رئیس‌جمهور، روز دوشنبه از نفت 147 دلاری در دولت قبل خبر داد حال آنکه این اظهارنظر، دور از واقعیت است و در آمارهای رسمی برای هیچ روزی، قیمت نفت 147 دلاری درج نشده است.

آقای رئیس جمهور؛نفت 147 دلاری واقعیت نداردگروه اقتصادی مشرق-حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در واکنش به انتقادات نسبت به تشدید رکود اقتصادی در 2 سال اخیر گفت: برخی نیایند از رکود صحبت کنند؛ دولت کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند، نه نفت 147 دلاری. دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند، نه در شرایط عادی. دولت علی‌رغم همه توطئه‌ها، بر سر قول‌های خود پابرجاست و ان‌شاءالله در روزهای آینده شاهد درهم پیچیده شدن طومار تحریم در این کشور خواهیم بود.

در دو سال اخیر بارها مقامات ارشد دولت با استناد به این که قیمت نفت در دولت قبل بسیار بالاتر از 100 دلار بوده، آن دولت را به خاطر سوءمدیریت در مصرف درآمدهای نفتی مورد انتقاد قرار داده‌اند و قیمت نزولی نفت در دوره اخیر را توجیهی برای کاهش فعالیت‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید جلوه داده‌اند.

این اظهارات مسئولان فقط بخشی از واقعیت است؛ یعنی قیمت نفت در دولت قبل برای مدتی بالای 100 دلار بود، اما قیمت بالای نفت  در تمام آن دوران ادامه نداشت و در آن دوران حتی نفت 30 دلاری نیز رقم خورد.

نکته مهم‌تر آن است که اظهارنظر روحانی درباره نفت 147 دلاری، دور از واقعیت است. یعنی در آمارهای رسمی سازمان‌های بین‌المللی برای هیچ روزی قیمت نفت 147 دلاری درج نشده است.

نفت 147 دلاری واقعیت ندارد

واقعیت آن است که اوایل تابستان سال 1387 به علت اعتصاب کارکنان نفتی در برزیل، اغتشاشات سیاسی در نیجریه و همینطور بالا گرفتن تنش سیاسی میان ایران و آمریکا، عرضه جهانی نفت دچار آثار واقعی و روانی شد و قیمت نفت به شدت رو به افزایش گذاشت.

در نتیجه، در اواسط معاملات روز جمعه 21 تیرماه 1387 در بورس لندن برای ساعاتی قیمت نفت برنت به 147 دلار در هر بشکه افزایش یافت اما در پایان معاملات به 143.68دلار کاهش یافت.

از آنجا که قیمت نفت در بورس‌های بین‌المللی بر مبنای قیمت پایان معاملات روزانه درج می‌شود، نفت 147 دلاری در آمارهای رسمی درج نشده است و عملا رسمیت ندارد.

* واقعیت قیمت نفت

نکته مهم‌تر آن که برای مقایسه منصفانه میان قیمت نفت در 2 دولت اخیر، باید میانگین قیمت روزانه نفت در 2 مقطع زمانی را محاسبه کرد، نه این که برای یک دوره رکورد اوج قیمت نفت و برای دوره دیگر رکود افول آن را ملاک قرار داد، که متاسفانه مسئولان دولت اینطور رفتار نمی‌کنند.

آقای رئیس جمهور؛نفت 147 دلاری واقعیت نداردهم‌اینک در سطح بازارهای بین‌المللی نفت، 3 قیمت نفت معیار وجود دارد: نفت برنت در بورس لندن، نفت وست تگزاس اینترمدییت در بورس نیویورک و سبد نفتی اوپک.

بر اساس آمار مرکز اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین بهای روزانه نفت وست تگزاس اینترمدییت از 12 مرداد 1384 تا 11 مرداد 1392 (دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم) 81.34 دلار و میانگین بهای نفت برنت در این 8 سال 85.66 دلار در هر بشکه بوده است.

مطابق آمار سازمان اوپک، میانگین بهای روزانه سبد نفتی این سازمان که نفت ایران را نیز شامل می‌شود، در فاصله 12 مرداد 1384 تا 11 مرداد 1392، معادل 83 دلار بوده است.

آمارهای فوق نشان می‌دهد که ادعای نفت 147 دلاری و حتی نفت بالای 100 دلاری در دولت قبل "افسانه‌ای بیش نبوده‌است.

از سوی دیگر بر اساس منابع فوق، میانگین بهای روزانه نفت وست تگزاس اینترمدییت از 12 مرداد 1392 (شروع به کار دولت یازدهم) تا رقم هفته گذشته، 75.98 دلار، بهای نفت برنت 81.38 دلار و سبد نفتی اوپک 78.3 دلار بوده است.

نفت 147 دلاری واقعیت ندارد

مقایسه آمارهای فوق نشان می‌دهد بهای نفت در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل بین 5 تا 6 درصد کاهش یافته است. اما متاسفانه مسئولان دولت با بازی با کلمات به طوری سخن می‌گویند و به مقایسه نفت 147 دلاری با نفت 30 دلاری می‌پردازند که مردم تصور می‌کنند بهای نفت نسبت به دوره قبل یک پنجم شده است.

مسئولان دولت به مردم نمی‌گویند که اگر در تابستان سال 1387 قیمت نفت برای مدتی به بالای 140 دلار رسید، در زمستان همان سال تا 30 دلار هم سقوط کرد یعنی در حدود رقم فعلی قیمت نفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • رضا ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    مگه زمان محمود تحریم نبودیم..... بنده خدا تحریم که چه ارز کنم زمان اون خدابیامرز به جز تحریم ها از داخلم اغتشاشات و ناامنی رو داشتیم که دوستان شیخ ایجاد کرده بودن..... نفتم اولای دولت نهم 100 دلار نبود هیچ وقتم 147دلار نشد... تازه اونم از عرضه اون خدا بیامرز بود.
  • ریاستی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    به این مدل حرف زدن چی میگن.سیاه نمایی اغراق دور از حقیقت چرا سیاستمداران ما مثل عوام حرف میزنند چرا؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    کاهش قیمت نفت بخاطر دسیسه عربستان برای فشار بر توافق هسته ای و تعامل با کدخدا بود .
  • مهدی از قم ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    ما مردم که برای امام حسین سینه میزنیم و خیلی مدعی توحید و...هستیم در سال 92 به خیال واهی بهبود اقتصاد دنبال کدخدا رفتیم و عده زیادی از ما از خدا ناامید شدیم و این هم نتیجه ان.عجب صبری خدا دارد
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اصلا دولت قبلی نفت نمیفروخت
  • محمدرضا گودرزی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    دستاوردای تدبیر و امید عالیه!
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    مشرق جان زیاد فرق نداره الان در هر بشکه ۱۰۰ دلار کمتر داریم میفروشیم
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    مشرق هنوز دست از حمایت دولت گذشته بر نمی داری
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    آخر و عاقبت دیپلماسی لبخند و واقع گرایی چیزی جز له شدن کرامت مردم این کشور نیست
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    من یکی به شخصه کاملا ایمان آوردم که تو این دنیا سیاست قلدر مآبانه و پرخاشگرانه جواب میده.دیپلمات بازی غیر از تحقیر چیز دیگه ای نداشت برامون
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    دلار که بالای سه هزار تومان رفت، نفت هم بشکه‌ای کمتر از 30 دلار شد و 3 میلیون نفر هم یارانه‌شان قطع شد، قیمت بنزین و بلیط هواپیما و ... آزاد و گران شده است، حالا معلوم نیست این 100 روز گشایش اقتصادی کشور کی محقق می‌شود.
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    دولت مدعی عزت بخشی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    این بود عزت و اعتبار؟
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    غرضی رای می آورد وضع مملکت بهتر از حالا بود
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بهتر از "دولت رکود" نمی توان عنوان دیگری برای این دولت به کار برد
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    تدبیر جون تحویل بگیر
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    آقای روحانی آقای ظریف ای حقوق دان ها پس چی شد این ترک خوردن دیوار تحریم ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیر تبریز اوغلی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اقا اصلا نفت رو میفروخت هزار دلار..... خوب عرضه داشت. تو هم داری بفروش.... تازه ش هم نفتی که اون فروخت پولشو به دلیل تحریم نتونست بگیره که بلکوه شد که الان شما گرفتیش
  • مسعود ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بعد از توافق ژنو 4 میلیارد دلار از پولهای ایران آزاد شد اما در عوض 40 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت متضرر شدیم .
  • پارسا ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اقای گودرزی شما چند مورد از دستاوردهای عالی دولت تدبیر زا لطفا با دلیل ذکر بفرمایید.من چند مورد خدمت شما منفی عرض میکنم اگر منتشر بشه.1.رکود بی سابقه در همه زمینه ها.2افزایش قیمت چند باره قبوض بدون پرداخت حتی یک ریال به ملت3.افزایش بنزین از حدود پانصد به هزار توان و...
  • خسرو ملازاده ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اين هم از همون حرفاست ...
  • بردبار ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اقای روحانی بله قیمت نفت 30 دلاری شده ولی جنابعالی این را هم در نظر بگیرید در دوره شما گرانی ها افزایش داشت مانند بیزین نفت .... بیمه -مالیات-اجناس مانند لنیات برنج نان بلیط هواپیما قطار مترو اتوبوس تاکسی- و ......... در زمان جنابعالی چندین برابر افزایش یافته هست خوبی شما با این گرانی ها قیمت پایین نفت را جبران نمودیدی مردم عزیز ایران دارای شعوری بالا هستند
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    سقوط قیمت نفت به خاطر سیاستهای دولت تدبیر بود
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بلیط هواپیما -قطار - ........ بیمه . مالیات
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    خدا بیامرزدش
  • علی ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    کار به این دولت و دولت قبل ندارم کلا تو این مملکت هر کی به یه مقام و قدرتی رسیده اول بفکر منافع خودش بوده اما بزر رکود تورم تحریم بیکاری خالی شدن صندوق توسعه ملی کی کاشته شد؟ کی بود می گفت دلار کاغذ پاره است تحریم کنید تا کاغذ دونتون پاره شه الان داریم همون بزری که کاشته شده رو درو میکنیم این دولتم همش شعار داد تا الان عملی نکرده ولی بخدا مردم الزایمر ندارن میخای منتشر کن میخای نکن
  • کارشناس علوم اقتصادی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    در سال آخر دولت قبل صادرات نفت 600 هزار بشکه در روز بود و در سال 1390 مقدار 850هزار بشکه در روز بود و اگه سیاستمداران داخلی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزش قیمت پول کشور با آمریکا و عربستان و قطر و امارات به طور غیر مستقیم همدستی نمی کردند که ازجمله وام 80هزار میلیارد تومانی که به 60 نفر داده شدتا ضربات جبران ناپذیری به ارزش پول کشور وارد نمایند و طی جلسه غیر علنی مجلس به مدت 5 سال باز پرداخت آن استمحال گردید . اگر این بلا در سال 1391 به سر کشور نمی آمد(هنوز هم این 60 نفر ریالی از آن را به بانک ها باز پرداخت نکردند ) ....در ثانی با سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری دولت قبل امسال درآمد پارس جنوبی به 129 میلیارد دلار می رسد که دیگر احتیاجی به فروش نفت نداریم و می توانیم تا انتخاب یک مسئول با عرضه برای وزارت نفت سر چاه هایمان را بگذاریم زیرا بودجه کل کشور با سیاست های انقباضی مقدار 76 میلیارد دلار می باشد و تولید ناخالص داخلی با کاهش ارزش پول از سال 1391 به مقدار 800 میلیارد دلار اکنون به 267 میلیارد دلار رسیده است که با این روند در سال 1405 به جایگاه سال 1390 خواهیم رسیدخدا همه زحمت کشان واقعی این ملت را بیامرزد ومن الله التوفیق
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    والا نفتی که بدبخت اون دولت فروخت پولشو اینا میگیرن همین امروز رییس کل بانک مرکزی گفته هفته آینده سی میلیلرد دلار از پولهای بلوکه شده ایران آزاد میشه این پول همان نفتهای فروخته شده دولت قبله
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اصلا این خودش یه استراتژیه که با تحریکات و گاهی لفاظی بتونی قیمت نفت رو بالا نگه داری تا برای کشور ثروت بیستری بدست بیاد که متاسفانه این دولت هیچ کدوم رو بلد نیست یا نمیخوات انجام بده. فقط لبخند...
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بابا این بنده خدا تیکه انداخته
  • علی ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اگه احمدی نفت میداد 110دلار عرضه داشت بعدشم در داخل برای تبدیل به ریال ضرب در دلار 1226تومان میشد الان نفت میدن 30دلار ضرب در دلار 3000تومان کنید خودتان تقریبا بشکی 30هزار تومان ارزان شده دیگه
  • دامغانی ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    آقای روحانی با شعار چرخیدن سانتر فیوز ها وچرخ اقتصاد رای آوردفکرش را هم نمی کرد؛ نفتی که با قلدری احمدی نژاد در برابر آمریکا ، بالا رفته با تفاهم این دولت پایین می آید.آن وقت ؛چرخ های اقتصاد وهسته ای هردو می شکند.
  • علیرضا ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    خدا بیامرزدش واقعا" دلمون برا لطیفه هایی که میگفت تنگ شده.
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    یا باید نفت گران قیمت را بخواهید یا تعامل با کدخدا رو هردو باهم میسر نمیشود .
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    دولت باید بابت کاهش قیمت نفت (سرمایه ملی از 100 به 30) به مردم پاسخگو باشه، حالا منت هم سر مردم میگذارند.
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    حالا فرض کنیم چند روز هم 147 یا اصلا 150 دلار بوده اما اگر کسی بخواهد با «اعتدال» و انصاف مقایسه کند باید بالاترین عدد اون دوره را با پایین ترین عدد دوره بعد مقایسه کند یا میانگین دوره را آقای اعتدال؟؟!!
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    بذر تحریم را اون کسی کاشت که معتقد بود با تعامل با قدرتهای جهان وضع ما بهتر میشه
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اون زمان که نفت شد 85دلار همین آقای زنگنه طی مصاحبه ای گفت نفت گران به ضرر ایرانه!! و باید ارزان بشه حالا شما(آقای روحانی) همین شخص را وزیر نفت کردی با اون کرسنت و این نگاهش به قیمت نفت اونوقت ناله داری که چرا نفت ما ارزونه؟؟؟!!!!! خود کرده را تدبیر نیست
  • بیر نَفَر ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    مسئولان دولت به مردم نمی‌گویند که اگر در تابستان سال 1387 قیمت نفت برای مدتی به بالای 140 دلار رسید، در زمستان همان سال تا 30 دلار هم سقوط کرد یعنی در حدود رقم فعلی قیمت نفت.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    درود بر این دولت تدبیر و امید که همه چیز رو ارزون کرد مخصوصا نفت را و گران کرد بنزین و گاز و برق و آب را
  • رزمنده ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    اون بنده خدا، برای مردم راه آهن احداث کرد. مسکن ساخت.به مردم یارانه داد.ومردم می توانستند در زمانش انتقاد کنند.در زمان شما یارانه ما قطع شد. چرا؟چرا پاسخگو وجود ندارد؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    چون عوامانی هستند بر گرده سیاست
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    توافق نمی کردن بهتر بود حساب کنید اگر تو تحریم ما روزی صدمیلیون بشکه نفت میفروختیم میشد 10میلیارد دلار الان که تحریم برداشت شد (توهماٌ) بابت 400ملیون بشکه بفروشیم همون پول صد میلیون بشکه رو میدن یعنی توافق بی حاصل یعنی نفتمون بدتر از قبل تحریم شد طوری که دیگه ارزش اقتصادی نداره حتی برای حمل
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    تا به شما افراطیون فشار بیاد حاج محمود 24000000رای تو صندوق و پنجاه میلیون رای ایرانی داره احمدی نژاد برای دانشگاهش کمک خواست یه روستایی ماشینشو فروخت برای کمک بده به احمدی نژاد اما تو این هیئت دولت یکی خاطره تعریف میکرد گفت رفتم گردو بخرم بعد از اینکه خودم رو معرفی کردم یارو گفت اگه میدونستم چی کاره ای جای 25000تومان 100000تومان میگرفتم تفاوت محمود و حسن به ترتیب چهار به یکه
  • عباس ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    متاسفانه تو ایران ادم وطن پرست وجود نداره و هرکس فقط به فکر جیب خودش هستش ولی احمدی نژاد حداقل ۲۰ درصد حس وطن پرستی و ایران دوستی تو وجودش بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس