کد خبر 520401
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه پیگیری حقوقی حوادث رخ داده در عربستان بر عهده دستگاه دیپلماتیک کشور است، گفت: عربستان هنوز دیه کشته شدگان حادثه سقوط جرثقیل را نداده است.

 به گزارش مشرق، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: دستگاه دیپلماتیک کشور و وزارت امور خارجه مسئول پیگیری استیفای حقوق حجاج ایرانی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان دیه‌ حجاج کشته شده در سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را پرداخت کرده است، یا خیر؟ گفت: هنوز این دیه پرداخت نشده است.

در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام که 20 شهریور ماه سال جاری در عربستان رخ داد 107 نفر کشته و 238 نفر مجروح شدند که 11 نفر از زائران کشته شده ایرانی بودند.

پس از این اتفاق که بروز آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان شد، دولت عربستان متعهد شد دیه کشته و مجروحان این حادثه را پرداخت کند، اما هنوز عربستان به هیچ‌یک از تعهدات خود در خصوص پرداخت دیده به کشته و مجروحان این حادثه عمل نکرده است. همچنین تاکنون هیچ اعلام رسمی در خصوص اعطای دیه کشته و مجروحان فاجعه منا از سوی مسئولان عربستانی صورت نگرفته است.

یادآوری می‌شود: بر اساس اعلام دولت عربستان «دیه افراد حادثه دیده در این اتفاق بالغ بر 32 میلیون ریال عربستان خواهدبود که به طور میانگین، به هر فرد کشته شده در این حادثه حدود 300 هزار ریال عربستان (270 میلیون تومان) تعلق می‌گیرد» و این دیه به همه کشته‌شدگان و مجروحان حادثه پرداخت می‌شود.

همچنین طبق دستور پادشاه سعودی، تمامی افرادی که در این حادثه خونین دچار مصدومیت شده‌اند، مبلغ 500 هزار ریال عربستان (455 میلیون تومان) دیه دریافت خواهندکرد. براساس دستور ملک سلمان، دو نفر از بستگان قربانیان حادثه مکه، در مناسک حج سال آینده بطور ویژه و خارج از سهمیه به عربستان خواهند‌ رفت و آن دسته از زائرانی که امسال به سبب جراحت وارده، امکان انجام فریضه حج را از دست دادند، نیز سال آینده میهمان ویژه در مناسک حج خواهند بود.

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    عمرا نمیدن حرومزاده ها
  • پسر ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    فقط باید متقابل به مثل کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس