نقل است وی به محض مطلع شدن از ترور شاه ترتیبی داد تا جسد ناصرالدین شاه را مخفیانه از صحن بیرون ببرند و در کالسکه سلطنتی بنشانند.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ ناصرالدین میرزا فرزند محمد شاه قاجار در تیر ماه سال 1210 متولد شد و بعد از مرگ پدرش در سال 1227 به پادشاهی رسید. 12 اردیبهشت 1275 بود که ناصرالدین شاه توسط میرزا رضای کرمانی ترور شد، درباره انگیزه میرزارضا برای قتل ناصرالدین شاه مسائل مختلفی مطرح شده است؛ برخی قتل ناصرالدین شاه را به سید جمال الدین اسدآبادی نسبت می دهند، برخی قتل شاه را توطئه دولت انگلیس و عثمانی می‌دانند و برخی معتقدند که صدراعظم وقت یعنی علی اصغر خان امین السلطان در این قضیه نقش داشته است.

بعد از ترور ناصرالدین شاه، امین السلطان تلاش بسیاری کرد تا خبر این ترور پخش نشود و تهران آرام بماند؛ نقل است وی به محض مطلع شدن از ترور شاه ترتیبی داد تا جسد ناصرالدین شاه را مخفیانه از صحن بیرون ببرند و در کالسکه سلطنتی بنشانند. در بازگشت به کاخ گلستان خودش نیز در کنار جسد برجای نشسته شاه نشست و جسم بی‌جان او را به حرکت درآورد تا برای جمعیت دست تکان دهد.

با این حال شاه مضروب پس از انتقال به کاخ گلستان چندان زنده نمی ماند و تلاش اطبا برای نجات او بی نتیجه می ماند. گفته می‌شود کلمات آخر وی پیش از مرگ این بود که "اگر زنده بمانم جور دیگری بر شما حکومت می کنم". پس از مرگ ناصرالدین شاه مقرر می‌شود تا روز بعد و رسیدن مظفرالدین شاه به پایتخت صبر کنند و پس از آن پیکر شاه را پس از تشییع در امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک می سپارند.

آقا رضا عکاسباشی، عبدالله قاجار و آنتوان سوریگین از جمله عکاسانی بودند که به دلیل اهمیت مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ناصرالدین شاه تصاویری از این مراسم به ثبت رسانده اند.

تشییع جنازه ناصرالدین شاه اینطور برگزار شد +تصاویر

تشییع جنازه ناصرالدین شاه اینطور برگزار شد +تصاویر

تشییع جنازه ناصرالدین شاه اینطور برگزار شد +تصاویر

تشییع جنازه ناصرالدین شاه اینطور برگزار شد +تصاویر

تشییع جنازه ناصرالدین شاه اینطور برگزار شد +تصاویر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    4 4
    مردیکه در لحظه اخر عمرش هم دست از ظلم وستم بر نمی داشت : شاه شهید ! هه هه هه مردک دماغ کنده عکس رو قلیانی !
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    4 7
    این مرک رفت به جهنم همانجایی که محمد رضا شاه رفت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس