عليه‏‌السلام فرمود: (البته) حكم جز از آنِ خدا نيست «همانا وعده خدا راست است. مبادا آنان كه به يقين نرسيده‌‏اند تو را سبكسر گردانند»
شما نمى‏‌دانيد اينها چه مى‏‌گويند، مى‏‌گويند: وجود حكومت لازم نيست.
اى مردم! (وضع) شما را درست و اصلاح نكند مگر فرمانروا؛ نيك باشد يا تبهكار.
گفتند: سخن تو درباره فرمانرواى نيكو كردار، درست، امّا تبهكار چگونه؟
فرمود: مؤمن به كار خود مى‏‌پردازد و نابكار بر خوردار مى‏‌شود، خداوند اجل مقدّر را مى‏‌رساند، راههايتان امن مى‏‌شود، بازارهايتان رونق مى‏‌گيرد، خراجهايتان گردآورى مى‏‌شود، با دشمنتان پيكار مى‏‌شود و حقّ ناتوان از زورمند گرفته مى‏‌گردد.

 متن حدیث:

أبو البختريّ:
دَخَل رَجُلٌ المَسْجِدَ فَقَالَ: لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ، ثُمَّ قَالَ آخَرُ: لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ، فَقَالَ عَلِيٌّ: لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ «إنَّ وَعْدَ اللّه حَقٌّ وَ لاَ يَسْتَخِفَنَّكَ الّذِينَ لا يُوقِنُونَ»، فَمَا تَدْرُونَ مَا يَقُولُ هؤلاَءِ، يَقُولُونَ: لاَ إمَارَةَ. أيُّهَا النَّاسُ ،إنَّهُ لاَ يُصْلِحُكُمْ إلاَّ أمِيرٌ بَرٌّ أوْ فَاجِرٌ . قَالُوا : هذَا البَرُّ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ ، فَمَا بَالُ الفَاجِرِ ؟ فَقَالَ : يَعْمَلُ المُؤْمِنُ ، وَيَمْلَأُ لِلْفَاجِرِ ، ويُبَلِّغُ اللّه‏ُ الأجَلَ ، وَتَأمَنُ سُبُلُكُمْ ، وَتَقُومُ أسْواقُكُمْ ، وَيُجْبى فَيْئُكُمْ ، وَيُجَاهَدُ عَدُوُّكُمْ ، ويُؤخَذُ لِلضَّعِيفِ مِنَ الشَّدِيدِ مِنْكُم.



«كنز العمّال، 31618 - منتخب ميزان الحكمة، 26 - شبیه این حدیث در بحارالانوار،ج75،ص358»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسینی ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مشرق جان در مورد این حدیث توضیح بیشتری ارائه کنید لزوم وجود حکومت در جامعه قابل انکار نیست اما با این تفسیر راه برای حکومت فاسدان و جاهلان و جائران و فاسقان و ... باز میشود و دقیقا همان تفسیر اهل تسنن در باره وجود حکومت به هر قیمتی می باشد
  • یزدی ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    به شرطی که حکومت، حکومت خوبی باشه. به نظر من اگر حکومت خوب نیست بهتره که اصلا نباشه، و هر شهری خودش خودش رو اداره کنه.
  • اسفندقه ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    این برای زمانی بود که ممکن بود کشور اسلامی به درگیری داخلی برسد و دچار هرج و مرج و شکست شود. برای همین امام عزیز سالها سکوت کردند. ....
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    چه ترجمه سختی کردی
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    این مهمه که هر کشوری یک دولت داشته باشه تا هرج و مرج نشه. اما حکومت عادل حتما بهتر است
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    IQ هر شهری خودش مدیر تعیین کنه یعنی باز همان شهر هم حاکم دارد.
  • مهدی س ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرحهم
  • محمود سلمانی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    ستون که کج باشد خانه هست اما کج اما ستون نباشد خانه ای نیست که کج باشد ضمنا حکومت نیک زاییده ی مردم نیک است و وظیفه ی شرعی کلکم راع ... خرابکاری های خود را گردن دین نگذاریم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس