کد خبر 523044
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

در حالی در مسابقات اپراتورها مشترکان عادی با بازیکنان حرفه‌ای برای رسیدن به جوایز رقابت نابرابر دارند که از نظر شرعی تحریک جامعه با مبلغ کم برای یک جایزه بزرگ و اعطای جایزه از پولی که جمع می‌شود محل اشکال است.

به گزارش مشرق، موضوع مسابقات پیامکی و جوایز اپراتورها تاکنون با انتشار گزارش‌هایی از جمله «تفاوت خوش‌اقبالی و سوداگری در مسابقات پیامکی اپراتورها» پیگیری شده است.

علیرغم شفاف سازی و انتشار ایرادات این مسابقات، این روش هنوز توسط اپراتورها اجرا می‌شود و رگولاتوری به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها تصمیمی برای ورود به این موضوع ندارد.

اما از آنجا این مسابقات همواره طرفدارانی دارد که هزینه جوایز بازیکن‌های حرفه‌ای و بعضا برندگان از میان مشترکان عادی را تامین‌ می‌کنند، این روند اقتصادی هنوز توجیه پذیر و سرپا است.

تجارتی غیرشفاف از پیامک‌های 120 تومانی که طی‌ماه‌ها و در قالب مسابقه‌‌های متنوع از مشترکان عادی اخذ می‌شود تا هزینه جایزه خودروی یک میلیاردی را تامین کند.

اما در پشت‌پرده واقعیت مسابقه‌های ارزش‌افزوده اپراتورها، شرکت‌کنندگانی حرفه‌ای حضور دارند که با مشترکان بی‌اطلاع در رقابتی غیرمنصفانه دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که برخی مشترکان عادی موبایل با دیدن پیامک‌های مسابقه وسوسه و وارد رقابت می‌شوند، همزمان با آنها افرادی حرفه‌ای با حدود 100 سیم‌کارت نیز خود را برای رقابت آماده می‌کنند. کسانی که بیش از 18 ساعت در روز بازی می‌کنند و کار و زندگی خود را روی جوایز مسابقه‌های اپراتورها بنا کرده‌اند.

به دلیل اینکه برنده‌های حرفه‌ای راه و روش خاص خود را برای برنده شدن دارند، برنده شدن در مسابقات امتیازی کار هر کسی نیست و این افراد اگرچه حرف‌های شنیدنی دارند اما به دلیل ترس از دست رفتن کسب‌وکارشان مایل به صحبت با رسانه نیستند.

علاوه بر این، پرداختن به این موضوع نیز با واکنش‌ منفی این افراد روبه‌رو می‌شود. اظهارنظرهای این افراد نسبت گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد آنها احترام ویژه‌ای برای خود قائل‌اند و علاقه‌ ندارند کسی در بازارشان کنجکاوی کند.

نظر زیر در واکنش به گزارشی درباره موضوع برنده‌های جوایز اپراتورها توسط یک کاربر نوشته شده است.

کاربری دیگری نیز در توجیه این فعالیت معتقد است در ازای تلاشی که می‌کنند جایزه می‌گیرند.

اما آقای الف که شاید بتوان او را یک بازیکن حرفه‌ای دسته دو نامید به‌دلیل پیگیری این سوژه مسابقه‌ها در تماسی خواست که بخشی از امور مربوط به این پیشه را به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای موبایل برای دیگران مطرح کند. اگرچه این گفت‌وگو بنابر تمایل آقای الف انجام شد اما ترس و دغدغه او بابت از بین‌رفتن شغل و کسب‌وکارش بر سوالات این گفت‌وگو سایه انداخته بود تا درباره تمام سوالات پاسخ‌گو نباشد.

او در یکی از شهرستان‌ها زندگی می‌کند، در رشته حقوق تحصیل کرده و دارای همسر و فرزند است که زندگی خود را از مسابقه‌های اپراتورها می‌گذراند.

*دست در مسابقه‌های اپراتورها زیاد شده! کم‌شانسی شرکت‌کننده‌های عادی با وجود حرفه‌ای‌ها

آقای الف می‌گوید: دست در مسابقه‌های پیامکی زیاده شده است.

او از تعداد شرکت‌های برگزار‌کننده مسابقه گلایه کرده و ادامه می‌دهد: یک زمانی مسابقات رقابتی و تعداد شرکت‌ها محدود بود. 20 سؤال بود و بین‌ آنها 4 تا 5 سؤال طلایی به‌صورت شانسی وجود داشت که بعد از 3 ماه برنده‌ها اعلام می‌شد. همه‌چیز ساده بود.

او می‌گوید: از وقتی مسابقه‌دهنده‌های حرفه‌ای وارد بازار شده‌اند کار خیلی سخت شده است. آنها مبالغ سنگین میلیونی شارژ می‌خرند و مسابقات از حالت طبیعی خارج شده است. معتقدم دیگر شرکت‌کننده‌های عادی تقریبا شانسی در مسابقه‌های رقابتی و امتیازی برای برنده شدن ندارند.

*از پیامک‌های 120 تومانی هزینه خودروی میلیاردی جمع می‌شود

آقای الف همچنین روش‌های اپراتورها برای کاهش تعداد جوایز را یادآوری می‌کند.

او می‌گوید: در گذشته هر مسابقه یک جایزه جداگانه داشت، اما اکنون جوایز جشنواره شده است. برای مثال مشتری باید در 22 مسابقه شرکت کند تا در نهایت در مسابقه یک خودروی لوکس شرکت داده شود که شرکت در تمام جشنواره شارژ میلیونی صرف می‌کند و هزینه آن برای تمام مشترکان امکان پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: به این دلیل است که از مبالغ 35 تا 200 تومانی بابت هر پیامکی که از مشترکان اخذ می‌شود هزینه یک خودروی میلیاردی تامین می‌شود.

وی می‌گوید: تقریبا هر مسابقه حدود 30 تا 35 سؤال و هر کدام 120 تومان هزینه دارد.

*بدحساب برخی شرکت‌های برگزار کننده

وی می‌گوید: شرکت‌کننده‌های حرفه‌ای و شرکت‌های برگزار کننده یکدیگر را می‌شناسند و به هم اعتماد دارند؛ اما برای شرکت‌کننده‌های عادی که در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند مشکل و دلخوری زیادی در پرداخت جایزه‌ها پیش‌ می‌آید.

آقای الف توضیح می‌دهد: بعضی از شرکت‌های برگزارکننده مسابقه بعد از یک سال هنوز برای جایزه 500 هزارتومانی سر می‌دوانند و حتی اگر بعد از 6 ماه برای دریافت جایزه مراجعه کنی، می‌گویند چرا آمدی و باید صبر می‌کردی تا دعوت کنیم.

وی یادآوری می‌کند: البته بعضی شرکت‌ها هم مانند ب.... و ت... همیشه خوش حساب هستند؛  برنده‌ها را اعلام می‌کنند و سر وقت جوایز را می‌دهند.

*بازار داغ شایعات برای بازی‌کننده‌های ناشی

آقای الف می گوید: افراد حرفه‌ای روش مسابقات را بلدند اما افرادی که به تازگی وارد این کار می‌شوند در ابتدا دنبال شایعات و سایت‌ها می‌روند که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: اپراتورها همواره تاکید می‌کنند که اطلاع‌رسانی فقط از طریق اپراتور  و به صورت رسمی انجام می‌شود اما سایت‌های زیادی به راه افتاده‌اند که درباره مسابقات اپراتورها اطلاع‌رسانی می‌کنند اتفاقا گاهی نیز اطلاعات درستی ارائه می‌کنند اما اطلاعات و اظهارنظرهای مختلفی که در این سایت‌ها ارائه می‌شود باعث نگرانی مشتری‌ها می‌شود.

*100 سیم‌کارت، هر 10 سیم به نام یکی از اعضای خانواده و روی هم دایورت است

آقای الف به دردسر بازی‌کننده‌های حرفه‌ای از تعداد موبایل‌ها و سیم‌کارت‌ها نیز اشاره کرد.

به گفته او برنده‌ها معمولا با 100 عدد سیم‌کارت در مسابقه‌ها شرکت می‌کنند و پس از ممنوع شدن داشتن بیش از 10 سیم کارت، هر 10 خط را به نام یکی از اعضای خانواده خود می گیرند و سیم‌کارت‌ها را روی هم دایورت می‌کنند.

وی می‌گوید: همیشه هم باید در انتظار باشند چون برای اعلام برنده شماره‌ای که اپراتور با آن تماس می‌گیرد امکان برگرداندن تماس ندارد و باید صبر کنیم تا بار دیگر خودشان تماس بگیرند. البته حرفه‌‌‌ای‌ها و شرکت‌ها یکدیگر را می‌شناسند و آنها از این بابت نگرانی ندارند. اما این انتظار کمتر حرفه‌ای‌ها را اذیت و نگران می‌‌کند.

*وقتی جایزه از دست برنده می‌پرد!

وی گفت: علاوه بر این اپراتور برای احراز هویت برنده نام مالک سیم‌کارت را سوال می‌کند و برخی از غیرحرفه‌ای‌ها که به تعداد سیم‌کارت گوشی ندارند و سیم‌کارت‌ها را روی هم دایورت می‌کنند گاهی در لحظه نمی‌دانند که سیم‌کارتی که برنده شده به نام کیست و اگر پاسخ صحیح ندهند اپراتور قطع می‌کند و جایزه از دستشان می‌پرد.

*کشف یکی از ترفندهای حرفه‌ای‌ها

آقای الف به این سوال که غیر از شرکت با چند سیم‌کارت، برنده‌های حرفه‌ای از چه راه‌ و روشی استفاده می‌کنند که شانس برنده‌شدن را افزایش می‌دهد، پاسخ نداد.

اما از جا که او در مجموع بی‌تمایل به گفت‌وگو نبود، در پاسخ به روش کار خودش اشاره کوچکی کرد و توضیح داد که مسابقات چند نوع است. جایزه برای اینکه اگر به یک سؤال جواب دهید یا اگر به تمام سوالات جواب دهید یا اگر به تمام سوالات پاسخ صحیح دهید.

آقای الف درباره یک مسابقه خاص می‌گوید: با یک شماره ابتدا پاسخ‌های صحیح را پیدا می‌کنم و با داشتن تمام پاسخ‌های صحیح با سیم‌کارت‌های دیگری پشت هم در آن مسابقه شرکت می‌کند.

*وقتی صاحبان شغل‌های کاذب هم خطوط قرمز دارند

وقتی با نزدیک‌شدن به خط قرمزهای آقای الف گفت‌وگو هم به مراحل آخر نزدیک و آخرین سوال به جایزه خودروی میلیاردی منتهی می‌شود.

او اگرچه معتقد است این کار به عنوان یک شغل و حرفه برای درآمدزایی اشکالی ندارد اما می‌گوید که به مسائل شرعی هم اعتقاد دارد.

آقای الف اینطور توجیه می‌کند که در اسلام شرط‌بندی روی چند ورزش بدون اشکال است که فوتبال جز آنها نیست و به این دلیل مسابقاتی که باید نتیجه مسابقه فوتبال را حدس زد یا لیگ را پیش‌بینی کرد شرعی نمی‌داند و در آنها شرکت نمی‌کند.

*نظر شرعی درباره اینکه نمی‌توان با یک مبلغ کم جامعه را برای یک جایزه بزرگ تحریک کرد

در اسلام فعالیت اقتصادی موثر به فعالیتی گفته می‌شود که از کار و تلاشی نتیجه‌ای موثری حاصل شود. اگرچه کسب‌و کارهای کاذب در اقتصاد ایران وجود داشته و دارد اما کارشناسان درباره بحث مسابقات و قرعه‌کشی می‌گویند نمی‌توان با یک مبلغ کم جامعه را برای یک جایزه بزرگ تحریک کرد و این کار از نظر شرعی حرام است و اگر برگزارکننده از پولی که جمع می‌کنند جایزه بدهد، محل اشکال است.

با این توضیح این مسابقات علاوه بر غیر رقابتی بودن با ابهام در وضعیت شرعی هم مواجهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میم ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    جدی کسایی اینجور کارا میکنن؟ این اخبار رو که میبینی، اونوقت میفهمی وضع جامعه چقدر خرابه. جای تاسفه. نتیجه جامعه مدرن اسلامی.
  • مجید ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرق نیوز گرامی شما بعنوان رسانه وظیفه دارید که این مطلب را پیگیری و تا احقاق حقوق مردم بر اون پافشاری کنید اولا به چه دلیلی و با کدوم مجوز امنیتی شماره تلفن و مشخصات فردی اعم از محل سکونت و جنسیت افراد در اختیار این شبکه های تبلیغی قرار میگیرد، حریم شخصی و حفاظت اطلاعات کجای این مقوله است؟ دوما مگر اعصاب مشترکین ملک شخصی اپراتور هاست که با اجازه به این شبکه ها برای خودشان کسب درآمد میکنند؟ بهتر نیست هرکس که مایل است این هارا دریافت کند؟ آیا این عرصه تبلیغی فقط باید برای اپراتور ها محل سود باشد؟ _اپراتور اعلام کند به ازای هر پیام تبلیغی A ریال تخفیف در هزینه ها اعمال میشود که این به عدالت نزدیک تر است) سوما درست این است که هرکس مایل به دریافت این پیامهاست پیامک بزند نه اینکه کسی که مایل به دریافت نیست 20 تومان هزینه بدهد تا اعلام کند که مایل به دریافت پیامک نیست!!!! چهارما مورد نادری که اتفاق افتاده بود پیامکی بود که در آن اعلام شده بود شما بصورت پیشفرض عضو این سرویس پیامکی هستید!!!! هر پیام 120 تومان ، رد صوردت عدم تمایل OFF را ارسال کنید ، این هم از عجایب روزگار بود که بدون درخواست عضو شبکه ای شده ایم
  • آرمان ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    به نظر من اگر این شارژ های میلیونی در سرمایه گذاری هایی جمع می شد و پروژه هایی رو سرپا می کرد بهتر بود و در صورت سوددار بودن پروژه بعد از چند وقت آن شرکت کننده می توانست هم برای خودش هم برای خانواده اش خودروی لوکس بخره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس