کد خبر 523973
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵

دولت وفاق ملی فلسطین به ریاست رامی حمدلله در آخرین نشست خود طرحی را بررسی کرد که در آن تقسیمات جدید کشوری فلسطین را ارائه کرده بود.

به گزارش مشرق، دولت وفاق ملی از سال 2015 طرحی را برای اجرایی کردن مد نظر داشته که طی آن قصد دارد تقسیمات کشوری فلسطین را تغییر داده و استان های کنونی را در قالبی جدید ارائه نماید.

تقسیمات کنونی استان های فلسطین


براساس تقسیم بندی قدیم فلسطین (فلسطین مرزهای سال 1967) مجموع کرانه باختری و نوار غزه به 16 استان تقسیم می شود که عبارتند از: قدس، رام الله و البیرة، طوباس، قلقیلیة، الخلیل، نابلس، اریحا، جنین، بیت لحم، طولکرم، سلفیت و نوار غزه به 5 بخش تقسیم می شود که غیر از رفح و خان یونس سه بخش شمال، مرکز و غزه را شامل می شود.

براساس تقسیمات جدید تمامی 16 استان فلسطین به چهار منطقه یا استان به شرح ذیل تقسیم می شود:

منطقه شمال به مرکزیت نابلس که استانهای قدیمی نابلس، جنین، طوباس، طولکرم، قلقیلیة و سلفیت می شود

منطقه مرکز یا میانی به مرکزیت دائمی قدس و مرکزیت موقت رام الله که استانهای قدس، رام الله و البیره و اریحای کنونی می شود.

منطقه جنوب به مرکزیت شهر الخلیل که شامل استانهای بیت لحم و الخلیل کنونی می شود.

منطق ساحل به مرکزیت شهر غزه که 5 استان خان یونس، رفح، غزه، استان شمال و استان مرکزی غزه به آن ضمیمه خواهد شد.

هدف تقسیمات جدید از نگاه دولت وفاق ملی


دولت وفاق ملی اعلام کرده است دلیل تقسیمات جدید به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه برای ایجاد توسعه و رشد اقتصادی انجام می‌شود. در نشست بررسی این طرح آنچه ملاک قرار گرفته است جمعیت است. مثلا استانی مثل الخلیل حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد که این میزان به اندازه سه استان کوچک فلسطین است اما این استان به اندازه یکی از همان سه استان کوچک امکانات و بودجه دریافت می کند.

در طرح اولیه تقسیمات جدید فلسطین منطقه نوار غزه به عنوان یک استان معرفی شده است که با عنوان منطقه ساحل شناخته می‌شود. اما در نشست بررسی تعدادی از حاضران پیشنهاد دادند نوار غزه به دو استان ساحل شمالی و ساحل جنوبی تقسیم شود.

خسارت به نوار غزه در طرح جدید


نکته قابل تأمل این است که نوار غزه اکنون از 5 استان تشکیل شده است و امکانات 5 استان به آن تعلق می‌گیرد اما در صورتی که تغییرات جدید اعمال شود نوار غزه امکانات یک استان و یا با پیشنهاد جدید دو استان را دریافت خواهد کرد. یعنی در حال حاضر نوار غزه حدود 28% بودجه را از آن خود خواهد کرد اما در صورتی که به یک استان تبدیل شود 25% بودجه را دریافت خواهد کرد. و تنها در صورتی که به دو استان تبدیل شود از حیث بودجه و امکانات دریافتی 40% بودجه را دریافت خواهد کرد.

محاسبات جمعیتی و مقایسه تقسیمات جدید

براساس آمار سال 2015 مرکز آمار فلسطین هم اکنون در کرانه باختری 2 میلیون 900 هزار نفر و در نوار غزه 1 میلیون و 850 هزار نفر زندگی می‌کنند که تقریبا نسبت 3 به 2 بین آنها برقرار است با این تعداد جمعیت از آنجا که معیار تقسیم جدید جمعیت لحاظ شده است بدین ترتیب باید نوار غزه به دو استان تبدیل شود تا معادله تقسیم بر اساس جمعیت درست باشد در غیر این صورت غزه نسبت به تقسیم کنونی امکانات کمتری را دریافت خواهد کرد. لذا با همین حساب اولیه می توان گفت در صورتی که نوار غزه با تقسیمات جدید از حیث امکانات ضرر ببیند شاید بتوان گفت انگیزه هایی جز رشد و توسعه اقتصادی مد نظر قرار گرفته است.

نادیده گرفتن ویرانی و محاصره غزه

در تقسیمات کنونی به این نکته توجه نشده است که نوار غزه قریب 7 سال در محاصره قرار دارد و جدا از حملات مقطعی و کوتاه مدت صهیونیست‌ها شاهد 3 جنگ خانمان برانداز بوده است به هیچ وجه مد نظر قرار نگرفته است ضمن آنکه میزان فقر و بیکاری موجود در این منطقه بعد از جنگ های سه گانه مسئله ای است که می تواند محل تأمل باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس