کارشناس اتحادیه کنترل تسلیحات در اظهارنظری اذعان کرد آزمایش‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند «نقض» شمرده شود.

به گزارش مشرق، گزارشی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر شده و در پایگاه‌های دیگر بازنشر یافته که می‌تواند سندی بر عدم منع آزمایش‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه‌ای باشد که به زودی اجرایی خواهد شد.

«گرگ تیلمن» (Greg Thielmann)، کارشناس «اتحادیه کنترل تسلیحات» (Arms Control Association)، از موسسات مطرح بین‌المللی در زمینه کنترل سلاح در این گزارش اذعان کرده است که آزمایش‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه 2231 نمی‌تواند «نقض» شمرده شود.

وی ضمن اشاره به آزمایش اخیر موشکی ایران که در آمریکا با واکنش‌های تندی مواجه شده است، ابراز داشت: «اگر آنها [ایرانی‌ها] 3 ماه دیگر برای این آزمایش صبر می‌کردند، هم ایران و هم بیشتر کشورهای جهان می‌توانستند بگویند که ایرانی‌ها در واقع آن را [قطعنامه 2231 ] نقض نکرده‌اند، چرا که موشک‌های ایران برای داشتن قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند.»

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، ادبیات قطعنامه 2231 تاحدودی با قطعنامه موجود (1929) متفاوت است و فضای بیشتری را برای ایران فراهم می‌آورد. در این قطعنامه از ایران «خواسته می‌شود» که دست به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک «طراحی شده برای داشتن توانایی حمل سلاح هسته‌ای» نزند.

قطعنامه 2231 همزمان با روز اجرای برجام، رسمیت خواهد یافت.

این اظهار نظر کارشناس مزبور می‌تواند در آینده و زمانی که غربی‌ها احتمالا بازهم علیه آزمایش‌های موشکی ایران موضع‌گیری می‌کنند، به کار آید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دیپلماسی خنده....متاسفم
  • علی باقری ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام/مدیر محترم سایت مشرق نیوز من الان تقریبا4سال است که سایت شما را سایت اول خود انتخاب کرده ام.اما تقریبا 1سال هست که من نه می توانم به نظرات جواب دهم نه می توانم مثبت و منفی دهم.مشکل از چیست؟ممنون میشم جواب دهید. باتشکر
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    این که داره میگه طبق توافق ما دیگه نمیتونیم به موشکی گیر بدیم. مشرق حالت خوبه؟
  • افشین تهران ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اینا بهانه هاشون میگیرن و به هیچ قطعنامه ای هم پایبند نیستن.
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    مرورگر و فلش پلیر را چک کنید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    ظریف قدرتمندترین وزیر خارجه ی ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس