کد خبر 518990
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹

منابع خبری وابسته به عربستان سعودی اعلام کردند که کشور جیبوتی روابط سیاسی با ایران را قطع کرده است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری العربیه امروز چهارشنبه در خبری فوری اعلام کرد که جیبوتی روابط دیپلماتیک خود با ایران را در پی تنش ایجاد شده میان عربستان سعودی و ایران قطع کرده است.

ایران و جیبوتی که کشوری با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر و در منطقه «شاخ آفریقا» واقع شده است، در پایتخت‌های یکدیگر سفیر نداشتند. سفیر جمهوری اسلامی در گامبیا سفیر غیرمقیم ایران در جیبوتی بود.

جیبوتی از جمله کشورهای آفریقایی است که عربستان پس از ناکامی در ایجاد موج ضدایرانی میان کشورهای عربی غرب آسیا به سراغ آنان رفته و از آنان خواسته که روابط خود با ایران را قطع کنند.

تاکنون از مجموع 22 کشور عربی عضو اتحادیه عرب، دو کشور بحرین و سودان روابط خود را با ایران در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعی قطع کرده‌اند و دیگر کشورها مانند امارات، کویت، اردن حاضر به قطع روابط نشده‌اند و تنها به احضار سفیر یا خارج کردن سفیر خود بسنده کرده‌اند.

جیبوتی از اعضای اتحادیهٔ آفریقا و اتحادیهٔ عرب است. گفته می‌شود 94 درصد از مردم جیبوتی مسلمان و اهل تسنن هستند. زبان رسمی مردم این کشور عربی و فرانسوی است، ولی عمده مردم به زبان قبایل محلی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

این کشور که از مستعمرات فرانسه بوده‌، شامل پنج استان است و نظامی حکومتی آن «جمهوری نیمه‌ریاستی» نامیده می‌شود و «اسماعیل عمر غیله» رئیس‌جمهور و «عبدالقادر کمال محمد» نخست‌وزیر آن است.

این کشور به عنوان یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی در شمال شرقی قاره آفریقا، اساس اقتصاد خود را بر مبنای ارایه خدمات بازرگانی به سایر کشورها بنا نهاده و ترانزیت کالا و خدمات ترابری محموله‌های عبوری از خلیج عدن، منبع درآمد اصلی مردم جیبوتی است.

گفته می‌شود این کشور که کشوری تقریبا فقیر است، نرخ بیکاری در آن چیزی نزدیک به 40 تا 50 است و بخش صنعت و کشاورزی آن چندان رونقی ندارد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ديوانه هاى عقب افتاده
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ولی موقعیتش خیلی استراتژیک هست تو نقشه نگاه کنین
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مگه همچین کشوری هم وجود داره محله ما تو نقشه جهان از این بزرگتره
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مگر نقطه جیبوتی معلوم است که کجای منطقه است
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    توهین نکن ، مردمش گناهی ندارن، تقسیم دلارهای سعودی بین سران این کشور فقیر کار خودش رو کرده.
  • فرهاد ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    جیبوتی ؟ همون توهّهم ؟ که فکر میکنه برای خودش وجود داره ؟ یه پرس چلوکباب بدید رئیس جمهورش بخوره سیر شه از توهّم بیاد بیرون بنده خدا !!!
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آخ، تلخ ترین جمعه همین جمعه گذشته بود. چون اولین جمعه بدون جیبوتی بود!!! هر بار یادم میاد که جیبوتی هم رفت،دلم می گیره.مهربان بود. خخخ خخخخخ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس