کد خبر 518815
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

با وجود تمام ناامیدی‌هایی که در راه گرفتن حق پخش وجود دارد مهدی تاج رئیس سازمان لیگ امیدوار است که این بار این مشکل از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شود.

به گزارش مشرق، مشکل حق پخش حدود 2 سال است که به یک مشکل لاینحل در فوتبال ایران تبدیل شده است و البته ظاهرا کاری هم از دست کسی بر نمی‌آید. دو سال پیش سازمان لیگ سنگ بسیار بزرگی برداشت و ادعا کرد که رقم حق پخش رقمی در حدود 160 میلیارد تومان است و صدا و سیما برای پخش کردن بازی‌های لیگ برای یکسال باید این رقم را به فوتبال بپردازد و از همین جا بود که مشکلات فوتبال به طور جدی شروع شد. در آن زمان سازمان صدا و سیما به طور جدی با این رقم مخالفت کرد و فدراسیون فوتبال حاضر شد تا مبلغ 100 میلیارد هم کوتاه بیاید ولی در عمل این رقم هم هرگز مورد تایید سازمان صدا و سیما قرار نگرفت تا از همین جا جنگ اساسی آغاز شود. فدراسیون فوتبال در واکنش به بی‌اعتنایی مدیران صدا و سیما 3 هفته اجازه ورود دوربین‌های این سازمان را به استادیوم‌ها نداد و حالا با گذشت حدود 2 سال از این ماجرا هنوز فوتبال ایران بدون قرارداد حق پخش اداره می‌شود. صدا و سیما در این مدت نه تنها حق واقعی فوتبال را نداده است بلکه از پرداخت رقم قبلی قرارداد هم سرباز زده است و همین موضوع فوتبال ایران را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. با وجود تمام ناامیدی‌هایی که در راه گرفتن حق پخش وجود دارد مهدی تاج رئیس سازمان لیگ امیدوار است که این بار این مشکل از طریق تشخیص مصلحت نظام حل شود.

چرا صدا و سیما با فدراسیون فوتبال قرارداد امضا نمی‌کند؟

با اتفاق‌هایی که در 2 سال گذشته رخ داده است خیلی‌ها این سوال را دارند که چطور سازمان صدا و سیما 2 سال است که با هیچ ترفندی حاضر نشده با فوتبال راه بیاید. در این مدت صدا و سیما از قدرت خود استفاده کرده و نه تنها تمام بازی‌ها را پخش کرده بلکه پولی هم بابت پخش آن به فدراسیون فوتبال پرداخت نکرده است. این موضوعی است که بسیاری را عصبانی کرده است. جالب است که در دوره ریاست ضرغامی در صدا و سیما پیش نویس قرارداد حق پخش امضا شد اما زمانی که سرافراز روی کار آمد هرگز حاضر نشد به این قرارداد پایبند بماند.

مهدی تاج رئیس سازمان لیگ فوتبال در مورد دلیل این مساله می‌گوید: من فکر می‌کنم نباید همه چیز را یکطرفه دید و همه تقصیرها را گردن صدا و سیما انداخت چراکه آنها هم برای خودشان قوانینی دارند که باید به آن احترام بگذاریم. مدیران صدا و سیما می‌گویند برای دادن حق پخش مجلس باید برای ما ردیف بودجه تصویب کند و تا این لحظه این ردیف بودجه وجود ندارد و همین مساله مشکلاتی را درست کرده است. موضوع ردیف بودجه موضوعی است که باید حل شود تا صدا و سیما به طور قانونی موظف باشد حق فوتبال را بپردازد و ما هم به دنبال این هستیم که این بار موانع را به طور کامل برطرف کنیم تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

چرا مجلس حاضر نیست حق پخش را قانونی کند؟

اما وقتی موضوع حق پخش پیش می‌آید یک سوال مهم به ذهن‌ها می‌رسد و آن هم این است که چرا مجلس به این ماجرا ورود نمی‌کند که این مشکل یک بار برای همیشه حل شود. در ظاهر زمانی که ماجرای انتقال تیم‌ها به شهرستان‌ها پیش می‌آید نمایندگان مجلس برای این که برای خود محبوبیت کسب کنند همه عاشق فوتبال می‌شوند اما در عمل و زمانی که قرار است حق فوتبال گرفته شود، بسیاری از آنها به این ماجرا ورود نمی‌کنند.

رئیس سازمان لیگ در مورد دلیل این اتفاق هم می‌گوید: این مساله دلیل دارد. یک بار ردیف بودجه برای حق پخش تلویزیونی داشت به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسید و کار به مراحل پایانی رسیده بود که به یکباره این موضوع با مخالفت تشخیص مصلحت نظام روبرو شد. حالا هم اگر قرار باشد دوباره این اتفاق به جریان بیفتد ما باید رای موافق اعضای تشخیص مصلحت نظام را جمع کنیم. به همین دلیل هم داریم این کار را می‌کنیم و این بار بسیار امیدوار هستیم که مشکل را حل کنیم.

مجمع تشخیص مصلحت نظام این بار مشکل را حل می‌کند؟

 با اتفاق‌های افتاده باید دید که آیا اعضای تشخیص مصلحت نظام این مشکل را حل خواهند کرد یا باز هم مثل دو سال گذشته با این ماجرا مخالفت می‌کنند. مهدی تاج در این باره هم می‌گوید: چند وقت پیش به همراه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به دیدار اعضای تشخیص مصلحت نظام رفیتم و جلسه بسیار خوبی را برگزار کردیم. در این جلسه آقایان محسن رضایی و هاشمی رفسنجانی خیلی به ما امید دادند که این مشکل حل می‌شود. با توجه به حساسیت این ماجرا امیدوارم این بار این مشکل حل شود و فوتبال بتواند به درآمد واقعی خود برسد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس