کد خبر 526226
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

در پی شکست سیاست‌های عربستان سعودی در لبنان، ریاض کمک مالی به بیروت را لغو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، عربستان سعودی به سبب شکست سیاست‌های خود در لبنان و دست نیافتن به اهداف مورد نظر خود، کمک مالی به لبنان را لغو کرد.
عربستان سعودی هدیه یک میلیارد دلاری خود (به لبنان) را که سعد الحریری در اوت ۲۰۱۴ اعلام کرده بود، متوقف کرد. آگاهان، این مسئله را ناشی از شکست سیاست عربستان سعودی در لبنان می‌دانند.

علی رسلان گزارشگر المنار در گزارشی گفت: یک سال و نیم از زمانی که الحریری کمک یک میلیارد دلاری ملک عبدالله به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را برای مقابله با تروریسم اعلام کرد، می‌گذرد. الحریری پس از اعلام این کمک، به لبنان آمد و نشست‌هایی با وزراء و مسئولان امنیتی و نیز سفرای کشورهای ولی نعمت، برگزار کرد. اما از این یک میلیارد دلار فقط یک چهارم آن به لبنان رسید. ظاهرا وی این مبلغ را از اموال خودش و نه اموال عمومی داده است به همین سبب عربستان پس از درگذشت ملک عبدالله از دادن بقیه آن خودداری کرد.

امین حطیط کار‌شناس نظامی و راهبردی گفت هدیه یک میلیارد دلاری از اموال خصوصی ملک عبدالله داده شده است، به همین سبب طبیعی است که پس از درگذشت وی، این هدیه هم لغو شود؛ ولی واقعیت این است که این کمک به مثابه خرید سازمان‌های امنیتی است تا این سازمان‌ها در دست نخست وزیری (سعد الحریری) باشند که بر خواهد گشت.

در ادامه گزارش آمده است: با پایان یافتن موضوع این هدیه یک میلیاردی، سؤالاتی درباره سرنوشت سه میلیارد دلاری مطرح می‌شود که از مجموع آن فقط چهل و هفت فروند موشک تحویل لبنان شده است. به این ترتیب الطاف عربستان سعودی نتوانست اهداف و منافع سیاسی این کشور را در لبنان تحقق بخشد به همین سبب این الطاف لغو شد یا به حال تعلیق درآمده است و در انتظار لغو به سر می‌برد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس