کد خبر 526656
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

طبق قوانین انتخاباتی کشور پرتغال کاندیداها باید توسط احزاب سیاسی نامزد شوند،‌ هرچند لیست‌هایی که تسلیم و ارائه شده ممکن است نام‌های اشخاصی که عضو حزب نیستند را نیز در بر داشته باشد.

به گزارش مشرق، همزمان با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بررسی نظام‌های انتخاباتی و مدل‌های مردم‌سالاری در کشورهای مختلف خواهد پرداخت و در این شماره به بررسی نظام انتخاباتی پرتغال می‌پردازیم.

پُرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا است. پایتخت آن لیسبون و زبان رسمی آن پرتغالی است که از شاخهٔ زبان‌های رومی‌تبار است؛‌ جمعیت این کشور 10٫5 میلیون نفر و واحد پول آن یورو است. این کشور از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و شیوه حکومتی آن جمهوری پارلمانی است. پرتغال جزء کشورهای توسعه‌یافته به‌شمار می‌آید. دین مردم این کشور مسیحیت از شاخه کاتولیک رومی است.

حوزه انتخابیه در کشور پرتغال شامل 22 حوزه انتخابیه چند عضوی است و سیستم رأی گیری آن سیستم لیست حزبی بسته با نمایندگی تناسبی است که رأی گیری و رأی دادن اجباری نیست .

شرایط رأی دهندگان :

18 سال

شهروند پرتغال

فاقدین صلاحیت :

دیوانه

ناتوانی در اداره امور مالی

ارتکاب جرم قابل مجازات

محرومین از حقوق سیاسی

اشخاصی که پست های مهم عمومی قبل از 25 آوریل 1974 داشته اند و به صراحت قبل از این تاریخ، رژیم سیاسی در مسند قدرت را منکر نشده اند .

شرایط انتخاب کنندگان :

کلیه شرایط رأی دهندگان

18 سال

شهروند پرتغالی (شهروندانی که تابعیت دوم را دارند نمی توانند در حوزه انتخابیه ایی که نزدیک سرزمین ملیت دوم است، شرکت کند .

موانع شرکت در انتخابات

اعضاء حکومتی

مستخدمین فعال در نیروهای نظامی و پلیس

قضات

دیپلمات ها

مقامات کشیش و عمومی معین

نمایندگانی که مستخدمین و دولتی هستند یا عضو شرکت های عمومی و دولتی هستند نمی توانند وظایف پست مربوط در طول دوره نمایندگی را انجام دهند .

لوازم کاندیداتوری

- کاندیدا باید توسط احزاب سیاسی نامزد شود . هرچند لیست هایی که تسلیم و ارائه شده ممکن است نامهای اشخاصی که عضو حزب نیستند را دربرداشته باشد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس