دادستان کل کشور با بیان اینکه پلیس و قاضی باید نسبت به امنیت جامعه حساسیت و آلرژی داشته باشند تصریح کرد: پلیس و دستگاه قضا نباید اجازه دهد تحت هیچ شرایطی فضا برای مجرمان امن شود و قانون‌مداران و شهروندان احساس ناامنی کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه راه‌اندازی سامانه الکترونیکی آیین‌ دادرسی کیفری با بیان اینکه پلیس با همکاری دستگاه قضایی به دنبال ارتقای سطح امنیت بر کشور است، اظهار کرد: پلیس تنها سازمانی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با دستگاه قضایی دارد و این ارتباط متقابل است.

وی افزود: دستورات قضایی مشترکی بین دستگاه قضایی و پلیس وجود دارد که راه‌اندازی سامانه الکترونیکی آیین دادرسی به منظور تسهیل و دسترسی سریع به اطلاعات از جمله آنهاست. در این زمینه پلیس و دستگاه قضا بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در آیین دادرسی کیفری همه نهادهای قضایی و انتظامی موظف هستند اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، اضافه کرد: در این زمینه ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن باید بخش‌های مختلف اطلاعات لازم را در اختیار یکدیگر قرار دهند. در همین راستا خدمات امنیتی و قضایی و انتظامی در فضای عالی شورای فضای مجازی پیش‌بینی شده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه قضا و نیروی انتظامی موظف هستند تا از وقوع جرایم پیشگیری کنند عنوان کرد: ما باید علاوه بر اینکه از وقوع جرایم پیشگیری کنیم از فشار آنها نیز جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد پلیس آگاهی در کشف و جلوگیری از جرایم به خوبی عمل کرده است و این موضوع قابل تقدیر است. 90 درصد از جرایم توسط این پلیس کشف شده است. وقتی شخصی به شما مراجعه می‌کند نباید با آنها دلسردکننده رفتار کنید مثلاً ممکن است شخصی به شما مراجعه کند و بگوید سارقی به حریم خصوصی او وارد شده و لاستیک ماشینش را دزد برده است شما نباید بگویید بعضی‌ها می‌آیند ماشینشان را دزد برده، ‌لاستیک که اهمیتی ندارد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه پلیس و قاضی باید نسبت به امنیت جامعه حساسیت و آلرژی داشته باشند تصریح کرد: پلیس و دستگاه قضا نباید اجازه دهد تحت هیچ شرایطی فضا برای مجرمان امن شود و قانون‌مداران و شهروندان احساس ناامنی کنند در واقع رسالت پلیس این است که آسیب‌های اجتماعی را بررسی و از بروز آنها پیشگیری کند تا تجربه جرایم در جامعه تکرار نشود.

دادستان کل کشور متکدیان و جمع‌آوری آنها را به عنوان یک مسئله مهم و یک آسیب اجتماعی دانست و گفت: اگر به این آسیب اجتماعی رسیدگی نشود ممکن است تبدیل به جرم شود.

همچنین دادستان کل کشور رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها را مهم تلقی کرد و ادامه داد: باید بررسی‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود چرا در حاشیه شهرها آسیب‌ها تبدیل به جرم می‌شوند.

وی تأکید کرد: برخی از اقدامات دولتمردان مقطعی و برای خوش کردن دل برخی‌هاست مثلاً در ساخت‌و سازهای غیرمجاز این گونه دیده می‌شود که به بناهای غیرمجاز آب، برق و گاز می‌دهند در صورتی که این برخلاف قانون است این دلخوشی‌ها موقتی است و اگر ساماندهی نشود شهرنشینی دچار آسیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: در حوزه رسیدگی به وضعیت معتادان نیز تمامی این موارد صدق می‌کند اگر معتادان جمع‌آوری نشوند و در مراکز بازپروری تحت اصلاح قرار نگیرند این معتادان ولگرد به یک سارق تبدیل می‌شوند که زمینه ناهنجاری اجتماعی را به وجود می‌آورد. اعلام خطر در این زمینه بر عهده پلیس است اما رسیدگی به آن بر عهده دولت و شهرداری‌ها است.

دادستان کل کشور تأکید کرد: برخی از حوادث در جامعه تکرار می‌شوند و ما نباید از یک سوراخ دو یا چند بار گزیده شویم این اصل پیشگیری است و البته مجموعه فعالیت پلیس و همکاری آنها با دستگاه قضایی قابل توجه است.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی کشور، گفت: علیرغم تهدیدات مختلف اما ایران در بهترین وضعیت امنیتی است زیرا علاوه بر اینکه پلیس‌های ایرانی از لحاظ مهارت و فنی در سطوح بالایی قرار دارند مسئله ایمان و باورهای دینی آنها باعث می‌شود نسبت به پلیس دیگر کشورها سرآمد باشند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ؟؟!!!!!!
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    کو جزییات؟ کو کلیات؟ کو اصلا اشاره؟
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    متن خبر کاملا با تیتر مرتبط بود !!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس