کد خبر 52280
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰

اولين شعرخواني پس از محمدزماني، شعرخواني دكتر محمدعلي مجاهدي بود با شعري با مصرع «دلي كه خانه مولا شود حرم گردد .... »

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پس از شعرخواني مرتضي حيدري آل‌كثير، رهبر انقلاب نكاتي درباره ساختار شعر در قالب ابوزيه فرمودند و از خاطرات خود با شاعران عرب زبان در دوران زندان در زمان شاه بيان كردند و سپس ايشان شعري عربي در همين قالب خواندند.

صبح امروز مراسم ديدار شاعران با رهبر انقلاب در حسينيه امام خميني (ره) برگزار شد. محمد غفاري از شاعران جوان حاضر در جلسه يادداشتي درباره اين نشست را در اختيار فارس قرار داده است كه اين گزارش به شرح زير است:

ساعت 10:35 دقيقه جلسه با قرائت قرآن شروع شد و پس از قرائت قرآن مجري جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين جواد محمدزماني با شعري از صائب تبريزي شعرخواني را آغاز كرد.

اولين شعرخواني پس از محمدزماني، شعرخواني دكتر محمدعلي مجاهدي بود با شعري با مصرع «دلي كه خانه مولا شود حرم گردد .... »

غلامرضا سازگار دومين شاعري بود كه به شعرخواني پرداخت. شعري كه با توجه به بيانات مقام معظم رهبري داراي مضمون پند و اندرز بود.

پس از آن استاد حبيت‌الله چايچيان ملقب به «حسان» سومين پيشكسوت جلسه به شعر خواني پرداخت.
وي ابتدا شعري با مضمون ميهن و رهبر و سپس شعري در مورد حضرت علي(ع) قرائت كرد.

شاعران بعدي به ترتيب محسن عرب‌الخالقي از تهران، هادي جهان‌فدا از كرج، سپس حميدرضا برقعه‌اي از قم، شاعر بعدي حسين رستمي از شهريار، استاد علي انساني از تهران، استاد سيدرضا مؤيد از مشهد، استاد ولي الله كلامي زنجاني از زنجان، حاج سعيد حداديان از تهران، آقاي احمد علوي از قم، قاسم صرافان از اصفهان بودند.

**شعرخواني رهبر انقلاب به زبان عربي در قالب ابوزيه

وقتي نوبت به محمد صميمي از تهران رسيد وي ابتدا گزارشي از نوحه ارائه كرد و سپس دو بند از نوحه‌اي در وصف حضرت عباس را با صوت ارائه كرد و سپس مقام معظم رهبري چند نكته درباره نوحه قرائت شده بيان فرمودند.

همچنين مرتضي حيدري آل‌كثير از خوزستان كه شعري عربي را در وصف امام زمان قرائت كرد مقام معظم رهبري پس از شعرخواني ايشان نكاتي درباره ساختار شعر در قالب ابوزيه فرمودند و از خاطرات خود با شاعران عرب زبان در دوران زندان در زمان شاه بيان كردند كه در اين قالب شعر مي‌خوانند و سپس ايشان شعري عربي در همين قالب خواندند.

شاعر بعدي رحمان نوازني از كرج بود و سپس حاج محمود كريمي براي شعرخواني حاضر شد و سپس با اشاره حضرت آقا مرتضي اميري اسفندقه شعري در مدح حضرت زينب قرائت كرد. حسن لطفي از تهران نوزدهمين و آخرين شاعر بود كه به خواندن شعري مذهبي پرداخت.

**آينده درخشان شعر مذهبي در كشور

پس از اتمام شعرخواني‌ها مقام معظم رهبري به سخنراني پرداختند. ايشان از شنيدن اشعار ابراز رضايت كردند و از معيارهايي كه كه براي سرودن انتخاب شده بود استقبال كردند.

ايشان استعدادهاي قوي و غني حاضر در جلسه را در نويد بخش آينده درخشان دانستند چند نكته نيز بيان كردند كه براي ارتقا شعر آييني بسيار راهگشا بود كه مي‌توان به نكته‌هاي زير در گفتار مقام معظم رهبري خطاب به شاعران اشاره كرد:

** شاعري كه در عرصه مذهبي قلم مي‌زند از ذوق خود حداكثر استفاده را مي‌كند

1) با توجه به اينكه شاعري كه در عرصه مذهبي قلم مي‌زند از ذوق خود حداكثر استفاده را مي‌كند بايد براي ارتقاي سطح شعر خود از مضامين پخته و اخلاقي بسياري استفاده كند همان‌گونه كه شاعران گذشته مانند صائب و بيدل آثار اخلاقي ماندگاري به جاي گذاشته‌اند.

2) شاعران آييني بايد بدانند شعر مذهبي فقط مدح و مرثيه نيست مناجات نيز شعر آييني است مضاميني كه در ادعيه‌ها وجود دارد مانند صحيفه سجاديه، دعاي عرفه و زيارت جامعه راه را براي ما مشخص كرده‌‌اند دامنه شعر آييني بسيار گسترده و تأثيرگذار بر ذهن جامعه است شعر آييني بايد مستند و متكي به معارف عاليه باشد.

3) ساختار شعرها بايد بسيار منظم و برجسته باشد. مضمون‌يابي يك هنر بزرگ شعري است كه بايد يك شاعر آييني به بهترين وجه آن را پياده كند تركيب سازي و درست‌گويي نيز بايد در تمام اشعار مراعات شود.

**اين حماسه‌ها را با امانت‌داري خود حفظ كنيد

همچنين ايشان محيط‌ها و حلقه‌هاي فرهنگي را براي كشف و پرورش استعدادها بسيار مورد تاكيد قرار دادند.

از ديگر موضوعات اين جلسه پرداختن به شعر انقلاب و دفاع مقدس بود و ايشان از شاعران خواستند كه اين حماسه‌ها را با امانت‌داري خويش حفظ كنند.

رهبر انقلاب همچنين به زبان حال در مرثيه اشاره كردند و در سخنراني خود از شاعران خواستند در بيان مرثيه‌‌هاي خود از بيان شخصيت و حماسه‌هاي اهل بيت بيشتر سخن بگويند.

در پايان جلسه شاعران يك به يك با حضور در برابر مقام معظم رهبري با ايشان گفت‌وگوي صميمانه‌اي داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس