کد خبر 523658
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

دو استودیو پیشرفته و یک فضاى سبز، سازخانه طهران را فرا‌تر از یک آموشگاه موسیقى مطرح می‌کند.

به گزارش مشرق، خیابان انقلاب را که به سمت خیابان ویلا می‌پیچید، اولین کوچه سمت چپ، کوچه مراغه، سازخانه طهران با دو تابلوى آبى و قرمز رنگ به شما سلام می‌کند؛ نگران نباشید اگر از ترافیک و بوق‌های ممتد و کر کننده اتومبیل‌ها سرسام گرفته‌اید پاى که به سازخانه می‌گذارید انگار سرزمین دیگرى ست؛ آکوستیک یعنى همین، شر صداهاى مزاحم کنده می‌شود و صدایى که دوست دارى به گوش می‌رسد؛ اتمسفر قهوه اى رنگ محیط خبر از جدیت موسیقى در سازخانه دارد؛ چیدمانى از ساز‌ها در ورودى به تماشاست با یک رادیوى قدیمى که ترجمانى خوب براى چرایى انتخاب اسم این مرکز است.

اولین چیزی که درون کلاس‌ها به چشم می‌خورد وجود سازی است که به آن اتاق هویت می‌دهد. داخل یک اتاق ویولنسل قرار دارد و در اتاق دیگر کنترباسی قرار گرفته تا هنرجو را از زحمت حمل ساز خود برای نواختن در کلاس بی‌نیاز کند. تزیینات داخل اتاق‌ها هم در ارتباط با موسیقی است. تابلوهای روی دیوار عکس‌هایی از ساز‌ها هستند و مجسمه‌های کوچک و بزرگی از ساز و نوازندگان در گوشه و کنار دیده می‌شود. البته در این میان پوپیترهای چوبی را هم نمی‌توان نادیده گرفت که زیبایی خاصی در کلاس‌ها ایجاد می‌کنند.

کارن کیهانى، آهنگساز و مدرس دانشگاه است و در چندین فستیوال بین المللی موسیقی جایزه دارد. او در اینجا آهنگسازی درس می‌دهد.

کیهانى از خصوصیات سازخانه می‌گوید: داشتن دو استودیوى مجزا یکى براى ضبط نرمال و یکى براى ضبط آنسامبل (تا ١٢ نوازنده همزمان) سازخانه را ممتاز کرده است؛ سالن اجراى موسیقى که در آن امکان اجراى موسیقى کلاسیک یا سنتى به طور unplugged (بدون میکروفون) و یا با صدا بردارى صحنه فراهم است دیگر مؤلفه جذاب اینجاست، علاوه بر این همه کلاسهاى آموزشى سازخانه به پیانو آکوستیک، سیستم پخش صوتى، تصویرى و آکوستیک استاندارد آموزشى مجهز هستند و یک محیط با سطح کیفیت بالا را حتى براى مستر کلاس‌های بین المللى فراهم مى‌کنند.

در آموزشگاه‌های موسیقی از قطعات بزرگ یونولیت یا دیوارهای موکت شده برای آکوستیک کردن بهره می‌برند اما این تصاویر چشم آزار معمولاً نتیجه خوبی به دست نمی‌دهند و در هر کلاس صدایی از نواختن ساز در اتاق کناری هم شنیده می‌شود. در این ساختمان که با هدف تبدیل شدن به آموزشگاه موسیقی و استودیو بازسازی شده است، اصول آکوستیک کردن فضا در هنگام ساخت رعایت شده و بنابراین بدون اینکه شاهد لوازم اضافه‌ای در کلاس‌ها باشیم، آکوستیک لازم فراهم است.

همایون رحیمیان، نوازنده و مدرس که در سازخانه ویلن تدریس می‌کند هم می‌گوید: من کمتر پیش می‌آید جایی تدریس داشته باشم چون خودم آموزشگاه شخصی دارم و ترجیح می‌دهم در همانجا به کارم برسم. اما اینجا برای من حال و هوای دیگری دارد. امکاناتش بالا و عالی است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس