کد خبر 525875
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

رییس منطقه کردستان عراق اظهار کرد که توافق سایکس-پیکو که به تشکیل مرزهای خاورمیانه مدرن منجر شد، از بین رفته و اکنون از رهبران جهان باید توافقی جدیدی را برای تشکیل "کشور کردستان" میانجی‌گری کنند.

به گزارش مشرق، مسعود بارزانی، ریس منطقه کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت:‌ به نظر من رهبران جهان باید به این نتیجه برسند که دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است. خواه این مساله را باور کنند یا خیر، این مساله حقیقت دارد. اما دیپلمات‌ها روند محافظه کارانه اتخاذ کرده‌اند.

رییس منطقه کردستان عراق ادامه داد: قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی باید توافق جدیدی را که از جوامع در عراق و سوریه حفاظت کند، بپذیرند. باید توافق جدیدی ارائه شود. این اهمیت دارد که بدانیم این توافق، چه نوع توافقی است و چه مکانیسمی دارد و براساس چه فرمولی است.

وی ادامه داد: رسمی شدن چنین توافقی هنوز صورت نگرفته است. اصلا درست نیست توافقی که مربوط به 100 سال پیش است را همچنان ادامه داد و از آن پیروی کرد.

موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی محرمانه میان بریتانیا و فرانسه بود که در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • قیاسی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    عالیجنابی در کردستان ! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ فتنه گری در کردستان ! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ جنازه سیاسی در کردستان ! خخخخخخخخخخخخخخخخخخ متوهمی دیگر در کردستان ! خخخخخخخخخخخخخخخخخخ لابد منتظر است تا اربابان در این بازی بزرگ توافق بارزا دوغان را جایگزین کنند خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • محسن از اصفهان ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    تلاشی دیگر برای استقلال کردستان. ولی نمی دانند که اگر به این توافق پایبند نباشند، اردوغان لحظه ای به آنها رحم نخواهد کرد و یاد ارث و میراث عثمانی ها خواهد افتاد.
  • محمد ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    کردستان مستقل ازعراق وایران و سوریه ووابسته به امریکاواسراییل دیگردرمنطقه
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    بارزانی پارسال از ترس داعش دنبال سوراخ موش میگشت حالا که با کمک سایر کشور ها علی الخصوص ایران ورق برگشته شیر شده مردک نان به نرخ روز خور
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    ارتش عراق هنگام حمله داعش شهرها رو بدون کوچکترین مقاومتی تسلیم داعش کرد . وکشتار مردم عراق خصوصا کردها در شهر شنگال شروع شد و یک جنایت ونسل کشی رو در اونجا به راه انداختن. بودجه اقلیم کردستان توسط بغداد قطع شده وکارمندان ماهاست حقوق نگرفته اند بغداد کردهارو تحت فشار میذاره و اونها رو در مضیقه قرار میده حتی برای دفاع از خودشون در برابر داعش بهشون اسلحه نمیده و از اون سر دنیا هر چن وقت یک بار یه محموله سلاح میرسه که اونم تو بغداد زیر و روش میکنن چیزی تش موند بفرستن برای کردها یا نفرستن اره برادر وضعیت این طوریه حالا باز هم تو این کشور بی عرضه الکی و ساختگی باید بمونه؟ مشرق جان خواهشا نظرمو بذار
  • yyyyy ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    شتر در خواب بيند پنبه دانه اردوغان كوچيكتر از اونيه كه به كشوري ديگه حمله كنه و براي منطقه تصمييم گيري بكنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس