ایتالیای سفیدپوش در سال 1911 به یکباره تصمیم گرفت برای همیشه پیراهن آبی بر تن کند.

به گزارش مشرق، آس نوشت: اولین بازی ملی‌ ایتالیا در 15 می سال 1910 برگزار شد، ایتالیا سفید پوش برابر فرانسه آبی پوش قرار گرفت. آنان پیراهن سفید برتن می‌کردند چون علاوه بر ارزان قیمتی، برایشان خوشایند نیز بود. این بازی به میزبانی ایتالیایی‌ها در ورزشگاه آرنا سیویکا میلان برگزار شد و آنها برابر حریف سرسختشان شش بر دو پیروز شدند.

فوتبال ایتالیا یک شکل متولد نشد و دو جریان وجود داشت؛ یک جریان، فوتبال را نوعی سرگرمی قلمداد می‌کرد و تعداد زیادی انگلیسی و اهل دیگر کشورها در لیگ آنها بازی می‌کردند. در طرف دیگر سخت‌گیری ملی گرایی وجود داشت که ریشه در جامعه قدیمی ورزش داشت. آنان ورزش را بهترین روش برای فرم دهی بدن می‌دانستند و آن را خیلی جدی می‌گرفتند.

در نهایت دو جریان با یکدیگر یکی شدند و فدراسیون فوتبال ایتالیا شکل گرفت. یکی از اولین اقدامات این سازمان ثبت نام تیم ملی ایتالیا در فیفا بود. پس از پیروزی در اولین بازی برابر فرانسه، مقابل مجارستان با نتیجه سنگین 6 بر یک شکست خوردند. این بار نیز پیراهن سفید رنگ بر تن داشتند.

در روز 12 ژانویه سال 1911 ایتالیا دوباره در میلان برابر فرانسه قرار گرفت و پیروز شد و پیش از این بازی آنها تصمیم گرفتند از پیراهن آبی رنگ استفاده کنند. روزنامه‌های آن زمان توضیحی درباره این تصمیم ندادند. پس از آن برخی از رسانه‌ها نوشتند: ایتالیا به رنگ پیراهن اولین حریفش (فرانسه) علاقه‌مند شده است.

بعضی‌ها هم رمانتیک به این قضیه نگاه کردند و نوشتند ایتالیا از رنگ زیبای آسمان آبی الهام گرفته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برای گرامیداشت خانه ساوویا، حکومت حاکم بر ایتالیا در آن زمان، تیم ملی پیراهن آبی به تن کرد. اولین بازی با این پیراهن از لحاظ ورزشی برای ایتالیایی‌ها خوشایند نبود و تیم ملی ایتالیا دوباره از مجارستان شکست خورد و این دیدار با پیروزی یک بر صفر مجاری‌ها به پایان رسید.

بعدها این رنگ برای دیگر ورزش‌های ملی ایتالیا هم به کار گرفته شد و از آن پس برای همیشه پیراهن اول ایتالیا آبی رنگ شد. آنان تیم آبی خوانده می‌شوند. ایتالیا با پیراهن آبی رنگ خود چهار بار جام جهانی را در سال‌های 1934، 1938، 1982 و 2006 فتح کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس