در گوشه و كنار ميدان امام حسين(ع) و پل‌هاي عابر پياده‌اش هم مأمني است كه برخي كارتن‌خواب‌ها براي خودشان پيدا كرده‌اند.

به گزارش مشرق، دو ماهي از درگيري افراد ناشناس در محله هرندي با كارتن‌خواب‌هاي اين محله و آتش زدن چادرهاي‌شان مي‌گذرد. در اين مدت اگرچه اين محله تا حدي از پاتوق افراد معتاد و كارتن‌خواب‌ها خارج شد اما شواهد متعدد نشان مي‌دهد آسيب‌ديدگان محله هرندي در سطح شهر تهران پخش شده و به محلات ديگر مهاجرت كرده‌اند.

برخورد ناگهاني و سلبي با آسيب‌هاي اجتماعي اغلب راه‌حل مناسبي براي مواجهه با اين جنس آسيب‌ها نيست، چراكه كارتن‌خوابي، ‌اعتياد و آسيب‌هايي از اين دست يك‌شبه پديد نيامده‌اند تا بتوان جامعه را در عرض چند ساعت از چنين آسيب‌هايي پاكسازي كرد. محله هرندي، زنان و مردان معتاد و كارتن‌خواب‌هاي آن هم پديده‌اي است كه طي سال‌ها شكل گرفته است. چندين سال است اين محله پاتوق كارتن‌خواب‌ها و خرده‌فروشان مواد مخدر است. بنابراين پيش‌بيني مي‌شد جمع‌آوري زنان معتاد كارتن‌خواب اين محله و حمله افراد ناشناس و آتش زدن چادر اين افراد بي‌خانمان نتواند بساط آنها را نه از محله هرندي جمع كند و نه از سطح شهر تهران. حالا دو ماه پس از اين ماجرا بر اساس مشاهدات و بررسي‌هاي ميداني خبرنگار روزنامه جوان تقريباً در اغلب محلات شهر تهران حتي در محلات مياني شهر شاهد حضور كارتن‌خواب‌هايي هستيم كه در زير پل‌هاي عابر پياده و گوشه و كنار پارك‌ها بساط اعتياد و كوله‌بار زندگي‌شان را پهن كرده‌اند.
 
پايپ به دست در كنار ايستگاه BRT
ميدان امام حسين (ع) ساعت 10 صبح؛ مرد جواني در پشت جايگاه ايستگاه BRT؛ مردي با چهره‌اي ژوليده و سيه‌چرده آنچنان سرش به كار خودش است كه انگار در اتاقكي تنها نشسته و تنها خودش است و خودش. دقيق‌تر كه نگاه مي‌كني مي‌بيني قوز كرده و پايپي شيشه‌اي در دست دارد و بي‌توجه به ازدحام ميدان امام حسين (ع) آن هم در ساعت 10 صبح مشغول كشيدن شيشه است.

درست در جلوي ايستگاه BRT متروي ميدان امام حسين (ع) آن طرف خيابان فروشگاه بزرگ متروكه‌اي قرار دارد كه روزگاري تحت عنوان فروشگاه زنجيره‌اي قدس براي خودش برو بيايي داشت و حالا چند سالي مي‌شود متروكه مانده و فقط صبح‌ها چند ساعتي براي فروش شير تازه دريچه‌اي از آن رو به مردم باز مي‌شود. اما با غروب آفتاب در اين مكان هم مي‌توان جمعي از دستفروشاني را مشاهده كرد كه هم كالاهاي‌شان به كالاهاي موجود در بازار نمي‌ماند و هم چهره‌ها و پوششي متفاوت دارند، به گونه‌اي كه حتي از درون اتوبوس هم مي‌تواني متوجه شوي اين دستفروشان كه بساط‌شان لباس كهنه و كفش پاره است با دستفروشان خيابان 15 خرداد از زمين تا آسمان تفاوت دارند.
در گوشه و كنار اين ميدان و پل‌هاي عابر پياده‌اش هم مأمني است كه برخي كارتن‌خواب‌ها براي خودشان پيدا كرده‌اند.
 
پيدا شدن سرو كله كارتن‌خواب‌ها در گوشه و كنار شهر
 تنها پارك خيابان دماوند هم كه تا دو سه ماه قبل بيشتر پاركي محلي و خانوادگي بود، اين روزها مردان و زناني با كوله‌پشتي و بساطي كوچك را در خود جا داده است. زن جوان با چهره‌اي تكيده كه وقتي مي‌خواهد راه برود قامتش مانند زنان ميانسال يا پير خميده است و پاهايش را روي زمين مي‌كشد. كوله‌پشتي و وسايلش روي يكي از نيمكت‌هاي پارك است و سيگاري نيمه كاره لاي انگشت دستش دارد كه گاهي پكي عميق به آن مي‌زند. افق نگاهش كوتاه است انگار به آينده باوري ندارد. كمي آن سوتر هم مردي در كنار بساطش روي تكه كارتني روي زمين پهن شده است. چند نفر ديگر را هم با همين مشخصات در گوشه و كنار ديگر پارك مي‌بيني. از پل هوايي مقابل پارك كه به آن‌سوي خيابان مي‌روي درست زير پايه‌هاي پل، مرد ميانسالي با ريش و موهاي بلند جوگندمي روي كارتنش نشسته و به پايه‌هاي پل تكيه كرده و پتوي كهنه‌اي را روي پاهايش انداخته است. اين مرد هم مانند چند نفري كه در پارك بودند تا دو سه ماه قبل اينجا نبود.
 
پاتوق‌هاي جديد كارتن‌خواب‌ها
حالا پس از سپري شدن دو ماه از حادثه هرندي معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در خصوص ايجاد و گسترش پاتوق‌هاي معتادان در ساير نقاط شهر تهران هشدار داد و گفت: برخوردهاي ناگهاني و متمركز در جهت حل بحران يك محله مانند هرندي شايد باعث رفع موقت آسيب از آن منطقه شود اما سبب پخش شدن آسيب در ساير نقاط شهري و ايجاد پاتوق‌هاي جديد است.

به گفته حبيب الله مسعودي‌فريد براي حل آسيب در يك منطقه نياز است كه رويكردهاي علمي و مداوم با نگاه جذب و نه جمع‌آوري در آن مناطق حاكم شود.

بنا به تأكيد وي در حال حاضر نيز تعدادي از افراد آسيب‌ديده كه سابقاً در محله هرندي اسكان داشتند به مناطقي چون فرحزاد، جنوب محله يافت‌آباد، كوره‌هاي آجرپزي محدوده آزادگان و... نقل مكان كردند. وي در خصوص احتمال تغيير پاتوق معتادان منطقه هرندي به مناطق شمال شهر تهران، معتقد است: خاستگاه معتادان و آسيب‌ديدگان منطقه هرندي عموماً در جنوب شهر است. همچنين در پارك‌هاي مناطق آسيب‌خيز دسترسي‌هاي راحت‌تري دارند. مهم‌تر از همه اينكه ساكنان مناطق شمال شهر ارتباطات بيشتري با افراد صاحب قدرت دارند و به اين ترتيب اجازه ايجاد پاتوق را در نزديكي زندگي خود نخواهند داد.  به گفته فريد تمامي اماكن موجود در مناطق آسيب‌خيز و بافت‌هاي فرسوده شهري كه مناطق ناامن شهري را تشكيل مي‌دهند، زمينه‌ساز ايجاد پاتوق‌هاي جديد براي اين افراد خواهند شد. همچنين پارك‌هايي كه فاقد روشنايي كافي بوده يا داراي درختان انبوه است نيز محل مناسبي براي ايجاد پاتوق جديد اين قشر است.  به باور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور توسعه خدمات شهري به مناطق آسيب‌خيز بايد در دستور كار قرار بگيرد زيرا در غير اين صورت شاهد شيوع و گسترش آسيب‌هاي موجود در مناطق آسيب‌خيز به ساير نقاط شهري خواهيم بود.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی سعیدی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    حالا جالبه همین صاحبان ثروت وقدرت که از قضا صاحب رسانه هم هستند میشوند دلسوز معتادان کارتن خواب و بابیان اینکه اینها بیمارند ونه مجرم وبعد باید با اینها مدارا ومهربانی بشه صورت مساله رو عوض میکنن واحیانا به صورت نمایشی هم لحظاتی رو پای مثلا درددلهای این معتادان مینشینن وبعد عکس یادگاری اینستاگرامی هم میاندازن در حالیکه بدبختی ومشکلات این افراد مال مردم جنوب شهره راست میگن این دایه های بهترازمادر یه کاری برای حل این معضل عملا بکنن نه شعار بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس