رئیس مجلس گفت: امیدوارم برداشتن تحریم‌ها امر مبارکی باشد و شرایط برای زندگی مردم بهتر شود.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه) طی سخنانی در جمع کارمندان مجلس، اظهار داشت: امروز مصادف است با یک حادثه مهم برای کشورمان که رفع تحریم‌هاست، بعد از این همه فراز و فرود بنا شده امروز تحریم‌ها را غربی‌ها بردارند. امیدواریم برداشتن تحریم‌ها امر مبارکی باشد و شرایط برای زندگی مردم بهتر شود.

وی افزود: موضوع هسته‌ای از مسائلی بود که 12 سال مشغول آن شدیم. البته ستمی بود که برخی کشورها بر ملت ایران تحمیل کردند. البته زودتر از این‌ها می‌شد مسئله هسته‌ای را حل کرد اما به هر حال آنان تصور دیگری داشتند.

وی افزود: غربی‌ها می‌گفتند به شرطی مذاکرات را می‌پذیریم که غنی‌سازی را به کل در ایران تعطیلی کنید، اگر در زبان رسانه‌ای نمی‌گفتند اما در گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک آن را بیان می‌کردند که تأسیسات غنی‌سازی را باید تعطیل کنیم.

وی با بیان اینکه آنان تصور می‌کردند با این فشارها روزی ایران شرط آنان را می‌پذیرد، گفت:‌ حادثه‌ای که مهم بود بعد از همه فشارهایی که به ایران آورده‌اند و تحریم‌های همه جانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند، هم در حوزه نفت و هم در حوزه بانک و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان ما فراهم کردند،‌ اما ایران شرط آنها را نپذیرفت و غنی‌سازی را تعطیل نکرد، ایران پیش از تحریم‌ها روزانه 2 میلیون بشکه نفت به فروش می‌رساند اما با وضع تحریم‌ها این رقم به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

رئیس مجلس یادآور شد: غربی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند با فشارهای سیاسی و مالی ایران را منزوی کنند و ایران در نهایت می‌پذیرد که غنی‌سازی را تعطیل کند اما ایستادگی ملت و پایمردی مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری این توفیق حاصل شد که غنی‌سازی در ایران باشد، همچنین تحقیق و توسعه به کارش ادامه دهد و تحریم‌ها برداشته شود.

وی افزود: غربی‌ها حدود سه سال پیش بعد از ارزیابی اولیه متوجه شدند نوعی تقرب‌شان به موضوع هسته‌ای ایران را باید عوض کنند، این رویکرد فشار به ایران پاسخگو نیست لذا آمریکایی‌ها نامه‌ای به ایران نوشتند که قبول داریم شما فناوری هسته‌ای داشته باشید و به مذاکرات ادامه دهیم، خیلی حوادث و گفت وگوها در این فاصله انجام شد اما ایران در نهایت آن را نپذیرفت و قرار بود تا زمانی که نگویند غنی‌سازی در ایران را قبول دارند وارد مذاکره نشویم.

لاریجانی تأکید کرد: لذا ابتدا به طور غیررسمی و شفاهی گفتند که غنی‌سازی را قبول داریم ولی ما نپذیرفتیم.سپس یک ورقه بدون امضا نوشتند که غنی‌سازی را قبول دارند اما باز هم در ایران بحث شد که این نامه بدون امضا هیچ سندیتی ندارد و تعهد محسوب نمی‌شود،‌آقای سلطان‌ قابوس پادشاه عمان بعد از این موضوعات گفت که با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده و او پذیرفته که ایران غنی‌سازی داشته باشد، ضمن احترامی که برای آقای سلطان قابوس قائل هستیم باز هم این برای ایران سند نبود لذا گفتیم تا زمانی که در نامه‌ای رسمی درج نکنند که ایران دارای غنی‌سازی باشد ما مذاکرات را نمی‌پذیریم، تحلیلی هم وجود داشت که روی این موضوع ایستادگی می‌کردیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: غربی‌ها گاهی می‌گفتند که فناوری هسته‌ای در ایران را قبول دارند ولی ما می‌دانستیم که مرادشان از این گفته نیروگاه اتمی بود نه غنی‌سازی در ایران، بعد از 12 سال مذاکره با آنان دیگر ملا شده‌ایم و آنقدر گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌دانیم داده‌هایی که به کار می‌برند دوپهلو است و باعث مناقشه می‌‌شود.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان در ادامه سخنانش عنوان کرد: در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای داد و گفت غنی‌سازی در ایران را قبول دارم، بعد از آن بود که مذاکرات در این دولت به طور جدی ادامه یافت و خوشبختانه در این مدت بحث‌های مختلفی صورت گرفت. اولا غنی‌سازی که غربی‌ها تأکید می‌کردند باید تعطیل ‌شود را رسما پذیرفتند که در ایران باشد و در سند برجام هم غنی‌سازی وجود دارد و این یک پیروزی مهم است.

لاریجانی ادامه داد:در نطنز تعداد سانتریفیوژهایی که کار می‌کردند حدود 9 هزار و اندی بود که طبق سند برجام 3 هزار و اندی کاهش یافت و 5 هزار و خورده‌ای الان باقی است، همچنین هزار سانتریفیوژ در فردو فعالیت می‌کند بنابراین غنی‌سازی به صورت عملی در ایران وجود دارد، گام بعدی تحقیق و توسعه بود که باید ادامه می‌یافت و روی ورژن‌های جدید سانتریفیوژ کار می‌شد.

لاریجانی همچنین گفت: پس از آنکه تحقیق و توسعه به اتمام برسد وارد تولید صنعتی خواهیم شد، ایران در حد 8 تن مواد غنی‌شده در اختیار داشت که غربی‌ها اصرار داشتند این مواد از ایران خارج شود، ما این موضوع را تبدیل به یک تهاتر کردیم که بعد از ارائه 8 تن مواد غنی شده به بازار جهانی، حتما باید به جای آن مواد طبیعی وارد کشور کنیم. منطق آن هم این بود که ما وارد بازار فناوری هسته‌ای شویم، مبادله داشته باشیم و بتوانیم مواد اولیه وارد کنیم تا کارخانجات ما بچرخند، ما نمی‌توانیم مواد اولیه هسته‌ای وارد کشور کنیم اما موفق شدیم وارد بازار هسته‌ای جهانی شویم البته در بخش صلح‌آمیز آن، ابتدا مواد اولیه را که بیش از توافقمان بود وارد کردیم در حد 200 تن و سپس مواد 8 تنی را ارائه دادیم که به صورت بسیار خوبی این امر محقق شد.

رئیس مجلس یادآور شد: پرونده‌ای به نام پی ام دی وجود داشت که غربی ها ادعا می‌کردند ایران به سمت سلاح هسته ای رفته است و این ماجرا را آنقدر بزرگ کردند که چند قطعنامه در شورای حکام و شورای امنیت علیه ایران به تصویب رساندند، یکی از دستاوردهای مهم این بود که پرونده پی ام دی در همین بحث‌ها و مذاکرات بسته شد،‌اگر این پرونده بسته نمی‌شد، می‌توانست شعله‌ور شود و ماجرای جدیدی ایجاد کند چرا که قدرت‌های بزرگ پشت پی ام دی بودند لذا باید در همین دور از مذاکرات این موضوع حل می‌شد.

وی با بیان اینکه کاری که اخیرا در آژانس انجام شد این بود که پی ام دی را بستند، تصریح کرد: از این به بعد کار آژانس با ایران راجع به آینده است لذا بهانه‌ای که آنها همیشه سوار آن می‌شدند، برداشته و بسته شد،‌اعلام کردند انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌کنیم، خوشبختانه مسیر خوبی طی شد، با برداشته شدن تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران در حدی که سهم داریم، انجام می‌شود مسائل دیگر هم مانند صادرات پسته و فرش آزاد خواهد شد، حرکت سالم و مثبت و سازنده‌ای در این مرحله صورت گرفت.

لاریجانی در پایان گفت: مجلس با شروطی که گذاشت تدبیر داهیانه‌ای انجام داد، هدایت‌های مقام معظم رهبری هم کمک‌کننده بود، در دوره‌ای که فشار در ایران وجود داشت ایستادگی ایشان باعث شد فناوری هسته‌ای در ایران تثبیت شود، این دستاورد ملی را به همه ملت تبریک عرض می‌کنم،‌از همه کسانی که دراین مسیر تلاش کردند و از دولت و وزارت امور خارجه صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم حرکت سازنده‌ای برای کشور باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • 182 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    امیدوارید !!!!!!! حتما" بهتر میشه . من امیدوارم تحریم داخلی نشیم !!!!! از طرف هموطنامون !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس