رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات الکترونیک از نظر ما قابل اجراست و نرم‌افزار و سخت‌افزار آن نیز توسط دو مرجع تأیید شده، گفت: در هر صورت منتظر اعلام نظر شورای نگهبان می‌مانیم.

به گزارش مشرق، محمدحسین مقیمی ظهر امروز در حاشیه همایش استانداران و فرمانداران در وزارت کشور با اشاره به تعیین نرم افزار و سخت‌افزار انتخابات الکترونیک از سوی دو مرجع کارشناسی که مأمور بررسی این موضوع بوده‌اند، گفت: علاوه بر این دو مرجع، یک مرجع کارشناسی دیگر هم نتیجه بررسی‌های خود را به طور مستقیم به شورای نگهبان ارائه داده و ما نیز تأییدیه دو مرجع را به این شورا ارسال کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس در سال ۸۶ وزارت کشور موظف است که کلیه فناوری‌های روز را با هماهنگی شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به کار بگیرد که برگزاری انتخابات الکترونیک نیز در همین راستا است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه منتظر اعلام نظر کتبی و رسمی شورای نگهبان نسبت به نتیجه‌های ارائه شده هستیم، خاطرنشان کرد: در انتخابات دوره نهم مجلس نیز  در ۳.۵ درصد حوزه‌ها رأی‌گیری به صورت الکترونیک انجام شد که شورای نگهبان هم نرم‌افزار و سخت‌افزار و هم فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیک و هم منتخبان این حوزه‌ها را تایید کرد؛ در حال حاضر ما فقط می‌خواهیم این ۳.۵ درصد را به ۲۰ درصد ارتقا دهیم.

مقیمی همچنین تصریح کرد: از نظر ما انتخابات الکترونیک قابلیت برگزاری دارد و طی ۳ تا ۴ روز آینده نیز برخی ملزومات انتخابات الکترونیک به استانها ارسال می‌شود، اما منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم، چون آنها باید فرآیند انتخابات را تأیید کنند.

وی همچنین درباره میزان تخلفات انتخاباتی گزارش شده تا این لحظه گفت: تخلف انتخاباتی به معنای اینکه برای کسی تبلیغ یا علیه کسی تبلیغ شود، نداشته‌ایم و تنها چند مورد گزارش شده است که به موضوع دعوت مردم به مشارکت حداکثری مربوط می‌شود و تخلف نبوده است.

این اظهارات در حالی است که نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اظهارات روز گذشته (چهارشنبه) رئیس ستاد انتخابات کشور درباره انتخابات الکترونیکی، گفت: طبق قانون استفاد از صندوق الکترونیکی برای اخذ رأی در انتخابات باید با تأیید نظر شورای نگهبان باشد و نه با هماهنگی این شورا.

وی افزود: اکثریت اعضای شورای نگهبان عنوان کردند که استفاده از صندوق‌های الکترونیکی با وضعیت فعلی را برای انتخابات پیش‌رو تأیید نمی‌کنند، چراکه این صندوق‌ها از سوی نهادهایی که مورد توافق بوده تأیید نشده و اگر صندوق‌ها به تأیید شورای نگهبان نرسد استفاده از آنها در انتخابات میسر نیست.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس