یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا قصد دارد با بردن موضوع موشکی ایران به شورای امنیت قطعنامه جدیدی در رابطه به توسعه صنایع دفاعی و موشکی ایران تصویب کند.

به گزارش مشرق، عبدالرضا فرجی‌راد در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان توسط آمریکا یک روز پس اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: وضع تحریم‌های جدید بعد از اجرای برجام در سطح منطقه و جهان غیر منتظره بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا اعتقاد دارد در قطعنامه مربوط به لغو تحریم‌ها مسئله توسعه موشکی ایران در قسمت مربوط به بکارگیری کلاهک هسته‌ای مورد اشاره قرار گرفته است، اظهار داشت: این درحالی است که ایران معتقد است آزمایش‌های موشکی انجام شده موضوعی روتین و در راستای تقویت بنیه دفاعی صورت گرفته و ارتباطی با مسئله هسته‌ای نداشته و ندارد.

فرجی راد اظهار داشت: آمریکا معتقد است برد موشک‌های ایران می‌تواند به برنامه هسته‌ای مرتبط باشد در صورتی که ایران اعلام کرده به سمت سلاح هسته‌ای نرفته و نخواهد رفت.

وی تصریح کرد:  جمهوری اسلام ایران بعد از توافق وین رسما اعلام کرد بهانه‌ای که در خصوص بحث هسته‌ای صنایع موشکی ایران است صحت ندارد و آن را نمی‌پذیرد چرا که  ایران به دنبال آن نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اعمال برای تحریم‌های جدید با این سرعت و عجله علیه ایران چند دلیل برشمرد و گفت: یک دلیل این است که اوباما و دولت آمریکا با توجه به توافق قصد دارند فشارهایی که طی دو سال گذشته در داخل کشورشان بر آنها وارد شده است را خنثی کنند.

فرجی راد ادامه داد:‌ دلیل دیگر این است دولت اوباما قصد دارد به مخالفین ثابت کند همانطور که گفتیم در مقابل ایران مصمم هستیم و در مقابل آنچه که امنیت اسرائیل یا متحدین آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند می‌ایستیم.

وی اروپایی‌ها را نیز در موضوع تحریم‌های جدید با آمریکا هماهنگ دانست و خاطرنشان کرد: آمریکا برای انجام امور با اروپا نیز مشورت می‌کند و  اروپا نیز به دنبال این است که بتوانند صنایع دفاعی ایران را محدود کند.

فرجی راد با بیان اینکه لابی‌هایی در سطح منطقه، درون آمریکا و اروپا در حال انجام شدن است و آمریکایی‌های شروع کننده این موضوع می‌باشند، اظهار داشت:‌ لابی‌های آمریکا از احتمالا درون کنگره بوجود آمده و دولت آمریکا  بعد از توافق هسته‌ای نمی‌تواند در رابطه با این مسئله مقاومتی از خود نشان دهد.

وی با تأکید بر اینکه غرب و آمریکا به دنبال توطئه‌ای هستند که صنایع موشکی ایران را محدود و مجددا آن را در مسیر تحریم ها به پیش ببرند، اظهار داشت: اگر ایران به این فشارها نگاه نکرد، آنها را بلا اثر گذاشت و عملیاتی نکرد، موضوع موشکی ایران را به شورای امنیت بکشانند و قطعنامه جدیدی در رابطه با توسعه صنایع دفاعی و موشکی ایران تصویب کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه لابی صهیونیستی در آمریکا نقش اساسی در این موضوع دارد گفت: شاید در پشت پرده ماجرا هنگامی که برجام عملیاتی شد، بعضی جناح‌ها یا دولت آمریکا برای ساکت کردن اسرائیلی قول داده‌اند صنایع موشکی ایران را بعد از توافق هسته‌ای محدود کنند.

فرجی راد افزود:‌ لابی اعراب هم در این زمینه بسیار فعال هستند و این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که فرانسوی‌ها در این باره اعلام نظر کرده‌‌اند و باید گفت که فرانسوی‌ها بیشتر از بقیه کشورهای اروپایی به اعراب نزدیک می‌باشند.

وی با بیان اینکه احتمالا این مسئله ادامه خواهد داشت، اظهار داشت:‌ بهتر است دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه فعال‌تر باشد و مذاکرات را ادامه داد و اقناعی عمل کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ دستگاه دیپلماسی باید تلاش کند نشان دهد آزمایش‌های موشکی ما در راستای مسائل ذکر شده در قطعنامه‌ نیست و ایران به دنبال گسترش سلاح‌های موشکی و کلاهک‌ها خلاف قطعنامه نمی‌باشد.

فرجی راد گفت: دستگاه دیپلماسی باید نشان دهد که توسعه صنایع موشکی ایران برای دفاع از کشور است و همچنان که در جنگ تحمیلی تجربه‌ای بوجود آمد که بتوانیم صنایع نظامیمان را توسعه دهیم، دنبال صنایع بازدارندگی می‌باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس