مقامات امریکا نگرانند در پی یک اشتباه، فناوری یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های این کشور از طریق کوبا در اختیار چین، روسیه و یا کره شمالی قرار گرفته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال، روز پنجشنبه گزارش داد موشک هِل‌فایر امریکا که اشتباهی به کوبا فرستاده شده است ممکن است در اختیار چین، روسیه و یا کره شمالی قرار گرفته باشد.

پرس تی‌وی نوشت: کارآگاهان امریکایی در حال بررسی این موضوع هستند و در تلاشند دریابند دشمنان یا رقبای استراتژیک امریکا تا چه حد به فناوری این موشک دسترسی دارند.

وال استریت ژورنال با استناد به منابعی که نامشان ذکر نشده نوشت: «با وجود گرم شدن تاریخی روابط امریکا با کوبا در سال گذشته، واشنگتن در فشار بر هاوانا برای باز پس گیری موشک ناکام ماند.»

این موشک هوا به زمین اغلب روی بالگرد ها نصب می شود موشک هِل‌فایر قابلیت شلیک از خودروهای زرهی و کشتی‌های جنگی را نیز دارد.
آیا راز موشک‌های «آتش جهنم» لو رفته است؟

این موشک در اوایل سال 2014 توسط شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین امریکا از فرودگاه بین المللی اورلاندو به اسپانیا ارسال شد تا در تمرین نظامی ناتو مورد استفاده قرار گیرد.

مقامات اسپانیا به دلایلی تصمیم به بازگرداندن این موشک به امریکا گرفته و در حال بارگیری آن در یک هواپیما از مادرید بودند که متوجه گم شدن آن شدند.
موشک هدایت شونده هِل‌فایر ساخت شرکت لاکهید مارتین امریکا

مشخص شد که این موشک با یک کامیون نیروی هوایی فرانسه به فرودگاه شارل دوگل پاریس برده شده و از طریق هوایی به هاوانا فرستاده شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، لاکهید مارتین این موضوع را به اطلاع وزارت خارجه امریکا رسانده و در نهایت اعلام شد موشک در ژوئن 2014 گم شده است.

وزارت دادگستری امریکا در حال بررسی این موضوع است. این حادثه می‌تواند نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات و حتی قوانین تحریم علیه کوبا باشد.

گفتنی است روابط واشنگتن و هاوانا پس از حدود نیم قرن رو به ترمیم است و موضوع موشک هل‌فایر آزمونی جدی برای هر دو طرف محسوب می‌شود.

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    هل‌فایر خیلی هم جدید نیست
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه منظورت هلفایر باشه که ایرانم از طرح مشابه اینا به عنوان بیس موشکای بومیش استفاده میکنه اونا که رو هلیکوپتر سوار میکنه
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مگه جقدر مهمه؟
  • ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    Hellfire go to hell!
  • رسول ایران ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    نکنه منظور آمریکاییها همون هل فایر هایی بود که بچه های وزارت دفاع موقع رونمایی از پهباد فطرس (UAV ,FOTROS ) ، دوتاش رو روی پایلوناش سوار کرده بودن !!!!!!!! چیکار کنیم دیگه ، بچه های وطن حرکتای کشتی میزنن .....
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    هل فایر 2 جدیده
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اون بمب هوشمند 342 بودش مثل هلفایر پیشرانه نداره ولی دقتش بالاست
  • افشین تهران ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    زرشک.خودتو.........کن.اون موشکها سدید بودن نه هلفایر .لااقل به طاهرشون نگاه میکردی اگه قصد و غرضی نداشتی که داشتی.ضمنا سدید جدید هم اومده به عمو سام بگو خوراک زدن اپاچی و ابرامز هست.
  • افشین تهران ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    کوبا این محموله را ادعا میکنه تحویل نگرفته.حتما تقسیمش کرده بین دوستان.غیر از چین و روسیه هستند دوستان دیگه ای که میتونن بسازن اما این موشک خیلی هم مهم نیست در این سطح از نگرانی.
  • رسول ایران ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای افشین تهران،دوست عزیز ((ادب ))چیز فوق العاده ای هست .... در ضمن شما گول پرچم روی کامنت من رو نخور که به خاطر vpn هستش ،واگرنه همشهری هستیم. موشکهای سدیدی که سرکار اسم بردی ،یه بیس داره به نام هل فایر که در اصل هل فایر ایرانی حساب میشه که شما احساساتی شدی و فکر کردی حرف من قراره ضرر ۳۰۰۰ میلیارد به وطنم بزنه... در ضمن قصد من نشون دادن توانایی بالای ما تو بحث بازار سیاه اسلحه بود،، درمورد سدید 361 هم به بچه ها تبریک میگم و آرزو دارم که توانایی هاش بالاتر از نظر شما باشه. در آخر عرایضم عرایضمهم بگم عمو سام یا هر عقب افتاده ی دیگه ای ،هر چقدرم که توانایی مادی یا تکنولوژیک داشته باشن برای من هیچ ارزشی نداره چون حق و باطل ربطی به اینا نداره، پس شما فکر نکن که تو وطن پرستی یگانه شمع محفل بشریتی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس