این روزها مجموعه وزارت ارشاد با پیشنهاد شهرداری برای انتقال نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب که بالغ بر هزار میلیارد تومان خرج احداث به دنبال داشته است‌، روبروست،‌ پیشنهادی که ارشاد را بر سر دوراهی یک انتخاب سخت قرار داده است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته داغ‌ترین اخبار حوزه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی خبر انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مصلی به شهر آفتاب بود،‌ خبری که رسانه‌ها را نیز شوکه کرد،‌ در نهایت سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد یک روز پس از انتشار این خبر در نشست خبری به تشریح جزئیات موضوع پرداخت.

صالحی در این نشست ضمن اشاره به چراغ‌سبزهای شهرداری برای برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب از دغدغه‌ها و خواسته‌هایی که مجموعه ارشاد و تشکل‌ها در زمینه انتقال نمایشگاه دارند‌، سخن گفت و در نهایت تصمیم قطعی را به هفته‌های آینده موکول کرد.

با وجود اینکه خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تهران سال‌هاست به عنوان دغدغه اهل فرهنگ مطرح شده و ناشران در سال‌های پس از انتقال به مصلی همواره از شرایط موجود گلایه داشتند‌، این بار هم با انتقال آن به شهر آفتاب مخالفت دارند،‌ علاوه بر مخالفت صریح ناشران که پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم و رسانه‌های دیگر مطرح شده است،‌ تشکل‌های نشر نیز که در نخستین‌ اظهارنظر رسمی خود به وزارت ارشاد شرایط جغرافیایی و دسترسی شهر آفتاب را مناسب نمایشگاه کتاب تهران ندیده و حداقل برای سال 95 این مکان را مناسب برگزاری نمایشگاه نمی‌دانند.

بازدید دوباره تشکل‌های نشر نیز کارساز نشد

اما در تازه‌ترین اقدامات‌، برای حصول اطمینان بیشتر، شورای تشکل‌ها متشکل از‌ اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،‌ اعضای تعاونی آشنا، انجمن آموزشی و انجمن دانشگاهی و... اواخر هفته گذشته برای دومین بار به شهرآفتاب رفته و شرایط را از نزدیک بررسی و نظر نهایی خود را به وزارت ارشاد اعلام کردند.

شنیده‌های خبرنگار تسنیم حکایت از این دارد که تشکل‌ها در اظهارنظر خود به مجموعه وزارت ارشاد،‌ با اشاره به استانداردهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب به برخی نواقص موجود در مجموعه شهر آفتاب و از جمله مهمترین آن‌ها یعنی شرایط دسترسی به محل نمایشگاه اشاره کرده‌اند، شرایط و زیرساخت‌هایی که طبیعتا‌ً طی 4 ماه مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم نخواهد شد. بنابراین تشکل‌های نشر بار دیگر تصمیم‌گیری در این زمینه را به خود وزارت ارشاد واگذار کرده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد،‌ تصمیم وزارت ارشاد و شهرداری تهران برای جابه‌جایی نمایشگاه از مصلی قطعی شده و تنها می‌ماند‌، اجرایی کردن چند اقدامی که قالیباف قولش را به جنتی و صالحی داده است.

تصمیم‌گیری قالیباف و شورای شهر

به همین منظور جلسه شورای شهر و شهردار تهران قرار است،‌ ظرف امروز و فردا در شهرآفتاب برگزار شود، تا شرایط مورد نظر ارشاد را بررسی کنند،‌ اینکه آیا شهرداری می‌تواند همه شرایط موجود برای برگزاری یک نمایشگاه استاندارد را فراهم کند یا خیر؟ اکنون مشخص نیست،‌ اما آنچه که مشخص است این است که وزارت ارشاد امروز در آستانه یک تصمیم‌گیری بزرگ و پرمخاطره ایستاده است. از سوی مصلی تهران قطعاً‌ محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست و این گفته سید‌عباس صالحی مبنی بر اینکه در سال‌های‌‌ آتی نمایشگاه با ماه رمضان و برگزاری نماز عید فطر تلاقی پیدا می‌کند‌، کاملا منطقی است.

اما از سویی دیگر مصلی تهران به لحاظ موقعیت مکانی در سال‌های اخیر بهترین شرایط دسترسی را در کمترین زمان ممکن از هر نقطه شهر به نمایشگاه ایجاد کرده است،‌ وجود چندین خط و ایستگاه مترو در اطراف مصلی‌، دسترسی چندین خط اتوبوس از نقاط مختلف شهر به پایانه شهید بهشتی،‌ دسترسی‌های شخصی و تاکسی‌های سواری و ... همه و همه شرایطی را به وجود آورده بود که نه تنها ترافیک اطراف مصلی در ایام نمایشگاه تبدیل به یک معضل نشد،‌ بلکه مخاطبان نیز از این سفر کوتاه درون‌شهری بسیار راضی بودند.

انتخاب شهر آفتاب و پرسش‌های بی‌پاسخ

اما در نقطه مقابل شهر آفتاب قرار دارد که بزرگترین چالش آن دسترسی است،‌ شهر آفتاب در مجاورت حرم مطهر بنیان‌گذار انقلاب و در فاصله اندکی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده است،‌ طبیعتاً یکی از بهترین راه‌های دسترسی به این مکان باید خط مترو باشد‌، اینکه شهرداری می‌تواند در 4 ماه باقی مانده ایستگاه شهر آفتاب را آماده بهره‌برداری کند؟ اینکه آیا یک خط مترو و یک ایستگاه پاسخگوی حجم مراجعات مخاطبان از نقاط مختلف شهر به نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود؟ اینکه ظرفیت‌های حمل و نقلی که طبیعتا‌ً شهرداری در اطراف شهر آفتاب برای رفت و آمد مخاطبان نمایشگاه در نظر خواهد گرفت مناسب خواهد بود؟،‌ پرسش‌هایی است که به نظر می‌رسد وزارت ارشاد و حتی خود شهردار تهران نیز پاسخ روشنی برای آن ندارند.

بنابراین شاید بهتر باشد که وزارت ارشاد و شهرداری که خوشبختانه به توافقات خوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب رسیده‌اند،‌ صبر پیشه کرده و این دوره را نیز در مصلی برگزار کنند‌، تا در فاصله یک ساله و چهار ماه مانده به برگزاری دوره سی‌ام نمایشگاه شهر آفتاب با همه زیرساخت‌ها‌، تجهیزات محیطی و حمل و نقلی در اختیار بزرگترین رویداد فرهنگی سال قرار گیرد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس