اصلاح‌طلبان شناخته شده ای که نمیخواستند در انتخابات شرکت کنند، اکثرا به عرصه انتخابات وارد شدند اما آنچه محل توجه است، اظهارات متناقض اصلاح‌طلبان قبل و بعد از ثبت‌نام در انتخابات است.

اصلاح‌طلبان قبل و بعد از ثبت‌نام انتخابات مجلس چه گفتند؟گروه سیاسی مشرق - پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت های شورای نگهبان، تعدادی از چهره های شناخته شده اصلاح طلب، با انتقاد از روند رد صلاحیت ها، نوک پیکان هجمه‌های خود را به سمت شورای نگهبان نشانه گرفتند.

آنچه در ادامه می‌آید، اظهارنطرها توسط اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام‌ها در انتخابات مجلس و خبرگان است

احمد شیرزاد: از نظر من بهتر است مجموعه نیروهای نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به صحنه نیایند و کریمانه در این دوره شرکت نکنند، به این دلیل که چنین فضایی می‌تواند به شکلی در اردوگاه اصلاح‌طلبی بازتاب پیدا کند که حرف تندروها پیش رود.

حسین مرعشی: من نباید توقع داشته باشم که هم زندانی سیاسی باشم و هم بخواهم وارد مجلس شوم. تکلیف بنده و امثال من روشن است. دلیلی ندارد اصرار داشته باشیم که حتماً ما وارد مجلس شویم. ما دوستان لایقی داریم که می‌توانند در مجلس به نظام و مردم خدمت کنند.

مرتضی مبلغ: شنیده می‌شود برخی می‌گویند برویم به سمت سونامی ثبت‌نام یا برخی می‌گویند کنار بکشیم که به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از این رویکردها صحیح نیست. اصلاح‌طلبان جزو این جامعه هستند. هر کسی احساس مسئولیت کرد، ثبت‌نام می‌کند و این ثبت‌نام هم قرار نیست سونامی باشد.

محمدرضا خاتمی: فضای کنونی قابلیت مجلس ششم را ندارد و این را اصلاح‌طلبان هم فهمید‌ه‌اند بنابراین حاضرند خیلی به کمتر از آن هم رضایت دهند.

فیض‌الله عرب‌سرخی: بعید می‌دانم چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب تایید صلاحیت بشوند...انتظار ما از شورای نگهبان تایید صلاحیت نمایندگان مجلس ششم نیست.

هدایت آقایی: اینکه مجلسی شبیه مجلس ششم یا سوم داشته باشیم بعید به نظر می‌رسد.

مرتضی مبلغ: اصلاح‌طلبان توقع برد میانی را هم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ندارند چه رسد به توقع برد حداکثری!

محسن مهرعلیزاده: به نظر من به رایزنی اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان نیاز داریم. در حال حاضر شخصیت‌های مختلفی در حال انجام این رایزنی‌ها هستند.

زیباکلام: چون می‌دانیم که شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را ردصلاحیت می‌کند باید از حالا به فکر باشیم و نسبت به این عمل شورای نگهبان «اعتراض اجتماعی» بکنیم".

اما با گذشت اندک زمانی از اعلام نتایج صلاحیت‌ها ، کسانی که این حرف‌ها را بر زبان می‌آوردند در تغییر موضع آشکارا با هجمه به شورای نگهبان، روند نظارتی انتخابات را زیر سئوال بردند.

اظهارنظرها بعد از ثبت‌نام‌ها و بعد از اعلام اولیه هیئت‌های نظارت

محمدرضا خاتمی: بنده براین باورم روند حذف کاندیدا‌ها به واسطه نظارت استصوابی محل اشکال است. هنوز تا برگزاری یک انتخابات مطلوب فاصله زیادی داریم.

حسین مرعشی: او با اشاره به اینکه اعتقاد داریم اصلاح‌طلبی نیمی از سیاست کشور است، گفت: «ما به حضور در فرآیند انتخابات ادامه خواهیم داد و به‌هیچ‌عنوان صحنه را ترک نخواهیم کرد. برای همین از رئیس‌جمهوری و رهبری درخواست داریم کمک کنند به اجحافي که به این نیمی از سیاست کشور شده خاتمه داده شود».

وی گفت: معتقدم قدرت برای نمایندگان فعلی مجلس شیرین است و کسانی که ۱۲ سال است مجلس را در اختیار دارند دوست ندارند صندلی خود را و قدرت خود را از دست بدهند.

مرتضی مبلغ: با اشاره به اینکه «هیچ‌کس تصور نمی‌کرد میزان رد صلاحیت‌ها، این تعداد باشد» گفت: «این بزرگ‌ترین خطای استراتژیک ممکن اعضای هیأت نظارت بود که آسیب‌های جدی‌ای در پی دارد و امیدوارم شورای محترم نگهبان هرچه‌سریع‌تر این خطای اعضای هیأت نظارت را جبران کند». او افزود: «آنچه رخ داده برخلاف نظر رهبری بود که اعلام کردند حتی مخالفان هم در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند. اعضای هیأت‌های نظارت به‌ جای حرکت در مسیر خواست رهبری، برخلاف نظر ایشان حرکت کردند».

عبدالحسن مقتدایی (استاندار خوزستان): وی ضمن زیر سوال بردن شورای نگهبان پا را فراتر گذاشت و ردصلاحیت های شورای نگهبان راغیرموجه خواند و گفت: ردصلاحیت های غیر موجه داوطلبان تفاوتی با تقلب ندارد.

جاسم جادری (استاندار هرمزگان): انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی توان با چنین نگاه تنگ نظرانه ای به توسعه و پویایی کشورکمک کرد. تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعارمشارکت حداکثری همخوانی ندارد.

به هرجهت، اصلاحات نه تنها در فتنه 88 مردود شدند و در زمره معاندین و اپوزیسیون قرار گرفتند، در این دوره از انتخابات مجلس نیز با حمله به نهادهای انقلابی و از طریق فشارهای سیاسی و رسانه‌ای و مقصر جلوه دادن دیگران، نشان دادند هیچ دلیلی وجود ندارد که نظام اسلامی رأفت حداقلی برای آن‌ها متصور باشد، اینان می‌بایست با بی محلی و بی اعتنایی نظام اسلامی، در کنار دیگر گروه‌های مطرود همچون نهضت ملی و نهضت آزادی قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    می‌بایست با بی محلی و بی اعتنایی نظام اسلامی، در برابر اثلاح طلبان آنها در کنار دیگر گروه‌های مطرود همچون نهضت ملی و نهضت آزادی قرار بگیرند
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلاح طلبان بدلیل ایجاد فتنه اکبر و شورش برعلیه رای مردم در سال 88 و اردوکشی خیابانی و تهدید امنیت ملی و هم صدا شدن با نتانیاهو در تهمت دروغ تقلب شایسته ورود به مجلس نیستن مگر اینکه درباره فتنه 88 عذرخواهی نمایند و به مسیر امام و انقلاب برگردند .
  • ناشناس ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ما یکبار در مجلس ششم به اصلاحات رای دادیم اما پشیمان شدیم چرا که خیلی از نمایندگان آن دوره وطن فروش و خائن از آب درآمدند و به امریکا و اروپا پناهنده شدند و اپوزیسیون نظام شدند .
  • ناشناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    وقتی صحبت های نمایندگان در مجلس ششم که اصلاح طلب بودند را از رادیو گوش میکردیم انگار رادیو اسرائیل را گوش میکردیم ! انشاءالله که با بصیرت مردم مجلس ششم دیگری تکرار نخواهد شد .
  • مسعود ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلاحات یعنی تحقیر و تعلیق و پلمپ .
  • فلانی ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق جان ! اصلاح طلب نه ! غرب طلب. یه عده انسان بی خاصیت و غرب زده یجایی جمع شدند اسم خودشون رو گذاشتند " اصلاح طلب " . من خودم به شخصه آمریکا رو از اصلاح طلبان بیشتر دوست دارم ! میدونید چرا ؟ چون ذات آمریکا دروغگویی و خیانت و از پشت خنجر زدن است. اما آیا ذات یه ایرانی و به ظاهر مسلمون که اسم خودشون رو گذاشتند اصلاح طلب باید با ذات آمریکا همخوانی داشته باشه ؟ داستان بنی اسراییل و مصر زدگی آنها دقیقا برابری میکنه با داستان اصلاح طلبان و غرب زدگی آنان.
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    متاسفانه امثال شما اصلاحات را اینگونه تفسیر کردن
  • ایرانی ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلاحات یعنی خیانت. یعنی فتنه 88.
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    من نمی دانم این سایت افراطی چرا نظر مخالفانش را منتشر نمیکنه. من به هیچ گرایش سیاسی وابسته نیستم ولی میخوام بدونم اصولگراش چه گلی به سر این مردم زده
  • هادی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    65 درصد جامعه اصلاح طلبن همه این اسطوره های انقلاب اصلاح طلبن صول گرا ها جه گلی زدن به جامعه
  • ناشناس ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصولگرا ها حداقل خائن نیستن اما وطن فروشی و خیانت اصلاح طلبان برای همگان محرز شده است .
  • مهران ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    نتانیاهو :اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند .
  • ناشناس ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    هیلاری کلینتون: تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود .
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    درود بر اصلاح طلبها....
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    میدونید اصلاح طلب ها انتقاد پذیر نیست فقط حرف خودشون ...عزیز من چیز علنی اینه اصلاح طلب ندیدیم برا مملکت خدمت کنه فقط ب دنبال خدمت ب امریکان سال88 ثابت کردید
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    بعد از انقلاب تابحال از اصلاح طلبان چیزی جز خیانت و وطن فروشی و غرب پرستی ندیدم هر بار یه فتنه به راه می اندازن بزرگترین فتنه، فتنه ی 88 بود دعا میکنم که خدا به بدترین نحو ممکن این خیانتکاران رو به عذاب ابدی گرفتار کنه این اصلاح طلبا از غیرت بویی نبرده اند کثیف ترین حربه ی اونها اینه که خودشون رو پایبند به انقلاب میدونن و اسم خودشون رو مسلمون میزارن ولی دقیقا عکس ادعاشون عمل میکنند و اینرو به کرات ازشون دیدیم
  • ماری ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    بقول شما ن اصلاح طلب قبول دارم ن اصولگرا ولی میدونم اصلاح طلاب یعنی وطن فروش دودستی تقدیم دشمن کن خون جوانانی ک برای ای سرزمین جونشون دادن تا کشور بیگانه یک وجب ازخاکشو پایمال نکنه اما اصولگرا وطن فروش ندیدم نمیگم اصولگرا بهترینن بین بد وبدتر من بد رو ترجیح میدم
  • ماری ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اسطوره های اصلاح طلب چ کاری کردن انقلابی ک کردن دوباره دارن میفروشن شما چیز خاصی دیدید بگید ماهم اگاه شیم من ک فتنه .جاسوسی وطن فروشی دیدم
  • ماری ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    الکی هندونه بذار زیر بغلشون اوهوووو
  • مرتضیsk ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    این آماری که عرض کردی از کجا آوردی ! لابد از جمعیت حاضر در 9 دی ماه سال 88 منظورت از اسطوره ها ، عزیزان اصلاح طلب فراری که در آغوش پوند انگلیس و دولار اِمریکا مشغول وطن فروشی و مزدوری می باشن است ؟
  • مرتضیsk ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    میخای بدونی میزان خدمت اصولگرایان حداقل به همین دولت یازدهم چقدر است ، همین کافیست که درک کنی "برجام" از نتیجه تلاش دانشمندان و شهیدان صنعت هسته ایی در دولت قبل بدست آمده اگه حمایت خاص دولت قبل نبود تکنولوژی هسته ائی هرگز پیشرفت نمی کرد گزارشات آژانس هسته ائی هم دریان مطالعه نمایید
  • ناشناس ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ننگ بر فتنه گران .
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    به راحتی به این گروه میشه گفت افساد طلبان
  • دبیر تاریخ ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    برای حفط نطام مقدس جمهوری اسلامی اگر نیاز باشد با هر کشوری باید کنار بیایم اصل سربلندی مملکت اسلامیت ن هیچ جای دیگر
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    خدا پدرت هم بیامرزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس