جان کري، سناتور آمريکايي اعلام کرد جنگ افغانستان به درازا کشيده و رکورد طولاني ترين جنگ آمريکا را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش مشرق، سناتور و نامزد پيشين انتخابات رياست جمههوري آمريکا گفت: "ماه گذشته،‌ جنگ افغانستان، از جنگ ويتنام به عنوان طولاني‌ترين درگيري نظامي تاريخ ايالات متحده آمريکا عبور کرد."
شبکه خبري"راشا تودي" در گزارشي با اشاره به اين حقيقت که جنگ افغانستان از جنگ ويتنام نيز طولاني‌تر شده است، تاکيد کرد که آمريکا در باتلاق افغانستان گرفتار شده است.
اين شبکه خبري گزارش خود درباره افغانستان را با اين جمله آغاز مي‌کند: "ماه گذشته،‌ جنگ افغانستان، از جنگ ويتنام به عنوان طولاني‌ترين درگيري نظامي تاريخ ايالات متحده آمريکا عبور کرد." اين گفته سناتور "جان کري" است و وي تاکيد کرد که اين مقايسه نمي‌تواند توسط رسانه‌ها، کارشناسان و سياستمداران انکار شود. سناتورکري شکست آمريکا در جنگ چند دهه پيش را با يکي از جنگ‌هاي کنوني آمريکا مقايسه کرد. وي گفت: هم اکنون در يک زمان سخت، در درگيري افغانستان هستيم.
اين شبکه خبري روسي افزود: هم اکنون زمان آن فرا رسيده است تا سوالاتي درباره استراتژي، يپشرفت‌ها و استراتژي غيرنظامي آمريکا در منطقه پرسيده شود. "ريچارد هالبروک" مردي که مسئول تلاش‌هاي دولت اوباما در افغانستان است و يکي از نظامياني بوده که در جنگ ويتنام حضور داشت، تلاش دارد تا از اين تاريخ يک درس ايجاد کند.
ريچارد هالبروک که نماينده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان است گفت: من مي‌خواهم بر تفاوت‌هاي بنيادي بين دو جنگ تاکيد کنم. در افغانستان، امنيت ملي آمريکا در خطر است.
با توجه به اظهارات ريچارد هالبروک که مدعي است امنيت آمريکا در خطر قرار دارد، مي‌توان به اين نتيجه رسيد که کنگره بايد وارد عمل شود. "دنيس کوسينيچ" نماينده دمکرات ايالت اوهايوي کنگره آمريکا در مصاحبه با راشاتودي گفت: بر اساس قانون اساسي آمريکا، قبل از آنکه اين کشور وارد جنگ شود بايد از کنگره دستور بگيرد.
وي افزود: اما همانند جنگ ويتنام، کنگره هرگز روندي را در رابطه با جنگ در افغانستان بوجود نياورد، ما به سادگي وارد يک جنگ و تعهد طولاني مدت شده‌ايم.
آمريکا جدول زماني را براي خروج از افغانستان اعلام کرده است اما به نظر مي‌رسد خروج از اين کشور فراتر از جولاي 2011 باشد که "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا آغاز عقب‌نشيني آمريکا از افغانستان را در اين تاريخ عنوان کرده است.
"راس فينگلد" از سناتورهاي دمکرات‌ آمريکايي گفت: اين تاريخ هيچ ضمانتي ايجاد نمي‌کند که [جنگ در افغانستان]، اشغالگري بي‌پايان باشد. همچنين هالبروک نيز تاکيد کرده است که آمريکا به هيچ تاريخي [براي عقب‌نشيني] تعهد نداده است.
وي به کنگره آمريکا گفته بود: من خيلي مشتاق هستم که تاريخي را براي عقب‌نشيني نيروها از منطقه ارائه کنم اما هنوز پايان بازي مشخص نيست.
"ريچارد لوگار" نماينده جمهوي خواه ايالت ايندياناي کنگره گفت: مأموريت نظامي و غير نظامي در افغانستان، روندي بدون يک تعريف مشخص از موفقيت است.
اما سوالي که مطرح مي‌شود اين است که بدون يک تاريخ مشخص براي عقب‌نشيني و در صورتي که ماموريت سياسي و نظامي در افغانستان به شکست منتهي شود، چه کسي مي‌تواند به اين جنگ پايان دهد ؟
دسين کوسينيچ گفت: کنگره اين توانايي را دارد که با عدم تخصيص بودجه، جنگ در افغانستان را متوقف کند.
همانطور که نمايندگان و مقامات آمريکا گفته‌اند موفقيت در افغانستان با جنگي متمرکز و شديد بوجود مي‌آيد، ماه ژوئن مرگبارترين ماه براي نيروهاي خارجي از زمان آغاز درگيري در اين کشور بوده است. در اين ماه يک صد نيروي خارجي کشته شدند و تا کنون در ماه جولاي نيز 45 نظامي کشته شده‌اند که 33 نفر از آنها آمريکايي بودند و تنها در يکي از روزها و طي 24 ساعت، 12 نفر از آنها کشته شدند.
راهبرد اصلي در افغانستان آن است که نقش رهبري در افغانستان از نيروهاي آمريکايي و ائتلاف، به ارتش افغانستان محول شود.
"جيک ديليبرتو" از کارشناسان امور افغانستان معتقد است که نيروهاي افغاني در مسيري قرار ندارند که بتوانند نقش رهبري را در افغانستان بر عهده بگيرند.
وي گفت: ارتش افغانستان در تمامي زمينه‌ها بي تأثير است بنابراين طالبان در حال افزايش قدرت خود است و تا زماني که گفت‌وگوها و مذاکرات صلح وجود نداشته باشد، اوضاع هميشه باتلاق گونه خواهد ماند.
ديليبرتو ادامه داد: طالبان طرز تفکري را که عميقا در فرهنگ افغانستان قرار گرفته است، بوجود آورده است و طالبان يک ايدئولوژي است که نمي‌توان به سادگي با نيرو آن را متوقف کرد و حتي با هيچ ميزاني از پول نيز نمي‌تواند طالبان را از جنگ کردن منصرف کرد.
وي اضافه کرد: دليل اصلي در افزايش قدرت طالبان به اين علت است که ما در روستاها و دره‌هاي آنها هستيم و ما نبايد آنجا باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس