ستاره‌شناسان درخشان‌ترین انفجار ستاره‌ای را تا به امروز کشف کرده‌اند، یک ابرنواختر که به راحتی می‌تواند بر کل کهکشان راه شیری ما سایه افکند.

به گزارش مشرق،‌ یک تیم بین المللی در روز پنجشنبه در مجله علوم بیان کرد قدرتمند‌ترین ابرنواختر در تاریخ بشر مشاهده شد. ستاره‌شناسان از یک شبکه تلسکوپی در سراسر جهان استفاده کردند که توانست رکورد ابرنواختر سال گذشته را بشکند.

ابرنواختر‌ها‌ی فوق العاده درخشان یا انفجار ستاره‌ای فوق العاده درخشان به ندرت اتفاق می‌افتد. ابرنواختری که تازه کشف شده است بسیار نادر است این ابرنواختر بیش از دو برابر درخشان تر از ابرنواختر مشاهده شده در گذشته است.

در نقطه اوج انفجار، 20 برابر درخشان‌تر از کل کهکشان راه شیری است هر چند برخی برآورد‌ها آن را تا 50 بار روشن‌تر می‌دانند. این میزان درخشش 570 بیلیون بار درخشان‌تر از خورشید ما است.

سوبو دونگ از دانشگاه پکن چین گفت: مطالعات او تابستان گذشته آغاز شده است.

بنیامین شاپی، محقق همکار از موسسه علوم کارنگی در پاسادنا کالیفرنیا گفت: نتایج در ابتدا سورئال به نظر می‌رسید، اما با تحقیقات بیشتر بیان کرد که طبیعت بسیار هوشمندانه است و اغلب فراتراز تخیل ما پیش می‌رود و من با اکتشافی مثل این می‌توانم بگویم من یک ستاره‌شناس هستم.

برچسب ASASSN-15lh برای ابرنواختر جدید قرار داده شده است این مگا انفجار ستاره‌ای در یک کهکشان با 3.8 بیلیون سال نوری فاصله با کهکشان ما قرار دارد و یک کهکشان ناشناخته است.

مکانیسم انفجاری و منبع قدرت این ابرنواختر رمز و راز پوشیده‌ای دارد چرا که همه نظریه‌های شناخته شده با چالش‌های جدی در خصوص توضیح مقدار بسیار زیاد انرژی تابش شدهٔ ASASSN-15lh مواجه شدند.

گام بعدی برای دانشمندان کشف منبع قدرت باور نکردنی این ابرنواختر است. ابرنواختر‌های دیگر فوق العاده درخشان مثل این ابرنواختر نیز می‌تواند وجود داشته باشند. تلسکوپ فضایی هابل امسال در این خصوص به خدمت گرفته می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران