کمیته اخلاق فیفا طی احکام جداگانه دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکومادرید را از خرید و فروش بازیکن در تمامی مقاطع سنی و حتی در سطح آکادمی فوتبال از خرید و فروش بازیکن در تابستان 2016 و زمستان 2017 محروم و منع کرد.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

گروه ورزشی مشرق - تنها نیم ساعت از صدور حکم رسمی فیفا علیه دو باشگاه پایتخت اسپانیا نگذشته بود که کانون هواداران بارسلونا با انتشار بیانیه‌ای از خشمگین شدن دولت و فدراسیون فوتبال اسپانیا ابراز تاسف کرد و نوشت: چطور وقتی بارسلونا برای دو سال محروم شده بود، فدراسیون فوتبال اسپانیا نه تنها خشمگین نشد بلکه از یوفا و فیفا تشکر هم کرد و به آنها قول داد که بر اجرای دقیق حکم نظارت داشته باشد؟ اکنون برای چه تا این حد برآشفته اید؟

دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکومادرید به حکم رسمی و سنگین فیفا از هرگونه خرید بازیکن در تابستان آینده و زمستان ۲۰۱۷ محروم شدند. کمیته اخلاق فیفا طی احکام جداگانه دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکومادرید را از خرید و فروش بازیکن در تمامی مقاطع سنی و حتی در سطح آکادمی فوتبال از خرید و فروش بازیکن در تابستان 2016 و زمستان 2017 محروم و منع کرد.

اما بر اساس این حکم چه اتفاقات پیش بینی نشده‌ای برای دو باشگاه مذکور رخ خواهد داد؟

کمیته انضباطی و اخلاق فیفا باشگاه‌های رئال مادرید و اتلتیکومادرید را به دلیل اخلال در جذب بازیکن زیر 18 سال تا ابتدای فصل نقل و انتقالات در سال 2017 از جذب بازیکن محروم کرد. رئال مادرید محکوم به پرداخت 820 هزار یورو شده و اتلتیکو 330 هزار یورو جریمه پرداخت خواهد کرد. فیفا به هر دو باشگاه اخطار داد تا ظرف 90 روز اشکالات پرونده بازیکنان جوان جذب شده را برطرف و به صورت قانونی تنظیم کند. لازم به ذکر است باشگاه اتلتیکو بین سال های 2007 تا 2014 و رئال مادرید نیز بین سال های 2005 تا 2014 در جذب بازیکنان جوان مرتکب تخلف شده‌اند. این حکم پیش‌تر شامل باشگاه بارسا نیز شده بود.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

مقامات فوتبال اسپانیا در جلسه اضطراری با مدیران باشگاه‌های بزرگ خود تبعات احکام سنگین علیه بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکومادرید را بررسی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

دو سال محرومیت بارسلونا از خرید بازیکن و عقد قرار داد در شرف پایان است و این در حالی است که احتمال تمدید این محرومیت و حتی جریمه‌های سنگین مالی به خاطر شعارهای سیاسی هواداران این تیم بسیار زیاد است. دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکومادرید نیز به خاطر آنچه در حکم فیفا اخلال در عقد قرارداد با بازیکنان زیر 18 سال عنوان شده اکنون با جریمه و محکومیتی سنگین مواجه شده اند که در تاریخ فیفا بی سابقه بوده است، جالب این که برای صدور این احکام دادگاهی برگزار نشده و رئال مادرید و اتلتیکومادرید فرصتی برای تفهیم اتهام یا دفاع از خود نداشته‌اند.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

مقامات لالیگا، سازمان لیگ اسپانیا و فدراسیون فوتبال اسپانیا با اعلام حمایت کامل از باشگاه‌های بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکو مادرید نسبت به این حکم عجیب از سوی فیفا اعتراض کرده‌اند. اکنون دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکومادرید تنها چند روز باقیمانده از فصل نقل و انتقالات زمستانی جاری را فرصت دارند تا بازیکنان مد نظر خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانند. در واقع این دو تیم تا ساعت 23:59 روز 31 ژانویه به وقت زوریخ فرصت دارند تا خرید رسمی خود را در بخش نقل و انتقالات یوفا ثبت کنند.

طبق قانون هر کدام از دو باشگاه رئال مادرید و اتلتیکو مادرید حق دارند بازیکنانی را که به صورت قرضی از تیمی دیگر تحویل گرفته‌اند در تاریخ مقرر به تیم اصلی آن بازیکن برگردانند اما حق ندارند پس از 31 ژانویه هیچ بازیکنی را خریداری کرده و یا او را قرض بگیرند. به طور کلی هیچ قراردادی بعد از تاریخ مذکور ارزش حقوقی نخواهد داشت.

هر دو باشگاه حتی پس از 31 ژانویه حق دارند قرارداد بازیکنان خود را بازبینی و تمدید کنند، این موضوع مشکلی در محرومیت آنها ایجاد نخواهد کرد. در تیم فوتبال رئال مادرید دو بازیکن به صورت جدی مد نظر باشگاه رئال مادرید هستند، پوگبا و لواندفسکی، و رئال مادرید اگر می‌خواهد این دو بازیکن را در اختیار داشته باشد فرصت بسیار کمی برای خرید آنها دارد و مشخص است که دو باشگاه یوونتوس و بایرن مونیخ مبلغ این دو ستاره را با توجه به شرایط پیش آمده به چند برابر قیمت، افزایش خواهند داد.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

فروش بازیکن البته شامل محکومیت دو باشگاه نمی‌شود و آنها می‌توانند از محل فروش بازیکنان خود، کسب درآمد داشته باشند. در تیم فوتبال اتلتیکومادرید، موضوع مهم فرناندو تورس است، او از میلان به صورت قرضی آمده و اگر اتلتیکومادرید نمی‌خواهد او را از دست بدهد بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شده و او را از میلان خریداری کند، در غیر این صورت، فرناندو تورس را در ماه ژوئن از دست خواهد داد. طبق حکم فیفا، این محکومیت شامل حال تیم فوتبال زنان اتلتیکومادرید نخواهد شد و باشگاه مذکور حق دارد در این بخش به خرید و فروش بازیکن بپردازد.

در هر حال و به فرض لازم الاجرا بودن این حکم باید منتظر وقوع چند پیش بینی منطقی از سوی کارشناسان دنیای فوتبال باشیم، تصور کنیم فلورنتینو پرس به وعده‌های خود که البته در حالت خشم و عصبانیت بر زبان آورد، عمل کند، در این صورت باشگاه او از فروش حق پخش تلویزیونی به چین، چند کشور عربی، اسکای اسپورت و ترکیه صرف نظر خواهد کرد، این کار به ضرر باشگاه رئال مادرید نیز خواهد بود اما پرس و باشگاهش چیزی رای از دست دادن نخواهد داشت، در این صورت است که اکثریت حامیان مالی از ترس دیده نشدن برای خروج از دنیای فوتبال تصمیم خواهند گرفت. اگر لالیگا دوران مهربانی خود با دنیای فوتبال را آغاز کند، یک سوال مهم مطرح خواهد شد و آن این که مراسم توپ طلای اسپانیایی فیفا چه جذابیتی برای حامیان مالی خواهد داشت؟ کدام کشور حاضر می شود در شرایطی که خود مشکلات شدید اقتصادی دارد از طریق باشگاه های ثروتمندش به فیفا وام بلاعوض بدهد؟

در جریان افشای فساد در فیفا، کدام کشور جز اسپانیا هرگز در فهرست فاسدان دنیای فوتبال قرار نگرفت؟ آلمان و ماجرای عجیب جام جهانی 2006 ، کره جنوبی و رسوایی تاریخی 2002، ایتالیا و فساد اخلاقی و مالی در باشگاه‌های کوچک و بزرگش، کدام کشور می‌تواند جز اسپانیا مرهمی بر زخم بی اعتباری فیفا باشد؟

مقامات باشگاه رئال مادرید که آسوده و آرام در حال بررسی وضعیت بازیکنان مورد نظر خود بودند، اکنون تنها 16 روز فرصت دارند تا هر بازیکنی که مد نظرشان است خریداری کنند. در واقع دیگر خبری از فصل نقل و انتقالات تابستانی برای رئال مادرید نیست و باشگاه مذکور نمی‌تواند در صورت گران بودن یک بازیکن، تا تابستان آینده برای آزاد شدن وی صبر کند.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

بازیکنان اصلی که قراردادشان با رئال مادرید عملا روی هوا است و برای منعقد شدن 16 روز پیش رو دارند، عبارتند از پوگبا از یوونتوس، لواندفسکی از بایرن مونیخ، پیانیچ از رم، دخه‌آ از منچستریونایتد، هازارد از چلسی، گونسالو رودیگس از فیورنتینا و آلوارو موراتا از یوونتوس.

باشگاه رئال مادرید برای خرید همه این بازیکنان پول کافی و البته مجوز لازم ندارد و باید مراقب گزارش مالیاتی خود به یوفا هم باشد تا ماجرای محکومیت و محرومیتش چند برابر مشکل ساز نشود. از طرفی باشگاه هر کدام از این بازیکنان روی فروش ستاره خود به رئال مادرید برنامه ریزی کرده بودند و اگر فلورنتینو پرس تصمیم به عدم خرید آنها بگیرد، ضربه سنگینی به مشتریان این بازیکنان زده خواهد شد.

فقط رئال مادرید از این حکم به ستوه نیامده بود، سیمئونه سرمربی خوش فکر تیم فوتبال اتلتیکومادرید نیز در نشست خبری خود به موازات اعتراضات سرزو، مدیرعامل باشگاه، سخنانی در نقد منفی فیفا بر زبان آورد و گفت: این یک حکم کاملا ناعادلانه است و برای من بسیار عجیب است که چرا فیفا فقط جایی که که دلش می خواهد می‌بیند و بررسی می‌کند. باشگاه اتلتیکومادرید مرتکب هیچ گناهی نشده و حتی به باشگاه ما فرصت دفاع نیز داده نشده است. این کمال بی عدالتی است. اگر فرض کنیم جرم اتلتیکومادرید اثبات شود، سوال بعدی این است که آیا چنین وضعیتی در فوتبال آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، بلژیک یا کشورهای دیگر دنیا رخ نمی دهد که فیفا دو سه سالی است فقط اسپانیا را در این خصوص زیر ذره بین گرفته است؟

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

خوسه آنخل سانچس دبیر کل باشگاه رئال مادرید و ریاست بخش اداری و اقتصادی این باشگاه نیز با حضور در نشست خبری اضطراری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدای این نشست خبری بیانیه رئال مادرید را برای خبرنگاران قرائت کرد که سراسر اعتراض و کنایه بود و نشان از تصمیم جدی باشگاه رئال مادرید برای اعتراض به فیفا و پیگیری دادگاه تجدید نظر و تحریم متقابل فیفا داشت.

وی ادامه داد: تمامی قراردادهای نوجوانان و جوانان در بخش‌های مختلف باشگاه رئال مادرید در فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز ثبت رسمی شده است، همیشه با خانواده این بازیکنان ارتباط داشته ایم و همه چیز در فضایی روشن و قانونی طی شده است.

او در بخش دوم این نشست خبری پیش از سوالات خبرنگاران گفت: در توضیح منتشر شده توسط وب سایت رسمی فیفا آمده است که در حق نوجوانان تحت قرارداد با رئال مادرید ظلم شده، خانواده آنها از کودکانشان جدا بوده‌اند و حقوق کودکان رعایت نشده است، حالا سوال من این است که در باشگاه رئال مادرید چه اتفاقی رخ داده که فیفا آن را نقض حقوق کودک عنوان کرده است؟ عقد قرارداد با برترین تولید کننده غذای گرم و رستورانی جهت سه وعده غذای صبحانه، ناهار و شام در بهترین و رویایی‌ترین حالت ممکن ظلم است؟ تورهای رایگان از سراسر جهان به مقصد مادرید برای والدین این کودکان و نوجوانان در مدرن‌ترین آکادمی جهان زیر نظر روان شناس و متخصص تغذیه و برترین مربیان فوتبال ظلم است؟ عقد قرارداد باشگاه رئال مادرید با آکادمی‌های حقوق، روان شناسی و مدیریت ورزشی برای سامان دهی به وضعیت آموزش و پرورش این نوجوانان ظلم بوده است؟

ریاست بخش اداری رئال مادرید در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: در بین این نوجوانان پسر زیدان هم بوده، برادر خارای هم بوده، چطور ممکن است بین این نوجوانان تفاوتی وجود داشته باشد؟

وی افزود: در متن فیفا آمده که ما در جهت ریشه کن ساختن بنیاد خانواده‌ها قدم برداشته‌ایم، این موضوع جدا از شرم آور بودن، برای ما مضحک هم هست، چرا باید چنین کاری بکنیم؟ باشگاه رئال مادرید با کمک های بنیاد خیریه خود در طول یک سال صدها خانواده را از لحاظ مالی تقویت می‌کند، بسیاری از کودکان و نوجوانان با کمک های مالی باشگاه ما درمان می‌شوند و البته ما به این کارهای خود ادامه خواهیم داد.

آیا فیفا از دشمنی با مادرید متضرر می‌شود؟

شایعه نفوذ بارسلونا در جلسه فیفا

به گزارش مشرق، رسانه‌های مادریدی درست در ساعات اولیه انتشار خبر مربوط به حکم فیفا، از نفوذی باشگاه بارسلونا برای صدور این حکم خبر دادند، شایعه‌ای که در قدم اول عجیب و بی اساس به نظر می‌رسید اما با واکنش غیر حرفه‌ای بارتومئو به سوال خبرنگار مارکا در این خصوص، تا حدودی قوت گرفت. خبرنگار مارکا از بارتومئو می‌پرسد: آیا بارسلونا در جلسه اخیر فیفا برای تایید نهایی حکم علیه بارسلونا و اتلتیکومادرید نماینده داشته است؟ و او پاسخ می‌دهد؟ البته ما از صدور این حکم غمگین نشدیم و باید بگویم که اگر فقط بارسلونا به خاطر اتهامی که فیفا البته آن را ثابت نکرد، مجازات می‌شد، عین بی عدالتی بود.

و یک علامت تعجب بزرگ در انتهای این اظهارات که اشاره دارد به علاقه مدیرعامل بارسلونا به رعایت عدالت در فوتبال اسپانیا و تقویت شایعه دخالت بارسلونا و تحریک مقامات فیفا توسط این باشگاه برای مجازات مشابه در خصوص رئال مادرید و اتلتیکومادرید.

آیا رئال مادرید کمک‌های بشردوستانه خود را کاهش خواهد داد؟

این سوال را بلافاصله خبرنگاران مادریدی از امیلیو بوتراگنیو و فلورنتینو پرس پرسیدند و البته پاسخ منفی بود، مدیر عامل باشگاه رئال مادرید در این خصوص گفت: محکومیت رئال مادرید باعث می شود در عرصه اقتصادی خسارت زیادی ببینیم، شاید حامیان مالی مهم خود را از دست بدهیم، شاید نتوانیم با بضاعت انسانی خود به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم اما کمک های بشردوستانه ما در حمایت از بیماران مبتلا به سرطان، پروژه مبارزه با گسترش فقر در آفریقا و سایر موارد از این دست، هرگز کاهش نخواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    بارسا فوق العاده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس