وقتی به خودمان خواهیم آمد که ناگهان ببینیم حاتمی‌کیا و شعیبی و تبریزی و فرهادی و کیارستمی تا اشکذری و مهدویان به جای آنکه دشمن مشترک کشور و فرهنگ‌شان را هدف قرار دهند در خاکریزهای فرهنگی ایستاده‌اند و یکدیگر را نشانه رفته‌اند.

گروه فرهنگی مشرق- سینمای ما پراست از حاشیه، از دشمنی از تلخی...همه اینها هم ارثیه سالیان گذشته است و اگرچه حالا به‌واسطه تلاش برای جایگزین کردن مهربانی بجای دشمنی، کمی کمتر شده اما همچنان وجود دارد. این دشمنی‌ها و تلخی‌ها هم مختص سینمای ما نیست و همه‌جا وجود دارد. طبیعی‌است که هر نگاه و تفکری فیلم‌های نزدیک به نگاهش را تجلیل می‌کند و مقابل فیلم‌های مخالفش می‌ایستد. این مورد وجود دارد که هر نگاه و طیف و جریانی، حتی بازیگران مورد علاقه خود را دارد و همه یارگیری می‌کنند و ارنج تیمشان را طوری می‌چینند که انگار قرار است وارد یک مسابقه نفس‌گیر شوند.

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

در دولت‌های قبل آنها که قدرت را تجربه کرده بودند و دوست داشتند در راس مدیریت سینما باشند به لطایف‌الحیل تلاش می‌کردند تا مدیریت سینمایی وقت را ناکارآمد جلوه دهند و خود را به صندلی او نزدیک کنند. حالا هم آنها که با نگاه مدیریت سینمایی وقت همنهشتی ندارند تلاش دارند تا تلاشهای این مدیریت را بی‌ثمر و ناکارامد و کپی نسخه‌های خارجی جلوه دهند. همه اینها هست. مختص ما هم نیست. اما...اما همه اینها وقتی به هر دلیل و توجیهی می‌تواند باشد که شرایط‌‌‌، بحرانی نباشد.

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

در شرایط بحرانی تمام آنها که حتی کوچکترین مرز مشترکی با هم دارند همه با هم در مقابل یک دشمن بزرگتر متحد می‌شوند تا اول توسط او به غارت نروند. بعد وقتی خطر دشمن بزرگتر از بین رفت یا کمرنگ شد به‌دنبال گرفتن سهمشان از قدرت می‌روند. حالا هم سینما و تلویزیون در شرایط بحران قرار گرفته است. بحرانی که خیلی‌هامان همچنان خیال می‌کنیم چندان بزرگ نیست و صرفا یک تهدید مسخره است که همیشه وجود داشته است. اما شرایط پیچیده‌تر و بحرانی‌تر از این حرفهاست. آنقدر که اگر همه ما حتی با وجود اختلاف در نگاه و عقیده ( به شرطی که همه زیر پرچم نظام مقدس اسلامی باشیم) کنار  هم نایستیم زمان زیادی طول نمی‌کشد که خود را در میدان جنگی تمام عیار خواهیم دید. بی سلاح، بی همقطار، بی یاور و بی هیچ نقشه‌ای برای پیروزی.

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

این شرایط بحرانی را فعلا یک شبکه ماهواره‌ای برای ما بوجود آورده است. او فقط و فقط یک شبکه ماهواره‌ای است و ما یک جمع پرقدرت جهانی و مهم اما شقه شقه و دسته دسته. حالا همین فقط و فقط یک شبکه ماهواره‌ای با هوشمندی از نقطه ضعف ما استفاده کرده و دارد یکی یکی بازیگرها و کارگردان‌های درجه چندم ما را با سلام و صلوات نزد خود می‌برد و با هر رفتی یک بمب خبری منفجر می‌کند که  تنمان به‌لرزه می‌افتد و تازه یادمان می‌افتد که ایوای...فلانی هم روزگاری همینجا بود..

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

خیلی از کارگردانها هستند که در شرایط عادی و زمان آرامش ممکن است با هم مشکل داشته باشیم و اصلا سایه هم را باتیر بزنیم. اما در میدان جدید اگر نپذیریم که کنار هم با دشمن مشترک بجنگیم محکوم به شکست خواهیم بود. جبهه جدید هم که یک شبکه ماهواره‌ای به‌راه انداخته است اولا حاصل آزمون و خطاهای سابق است. دوما تازه نقطه شروع یک جنگ بزرگ است. این آزمون و خطا پیشتر از سوی شبکه‌های دیگر به‌راه افتاد و همگی البته شکست خورد. یکبار فیلمهای خیانت محور مکزیکی که خانواده را هدف قرار می‌داد، بار دیگر شبکه فارسی وان و ...حالا اما "جم" منظم شده و ماحصل سالها آزمون و خطای دشمنان فرهنگی نظام است.

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

این شبکه ماهواره‌ای فقط فیلم ترکی و سریال مکزیکی پخش نمی‌کند. بازیگرهای ما را نزد خود می‌برد. نویسنده‌ها و فیلمنامه نویسان و نیروهای فکری را با دادن امکانات نسبتا مناسب درصف پیاده نظام لشکرش درمی‌آورد. تبلیغات فیلم‌های ما را رایگان پخش می‌کند و هزار جور سرویس رایگان دیگر به سینماگران و فیلمسازان ما می‌دهد. سرویس‌هایی که همه حکایت دانه پاشیدن برای کشاندن مرغ به داخل تله است.

وقتی حاتمی‌کیا و اصغرفرهادی دشمن مشترک را نشانه بگیرند

شک هم نکنید که این جبهه و این شبکه فقط مختص به همین چیزی که حالا هست نخواهد ماند.اگرچه خود این شبکه و این جریان هم خیلی دلش نمی‌خواهد جدی گرفته شود و اگرچه این جریان دوست دارد در سایه و در جریان غفلت ما کارش را بی‌نقص پیش ببرد.

تا چشم به هم بزنیم این شبکه تبدیل به یک کلونی خواهد شد. یک کلونی بزرگ که امکانات کلان و با پشتیبانی بین‌المللی به اهالی فرهنگ و هنر ما خواهد داد. امکاناتی که ما هم ممکن است از ارائه آنها ناتوان باشیم. آن وقت تازه وقتی به خودمان خواهیم آمد که دیگر کار از کار گذشته است. میبینیم همه ما رسانه‌ها و منتقدان و نظریه‌پردازان و اهالی فرهنگ و هنر شرایطی را فراهم آورده‌ایم که از حاتمی کیا و شعیبی و کمال تبریزی و اصغرفرهادی و عباس کیارستمی تا اشکذری و مهدویان و امیریوسفی به جای آنکه دشمن مشترک کشور و فرهنگشان را هدف قرار دهند هرکدام در یک خاکریز فرهنگی ایستاده‌اند و همدیگر را نشانه رفته‌اند.

خدا کند حالا که جنگ در حوزه فرهنگ دارد شروع  می‌شود همه در یک صف واحد قرار گیریم و با احترام به قانون اجازه ندهیم منیت‌ها و منافع شخصیمان بر منافع ملی و دینی‌ مان ترجیح داده‌شود.

کیوان امجدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محمدرضا حیدری ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که خیلی راحت همه این عزیزارو داریم یک به یک از دست میدیم حالا به هر نحوی این همه پول بیت المال رو دارن مفت و مجانی تو حلق کسایی که حقشون نیست میریزن ولی یذرشو نمیخوان خرج این کسایی که با تمام کاراشون خاطره داریم کنن.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یعنی واقعا علتش رو نمیدونین؟!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آقای امجدیان اول ببین اصغر فرهادی و عباس کیارستمی و رفقاشون اصلا چیزی تحت عنوان دشمن رو قبول دارن یانه بعدشم این همه کارگردان با غیرت و خوش فکر داخلی نظیر پرویز شیخ طادی، بهروز افخمی ،محمد حسین لطیفی ،رسول صدر عاملی ،مهدی فخیم زاده،مجید مجیدی،رضا میر کریمی،داوود میر باقری،فرج الله سلحشور ،ابولقاسم طالبی و این همه کارگردان جوان داریم شما بهتره به فکر دور هم جمع کردن هم تصمیم کردن اینا باشید تا کسایی که آرزوشون غرب و شرایطی شبیه جم تی وی هست
  • اصلاحات ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ممنون ازین مطلب بجا . می خام نور بگیرم روی یک حقیقت که اصلا محاله بشه فرهادی و حاتمی کیا توی یک جبهه باشند . ببینید ببینید وقتی جناب سلحشور اون اتهامات رو به زنان مسلمه و محصنه زد یا وقتی خانم حاتمی با آقایی دست داد و...حرفهایی رد و بدل شد ، کاری نداریم خوب یا بد . مردم دقیقا همونجا فاصله شون و زاویه شون رو با جناح حاتمی کیا و شمقدری مشخص کردند و البته فرهادی و میرکریمی رو کشیدند سمت خودشون برای طناب کشی ... بگذریم که خود آقای فرهادی کسی بود که با تیشه نه با کلنگ افتاده بود به جون همین مردم و ریشه های رفتارهاشون . ولی خب مردم برای اینکه حاتمی کیا چی نباشند ، فرهادی چی شدند . خیلی بعیده ، خیلی محاله ، و تقریبا رویا که فرهنگ عام ما اجازه بده فرهادی و کیا رستمی کنار سلحشور و شمقدری قرار بگیرند . با این که همه ی نامبردگان اوج و حضیضی داشتند و همیشه خوب یا بد نبودند . مهمه بدونیم مردم صف بندی دارند و محصولات حاتمی کیائی رو راه نمی دن توی خودشون . سپاس
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    وقتی سریال مسخره ای مثل معمای شاه با اون همه هزینه ساخته میشه ...
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سریال مسخره نیست. کلا اون دوره از تاریخ ایران مسخره است!
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    استاد! نابغه! اصغر فرهادی افتخار یک مصاحبه هم به جم تی‌وی و امثالهم نمی‌ده. چقدر مغز افرادی مثل تو کوچک است.
  • ریاستی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    موافقم به شرطی که بخشی که خوابند یا بیخیال یک جوری از خواب بلند بشن
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق: مستبد ،خودرأی و نفهم !
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ما از نظر سینمایی فاقد هنرمندیم.
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق داعشی
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مسخره طرز فکر شماست می دانم از چه می سوزی!!
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلا اینطور نیست. مشرق اشتباهاتی دارد . شیطنتهایی هم همینطور ولی این وصله ها اصلا بهش نمی چسبه
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هزارتا منفی
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتی سینما و تلوزیون ما با ادعای جذب ، در انحصار سبزپوشان و بنفش پوشان و دستبوسان رئیس فلان حزب در می آید یعنی جایی برای بقیه نیست ... شما یه نگاهی به بازیگرهای فعال سینما و تلوزیون و تئاتر بنداز و ببین از چه گروهی هستن و راه برای چه کسانی بسته اند .بعد بیا معمای شاه را عامل این رفتن ها معرفی کن...
  • همه ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فتنه گرا همه را انداختند به جان هم این هم از اثرات فتنه است که بر کسی پوشیده نیست
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    همین چکامه چمن ماه چرا رفت!؟ چون با حمله خانم بایگر بنفش پوش که حالا نقش اول سینما و سینمای خانگی شده، سرخورده شد. دقت کنید همه چیز هنر شده سهم تبلیغاتچی های فلان حزب و فلان رنگ ... مواظب باشید با ادعای جذب اپوزیسیون نماها هنرمندان بی حاشیه را تبدیل به اپوزیسیون نکنید.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    همین مانی کسراییان چرا رفت؟ چون نقش های مردان جوان در سینما و رسانه ملی شده سهم اون آقایی که صیغه عقدش را رئیس فلان حزب سیاسی خوانده!
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    همین رابعه اسکویی چرا رفت؟ چون نقش های سینما و رسانه ملی و تئاتر شده سهم اون خانم بازیگری که در میتینگ های فلان حزب، رنگ به رنگ میشه و بالا و پایین میپره.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    همین مهدی مظلومی چرا رفت؟ چون حتی جایگاه طنز در رسانه ملی شده مختص کسانی که با رئیس فلان حزب عکس یادگاری منتشر میکنند و آروغ روشنفکر میزنند. انگار طبق قرادادی نانوشته بین احزاب، جایگاه هنر ایران به نام این حزب سند خورده و اگرشخصی مستقیم یا غیر مستقیم بهشان عررض ارادت نکند محدود میشود. جذب آدم های 7 رنگ مساوی است با حذف آدم های بی رنگ
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    واقعا" الان هم دم و دقیقه باید یک بازیگر مرد با یک تن صدا و نقش عاشق رو در تلویزیون ببینیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس