صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز شاهد انتقاد نمایندگان از دولت به سبب تاخیر بسیار در ارائه بودجه سال ۹۵ و برنامه پنج ساله ششم توسعه به صحن علنی بود.

به گزارش مشرق، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه 21 دی ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

217 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 70 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه صندوق بیمه همگانی اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*انصراف برخی نمایندگان مجلس از طرح سؤال خود از طیب‌نیا

محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی اعلام کرد برخی نمایندگان مجلس سؤالی از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتند که از طرح سؤال خود انصراف دادند.

قرار بود این سؤال در نشست علنی امروز مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

*اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ادامه اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد، که این اسامی عبارت است از:

1ـ‌ روبرت بیگلریان نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران

2ـ سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار

3ـ احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

4ـ ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس

5ـ جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

6ـ عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار

7ـ محمد دامادی نماینده مردم ساری

8ـ احمد سجادی نماینده مردم فریمان

9ـ علی علیلو نماینده مردم شبستر

10ـ مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب

11ـ محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان

12ـ محمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم کاشمر

13ـ احمد توکلی نماینده مردم تهران

14ـ محمدابراهیم محبی نماینده مردم سمقر

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: روز گذشته نام محمدحسن دوگانی نماینده مردم فسا به عنوان غایب قرائت شده بود که اصلاح شده بود که این مسئله به دلیل نقص فنی دستگاه صورت گرفته بود.

با 119 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

*موافقت مجلس با کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 119 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 222 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این لایحه را مصوب کردند.

با پیشنهاد ابوترابی‌فرد و موافقت نمایندگان

*لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگشت

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، وارد بررسی جزئیات و مواد این لایحه شدند.

وکلای ملت به ماده یک این لایحه پس از بررسی کوتاهی، رأی ندادند و آن را تصویب نکردند.

سپس سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس گفت: با توجه به عدم تصویب ماده یک لایحه مذکور و همچنین با توجه به اینکه این ماده به نوعی زیربنای لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی محسوب می‌شود، لذا پیشنهاد می‌کنم کل لایحه برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شود.

وکلای ملت با 145 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند.

*طرح نمایندگان مجلس برای مقابله با اقدامات ضدایرانی کنگره آمریکا

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی در رابطه با مقابله با اقدامات اخیر کنگره آمریکا هستند.

وی افزود: این طرح اکنون در مجلس در حال تدوین نهایی است و به قید فوریت به هیأت رئیسه تحویل داده خواهد شد.

*بیانیه 220 نماینده مجلس در اعتراض به جنایت آل‌سعود و قطع رابطه برخی کشورها با ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی پارلمان، بیانیه‌ای مبنی بر محکومیت اقدامات آل‌سعود و حمله به سفارت ایران در یمن و همچنین قطع روابط برخی کشورها با ایران صادر کردند.

تاکنون بیش از 220 نماینده این بیانیه را امضاء کرده‌اند.

در همین رابطه، عباس مقتدایی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: در بیانیه‌ای که به امضای 220 نفر از نمایندگان رسیده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که سیاست جمهوری اسلامی ایران از آغاز جمهوری اسلامی داشتن رابطه خوب با همه کشورها به خصوص همسایگان بوده است؛‌ ولی در نقطه مقابل این سیاست آمریکا پیوسته کوشیده تا روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای را دچار خلل کند.

وی افزود: در این بیانیه همچنین بر این نکته تاکید شده است سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و حمایت تعدادی از کشورهای منطقه در حمایت از این پدیده شوم است که همین عامل سبب شده که برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی به عنوان مهد پرورش تفکر تروریستی با حمایت‌های پولی و تسلیحاتی از تروریست‌ها منطقه را دچار بحران و تنش کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در این بیانیه بر این نکته تاکید شده که این سیاست غلط ده‌ها انسان بی‌گناه در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه را به خاک و خون کشیده است. همچنین در این بیانیه نمایندگان مجلس تاکید کردند که در کنار این سیاست نادرست حمله نظامی به یک کشور اسلامی و عربی مانند یمن و قبل از آن حمله به بحرین با چراغ سبز آمریکا انجام شده تا بر این اساس رژیم صهیونیستی و آل‌سعود بتوانند عملا فعالیت‌هایی را در جهت تقویت رویکردهای صهیونیستی و تضعیف کشورهای مسلمان انجام دهند.

مقتدایی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در این بیانیه ضمن محکوم کردن اعدام مظلومانه آیت‌الله نمر باقر النمر و همچنین فشاری که عربستان به ملت خود و سایر کشورهای اسلامی وارد می‌کند از وزارت امور خارجه خواسته‌اند تا سیاست‌های نادرست عربستان را به عنوان یک حرکت خارج از عرف دیپلماتیک مورد پیگیری قرار دهد.

وی در خاتمه تصریح کرد: نمایندگان همچنین از وزارت امور خارجه خواسته‌اند تعرض نظامی به حریم سفارت جمهوری اسلامی در یمن را با جدیت در مجامع بین‌المللی پیگیری کند و علاوه بر این البته از وزارت کشور هم خواسته‌اند تا نسبت به تعرض خودسرانه‌ای که به سفارت عربستان در تهران شده و عملا به منافع جمهوری اسلامی وارد شده پیگیری‌های قانونی را انجام دهند.

با 111 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

*موافقت مجلس با کلیات طرح جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان کلیات طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تأخیر) به کشتی‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 111 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 204 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این طرح را مصوب کردند.

*7 لایحه به صورت اولویت‌دار در مجلس بررسی می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به بررسی با اولویت لایحه موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، لایحه موافقت‌نامه تحدید حدود مرز دریایی میان ایران و عمان، لایحه عضویت ایران در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی - سمیک و لایحه موافقت‌نامه بین دولتی بنادر خشک رأی موافق دادند.

همچنین با رأی نمایندگان لایحه تصویب اصلاحات اساسنامه کنوانسیون و آیین‌نامه کنفرانس و مجامع اتحادیه بین‌المللی مخابرات طی فراهم‌آیی سران مختار در سال 2010، لایحه اصلاح قانون موافقت‌نامه تأسیس دادن حمل و نقل و گذر عمومی میان ایران، قطر، ازبکستان و ترکمنستان و لایحه اصلاح ضمائم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها با اولویت بررسی خواهند شد.

*ابوترابی‌فرد: دولت در صورت تاخیر باید علاوه بر لایحه بودجه، بودجه چند دوازدهم را هم به مجلس ارائه دهد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه،  در تذکر شفاهی در صحن علنی گفت: از آنجا که دولت لایحه بودجه سال 95 را در موعد مقرر به مجلس ارائه نداد است موظف است هنگام ارائه آن، بودجه چند دوازدهم را تقدیم مجلس کند.

 حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در توضیح این تذکر با قرائت ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: چنانچه دولت در ارائه لایحه بودجه تاخیر کند باید علاوه بر ارائه آن لایحه بودجه چند دوازدهم را نیز به مجلس ارائه دهد و اینطور نشود که دولت پس از این همه تاخیر لایحه بودجه را بدون بودجه چند دوازدهم بیاورد.

*طرح دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا با 203 امضا به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده شد

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا با قید یک فوریت و با امضای 203 نفر از نمایندگان دقایقی پیش به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده شد.

وی افزود: این طرح پس از بررسی در کمیسیون تخصصی برای رای گیری به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در پایان گفت:طرح دریافت غرامت و خسارت و از دولت آمریکا به دنبال اقدامات ضد ایرانی اخیر دولت و کنگره آمریکا توسط نمایندگان مجلس تهیه و تدوین شده است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی:

*کنگره تخلف کرده اما آمریکایی‌ها نامه نوشتند که تخلفات را رفع می‌کنند

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آیا مجلس دستور کار مهمتر از اجرایی کردن فرمان‌ها و احکام حکومتی رهبری دارد؟ آیا مجلس وظیفه‌ای درباره نظارت بر مصوبات خود دارد؟

وی در ادامه با قرائت بند 2 نامه مقام معظم رهبری افزود: ایشان در این نامه می‌فرمایند در سراسر دوره 8 ساله وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری خودساخته، تروریسم و حقوق‌بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

رسایی همچنین با اشاره به بند 3 مصوبه مجلس تصریح کرد: بر اساس این بند دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متناسب در جهت احقاق حقوق انجام شود، همکاری داوطلبانه متوقف شود، توسعه سریع برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ساماندهی شود.

وی خطاب به علی لاریجان رئیس مجلس یادآور شد: آقای ظریف، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، آقای ولایتی، آقای شمخانی و همچنین حضرتعالی گفتید تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام علیه ملت ایران اعمال شده، نقض برجام است؛ اکنون 11 تحریم دیگر در دستور کار است و منتظر هستند اراک بتون‌ریزی شود تا سایر تحریم‌ها را اعمال کنند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: حال که همه شما عضو کمیته نظارت بر حُسن اجرای برجام هستید و به صراحت گفته‌اید که برجام نقض شده است و مقام معظم رهبری نیز در بند 2 نامه خود فرمودند که هر گونه تحریم جدید نقض برجام است، پس چرا بیش از این بخواهیم معطل کنیم و شاهد اقدامات روزبه‌روز علیه ایران باشیم؟

وی خاطرنشان کرد: سانتریفیوژها را جمع‌آوری کردند و از وزارت خارجه پیام تبریک فرستادند؛ حال اگر اراک پر شود، دیگر کاری نمی‌توان کرد، به نظر می‌رسد باید برای هفته آینده از طرف وزارت امور خارجه گزارشی به مجلس ارائه شود.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی با بیان اینکه وضعیت آنگونه که شما می‌گویید، اسفناک نیست، توضیح داد: درست است که آنها تخلف کرده‌اند، اما پیگیری‌ها صورت گرفته تا این تخلفات رفع شود، کنگره آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از برجام تخلف کرده است ولی پیگیری شده که تخلفشان را رفع کنند، آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته‌اند که این تخلف را به نحوی رفع خواهند کرد و بدون شک اگر این تخلفات حل نشود، مقابله با آن صورت می‌گیرد و برای این موضوع نیز فکر شده است.

وی افزود: نمی‌توان اگر تخلفی صورت گرفت، اجرای کل برجام را متوقف کرد، چرا که در خود برجام، ساز و کارهایی برای این موضوع تعریف شده است، بدون شک هر کاری رفتار متناسب با خود را می‌طلبد، چرا که هیچکس نمی‌خواهد منافع ملی به خطر بیفتند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رسایی گفت: یکی از دوستان شما گفته بود در نوشته مقام معظم رهبری آمده است مواد غنی‌شده را به صورت چندباره بفرستیم و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و این اقدامی که اکنون صورت گرفته خلاف مصوبه است، زمانی که به صورت یکجا این مواد طبیعی را وارد کشور کردیم، در سطحی بالاتر از آنچه که فکر می‌کردیم صورت گرفت، گر چه این مخالف نص است، ولی بالاتر از آن انجام شد، ما به خاطر رفع نگرانی‌مان می‌خواستیم به صورت چندباره کار انتقال اورانیوم انجام شود.

وی ادامه داد: اما حالا که یکجا صورت گرفت، همه مواد اورانیومی که مورد نیاز بود، وارد کشور شد، سپس مواد غنی‌شده را ارسال کردیم، بنابراین بالاترین از آن نوشته انجام شد که این مخالف نص بودن نیست.

رئیس مجلس در پایان گفت: من در مورد روادید اعلام کردم که تخلفی صورت گرفته و مطابق روح قانون برجام نیست و این تذکر از این جهت درست است، لیکن حل آن به گونه‌ای نیست که کل برجام متوقف شود و باید راهی که اصلاح این امر را به دنبال دارد، پیگیری شود تا منافع کشور حفظ شود. اگر نتیجه نداد اقدامی مقابل با آن صورت گیرد.

*پایان نشست علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس پایان یافت.

لاریجانی پیش از پایان اعلام کرد که نشست علنی بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) 22 دی‌ماه تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    تاخیر برای چیست؟ روشهای احمدی نژادی؟؟ واقعا که...
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    در کنار شما خواهیم بود. دوستان مشرق نیوز. بپرید از روی آتش و بتازید بر اهریمن. من یک تازی هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس