کد خبر 525927
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکیکرد هدف از اقداماتی چون بیانیه جده و محکومیت ایران، تلاش برای پوشش دادن به سیاست های مبتنی بر تفرقه افکنی، جنگ آفرینی و حمایت از تروریسم دولت عربستان سعودی است.

به گزارش مشرق، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه غیر اجماعی نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده، اعلام کرد:

سازمان همکاری اسلامی با هدف تقویت همکاری های اسلامی و مقابله با اشغال فلسطین و کمک به آزادی قدس شریف بعنوان مسئله نخست امت اسلامی تاسیس شده است. با توجه به تداوم اشغال فلسطین و محاصره غیر انسانی فلسطینیان و گسترش تهدید افراطی گری و تروریسم تکفیری علیه صلح و امنیت بین المللی، اقدام عجولانه و غیر مسئولانه دولت سعودی در اصرار بر برگزاری اجلاس فوق العاده و صدور بیانیه غیر اجماعی مزبور، عملا موجب تشدید اختلاف میان اعضاء و تضعیف سازمان همکاری اسلامی گردیده است.

جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن أهداف، اصول، مصالح و اولویت های سازمان و حقوق کشورهای عضو، توسط کشور میزبان در جریان برگزاری و تدوین بیانیه اجلاس جده، تاکید می کند هدف از این گونه اقدامات تلاش برای پوشش دادن به سیاست های مبتنی بر تفرقه افکنی، جنگ آفرینی و حمایت از تروریسم دولت عربستان سعودی است.

بیانیه نشست جده واقعیات موجود در رابطه با حادثه سفارت عربستان و اقدامات سریع دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین امنیت، کنترل شرائط، اعاده وضعیت و برخورد با متهمین را نادیده گرفته و با پرداختن به موضوعات غیر مرتبط با دستور کار اجلاس عملا در خدمت اهداف یک کشور خاص قرار گرفته است. بیانیه همچنین با اصول منشور ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول حقوق بین الملل مغایرت داشته و از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود و غیر قابل پذیرش است.

موفقیت سازمان همکاری اسلامی در پی گیری اهداف و اولویتهای خود در گرو همبستگی، همکاری و هماهنگی میان أعضا و نه جبهه گیری متقابل آنها است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی خود ضمن اعلام آمادگی برای تعامل در جهت حل مشکلات دوجانبه با عربستان، بر ضرورت بازگشت ریاض از سیاست‌های نادرست خود که منطقه و جهان را با بحران فعلی مواجه کرده است به مسیر اعتدال و عقلانیت و گفتگوی توام با احترام متقابل تاکید، و از همه کشورهای عضو سازمان می خواهد با تعامل هشیارانه و همراه با مسئولیت با مسائل امت اسلامی زمینه های رفع مشکلات جاری و پی گیری اهداف اصلی سازمان در زمینه آزادی فلسطین اشغالی و قدس شریف را فراهم کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    سیاست انفعالی دولت فخیمه تدبیر وامید دیگه ازاین افتضاح تر نمیشه .ازنماینده ایران دعوت میشه وایران رو به طرزافتضاحی محکوم می کنن این سیاست بی تدبیری تاکی میخاد ادامه داشته باشه وعربستان رو تاکجامیخان جری کنندکه دزد بیاد آی دزد آی دزد بکنه.
  • مسافر تنها ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    وزارت خارجه برجام دوست چه به این کارها
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    این بیانیه در تضاد با"روح" تدیر و امید است.
  • salam ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    پس اون بنده خدایی که نماینده ایران بود تواجلاس چی کار کرد ؟ چی گفت ؟!!!!!!
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    ظریف جون خودتو ناراحت نکن باز لبخند بزن !!!!!!!!!!!!!!
  • داود ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    واقعا باعث تاسفه و شرم آوره که از مردم نظر میخواین ولی هیچکدومش رو هم در معرض دید همگان قرار نمی دید این یک جور بی احترامی به ملت است و اگر تمایلی به دیدگاه مردم ندارید خوب چرا این آپشن رو بر نمی دارید که مردم بیخودی نظرشون رو ارسال نکنند
  • فریدون ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    عجب هشدار شدیداللحنی بود !!!
  • محمد ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    اینجاست که باید فرق دوست را از دشمن شناخت کشورهای همچون افغانستان،پاکستان ،عراق،تاجیکستان،ترکیه، آذربایجان،ترکمنستان،عمان و..... که به ظاهر ادعای دوستی میکنند به این بیانیه رای مثبت دادند تنها کشور لبنان بود که به این بیانیه رای منفی داد اقاین وزارت خارجه باید در سیاست خود تجدید نظرکنند
  • احمد صالح ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    ما ایرانی ها اول خودمون با خودمون باید دوست باشیم. وقتی به جای توجه به درون تیتر اخبار و سخنرانی های ما مناطقی از دنیا است که حداقل 80% مردم کشور اصلا نمی دونن کجاست و چرا برای ما مهمه ، وضعیت همین میشه
  • داود ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    ایران باید یک لیست بلند و بالا با انواع عکس و تصویر و ویدیو با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات ارتباط جمعی دنیا را از جنایات ال سعود مطلع کنه و در اینترنت و سایت ها و همه خبرگزاری ها اون رو منتشر کنه از کشتار حاجیان در مکه گرفته تا کشتن شیعیان در عربستان و شهید کردن ایت الله نمر و شهید کردن مردم یمن و کشتار کودکان و زنان بی پناه یمن با بمباران های وحشیانه بمب خوشه ای و یک عکس بسیار پرمعنا از اعدام داعش و وهابیون سعودی که وجوه تشابه انها را برای خوانندگان کاملا مشخص می نماید انها با چاقو سر می برند وهابیون با شمشیر نحوه اعدامها یکی است و هشتاد درصد داعشی ها اهل عربستان سعودی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس