

· مقبره های رنگی
شاید خوش ذوق ترین قوم ایرانی در طراحی و ساخت مقبره، اقوام بختیاری و بخشی از مردم استان فارس و استان خوزستان باشند. مردم این مناطق سنگ قبر را با توجه به شخصیت و گذشته ی شخص متوفی نقاشی می کنند.
در این نقاشی های زیبا اداب و رسوم مردم ،به صورت برخی اشکال خاص و به عنوان نماد های بختیاری، در مقبره ترسیم می شوند. مثلا در فرهنگ بختیاری شیر نماد دلاوری و شجاعت را دارد، اسلحه نماد شکار و جنگاوری است و اسب سیاه به نشانه ی عذا و ماتم ترسیم می شوند. در فرهنگ ایل بختیاری حتی دین و مذهب نیز به صورت نقاشی مطرح می شود.برای مثال نقش مسجد با 2 مناره و گلدسته نشان از مسلمان و شیعه بودن شخص فوت شده دارد.
موضوع جالبی که از این سنگقبرها میتوان استنباط کرد، حضور زندگی و تحرک در تصویرهاست. در واقع اگر فراموش کنیم که تصاویر مربوط به سنگ قبر است، هیچگونه غم و اندوهی در آنها مشخص نمیشود.
به گزارش مشرق،برخی از اقوام ایل قشقایی استان فارس نیز در بعضی از روستاها،در این زمینه شباهت هایی به قوم بختیاری دارند. بر سنگ قبر های قوم قشقایی، نقاشی ها با جزئیات بیشتری از زندگی صاحب مقبره ترسیم می شوند.این قوم بر خلاف قوم بختیاری به ندرت از نماد های خاص در نقاشی هایشان استفاده می کنند که این امر باعث می شود نکته ی مبهمی در تشخیص مفهوم تصاویر وجود نداشته باشد.
استانهای گیلان و مازندران دارای بیشترین منابع چوب هستند و ساختمانهای ساخته شده از چوب در این دو استان از هر جای دیگر در کشور ما بیشتر است .این موضوع در مورد قبرستان های این مناطق نیز صادق است. در برخی روستا های شمال کشور مقبره ها از چوب و شبیه کلبه های جنگلی ساخته می شوند.
سالها قبل در ایران و بینالنهرین در قبر فرد متوفی، سفالهای پر از غذا و نوشیدنی میگذاشتند و امروزه نیز میبینیم بر سر مزارها، خرما و میوه و شیرینی میگذارند، حتی ايجاد سایهبان بر سر مزارها، یا شستوشوی سنگ مزارها که هماکنون هم (با آب و گلاب و جارو) مرسوم است از باورهای بسیار قدیمی سخن میگوید. شستوشوی مزارها در روزگاران باستان بر اساس این اعتقاد بود که فرد متوفی از گرما و تشنگی در رنج و عذاب نباشد و وجود سایهبان بر سر مزارها هم مانعی در برار باد و باران و آفتاب تلقی میشد . اکنون نیز با توجه به وجود حفاظ های چوبی در این قبرستان، میتوان به این موضوع اندیشید که مردم این دیار دوست ندارند که امواتشان زیر باران در عذاب باشند و به گونهای یک خانهی چوبی بر سر مزار او ساختهاند .
این عکس ها مربوط به روستای (شاه شهیدان) واقع درمنطقه ی دیلمان استان گیلان است.
ابهت! با دیدن این قبرها احساس می کنید که حتما افراد بزرگی در زیر این سنگها ارمیده اند. این مقبره های زیبا در استان لرستان و روستای (ابوالوفا) واقع شده اند.با نگاهی دقیق به این سنگ قبر ها متوجه شباهت زیاد آنها با مقبره کوروش کبیر می شوید. تنها تفاوت این مقبره ها با مقبره کوروش در قدمت و اندازه ی انهاست. این قبرها قدمت زیادی ندارند و زمان ساختشان حداکثر به ۵۰ سال پیش میرسد ولی احتمالا طرح اين مقبره ها از طرحهای قدیمیتر اتخاذ شده و کماکان در این منطقه مقبرههایی به این شکل ساخته میشود .
در برخي نقاط کشور مقبره ها شکل و شمایل بسیار متفاوتی دارند. سنگ قبرهایی برافراشته و به شکل مجسمه که برخی مورخان شکل و شمایل آنها را مربوط به دوران چنگیز خان مغول و مرتبط با رسوم آنها می دانند.به این مقبره ها اصطلاحا سنگ افراشته می گویند.
روستاي جوذقان در 35 کیلومتری غرب تایباد.
روستای سوران در 48 کیلومتری غرب تایباد و در کنار رود مرغزار
روستای شیزن در 50 کیلومتری غرب تایباد
روستای فايندر در حدود 8 کیلومتری شمال غرب خواف
روستای نشتیفان از توابع خواف

روستای «اُنار» در نزدیکی «لاهرود» و از توابع مشکینشهر است . گورستان این روستا، چندین سنگ قبر دارد که به شکل سنگهای افراشته هستند و بر راس این سنگها، بخشی همانند کلاه قزلباشها با ۱۲ شيار دارد که احتمالا نماد شیعه ۱۲ امامی است .


در نزدیکی مرز میان استان ایلام و کرمانشاه، شهری به نام «شاهبداغ» وجود دارد که جزو استان کرمانشاه محسوب میشود و در آن یک قبرستان با سنگهای افراشته وجود دارد.
همچنین در استان کرمانشاه و در مسیر «ریجاب» به «بابا یادگار» قبرستاني هست با سنگهای افراشتهی چهار وجهی و در حدود دو متر که آجرچینی و سنگچینی شدهاند.