رئیس جمهور از ارتقای روابط تجاری تهران - پکن تا ۶۰۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور چین طی سخنانی اظهار داشت: رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است هم به دلایل تاریخی که از یک پشتوانه 2000 ساله به همراه دارد و هم نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همچنین نسبت به همکاری‌های وسیعی که بین دو کشور وجود دارد و منافع مشترکی که برای توسعه روابط بین دو کشور می‌بینیم.

وی افزود: خوشحالیم که این سفر در یک مقطع تاریخی بسیار مناسبی یعنی در دوران پساتحریم تحقق یافته و امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه 2 کشور است به امضای سند نهایی دست پیدا کنیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: این پنجمین مذاکره 2 رئیس جمهور در حدود 2 سال و نیم گذشته پس از مذاکرات ما در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک است، امروز در جلسه عمومی و خصوصی تمام مسائل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مرور کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما امروز درباره روابط راهبردی 2 کشور و تنظیم یک سند جامع 25 ساله و همچنین درباره ارتقای سطح روابط دو کشور در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار مذاکره کردیم، گفت: مسائل مالی و بانکی،‌ اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه گذاران دو کشور در ایران و چین،‌ مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه انرژی و همچنین درباره سرمایه گذاری در راه‌آهن،‌ بنادر، صنعت،‌ معدن،‌ گردشگری و شهرک فناوری و سایر موارد را در جلسه عمومی و خصوصی مورد بحث و تاکید قرار دادیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه مسائل علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی بحث و تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که رئیس جمهور چین به آن پرداختیم مسئله مبارزه با تروریسم بود، گفت: مسئله مبارزه با تروریسم و افراطی گری و خشونت و مبارزه با اختلافاتی که منطقه را دامن گیر کرده از دیگر مطالبی بود که بین دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی بیان کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، رایزنی و کمک به کشورهایی که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند از قبیل افغانستان، عراق،‌ سوریه و یمن و کمک‌های فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم باید با یکدیگر داشته باشیم جزء مباحث امروز ما بود.

وی تصریح کرد: بحث یک جانبه گرایی، آینده جهان و منطقه،‌ تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مدنظر قرار بگیرد و اهداف بلند مدت و مهمی که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد جزء مواردی بود که بحث و بررسی پرداختیم.

رئیس جمهور گفت: بنده سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات بلند پایه را یک رویداد مهم تاریخی می دانم و مطمئنم از این به بعد فصل نوین همکاری بین ایران و چین آغاز شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    این آقایون که تا چندی پیش به احمدی نژاد خرده می گرفتن که جرا اینقدر با چین دادو ستد کرده و از این طریق با پولهای ایران برای چینی ها اشتغال ایجاد شده .. حتما این 600 میلیارد دلار اعتباریه که چینی ها برای سرمایه گذاری در ایران و ایجاد اشتغال هزینه خواهند کرد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    این ذوق زدگی و جوگرفتگی همیشه به ضررمان بوده
  • مهماندار هواپیما ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    اقای روحانی ان تبلیغات ضد احمدی نژادی و عوامفریبی انتخابات در باره واردات از چین چی بود این گفتار چیه.
  • تورج ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    واقعا که.....درحال حاضر پنجاه ميليارد دلار است و بازار ايران پراز جنس هاي چيني و بي کيفيت خدا به داد شش صدميليارد دلار برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس