کد خبر 523839
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸

حضرت امام خمینی طی حکمی در تاریخ 24 دی 1358، حضرت آیت الله خامنه ای را به امامت جمعه شهر تهران منصوب کردند. و ایشان نیز اولین نماز و خطبه خود را در دانشگاه تهران و در کسوت امام جمعه ام القرای جهان اسلام در 28 دی ماه اقامه کردند.

مشرق- حضرت امام خمینی طی حکمی در تاریخ 24 دی 1358، حضرت آیت الله خامنه ای را به امامت جمعه شهر تهران منصوب کردند. و ایشان نیز اولین نماز و خطبه خود را در دانشگاه تهران و در کسوت امام جمعه ام القرای جهان اسلام در 28 دی ماه اقامه کردند.

 بی شک جایگاه و اهمیت نمازجمعه در آموزه های اسلامی و در فضای سیاسی و اخلاقی کشور، بر کمتر کسی پوشیده است. حضرت آیت الله خامنه ای نیز در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه سراسر کشور این رسانه و تریبون مهم را «قلب» و «مرکز»فرهنگی هر شهر نامیدند و آن را محل «هدایت‌گری سیاسی و فرهنگی» خواندند . شاید بتوان توضیحات و تأکیدات ایشان در این خصوص را با دو مخاطب تعریف کنیم. یک مخاطب، فعالان و دغدغه مندان سیاسی و فرهنگی در اقصی نقاط کشور هستند که با این توضیحات خود را موظف با ارتباط با این «قرارگاه ها» و فرماندهان آن(ائمه جمعه) بدانند. و بر این اساس ضروری است که مردم به ویژه نخبگان این ارتباط را حفظ کنند در حفظ و تقویت این جایگاه مهم فعالانه عمل کنند تا امکان هدایت گری سیاسی و فرهنگی توسط این فرماندهان قرارگاه مهیا شود.

از طرف دیگر مسئولان و دست اندرکاران ستادهای نمازجمعه و ائمه محترم جمعه نیز وظایف مهمی به عهده دارند. مرزبندی با ضد انقلاب و روشنگری های شفاف و صریح در مباحث سیاسی و فرهنگی با ادبیاتی موثر از وظایف ائمه جمعه است که در انجام این وظیفه نباید از هزینه های سخنان خود واهمه ای داشته باشند همچنین در کنار این هدایت گری و مرزبندی، داشتن نگاهی فراگیر از ضرورت ها است. برای درک بهتر این موضوع می توان به سیره و عملکرد معظم له در جایگاه خطیب نمازجمعه اشاره کرد. یکی از ویژگی های بارز ایشان قرار نگرفتن در دسته بندی های معمول سیاسی است که باعث شده است سخنان ایشان از سوی همه سلیقه ها و جریانهای سیاسی کشور مورد پذیرش قرار بگیرد.

بسیاری از جوانان و حتی پیشکسوتان جناح های مختلف سیاسی سخنان رهبر معظم انقلاب را فصل الخطاب خود و به پیروی از آن ملزم می دانند و به آن افتخار می کنند. دایره جاذبه و دافعه ایشان بر مبنای «اصول و آرمان های انقلاب» منطبق شده است. به همین دلیل است که سلیقه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد تا هنگامی که در مدار انقلاب قرار داشته باشد، در تصمیم گیری ها، انتصابات و موضع گیری های ایشان اثرگذار نیست. اما اگر فردی از دایره انقلاب خارج شود، قاعدتاً در نحوه مواجهه و برخورد ایشان نیز دیده خواهدشد.


*مصطفی طاهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس